India to myslí s elektromobilmi naozaj vážne

Indickí federálni experti vyzvali výrobcov skútrov a motocyklov, aby pripravili plán na prechod na výrobu elektrických dopravných prostriedkov. Reagovali tak na ich verejný nesúhlas s návrhmi vlády.

Think-tank, na čele ktorého stojí indický premiér Narendra Modi, odporučil, aby sa od roku 2025 predávali iba elektrické modely skútrov a motocyklov s objemom nad 150 m³. Výrobcovia automobilov však boli proti návrhu a varovali, že takýto prudký prechod v náročnom čase, keď sú predaje najslabšie za posledných dvadsať rokov, spôsobí vážne narušenie odvetvia a zvýši nezamestnanosť.

Pozrite siIndia chce zvýšiť počet elektrických taxíkov, aby znížila znečistenie ovzdušia

India patrí medzi najväčšie trhy s dvojkolesovými dopravnými prostriedkami s predajom viac ako 20 miliónov skútrov a motocyklov v minulom roku. Vládni predstavitelia tvrdia, že prechod na elektromobily patrí medzi štátny záujem a ani India sa neschová pred celosvetovým trendom ekologického spôsobu dopravy.

Zástupcovia automobilového priemyslu však tvrdia, že termín je priskorý, bez potrebnej nabíjacej infraštruktúry a kvalifikovanej pracovnej sily môže India prísť o pozíciu lídra vo výrobe dvojkolesových dopravných prostriedkov.

ZDROJ | Reuters / Amit Dave

Na stretnutí, ktoré sa odohralo 21. júna, sa stretli štátni úradníci s vedúcimi pracovníkmi spoločností vrátane Bajaj Auto, Hero MotoCorp a TVS. Ďalšie rozhovory majú pokračovať o dva týždne. Na stretnutí sa zúčastnili aj zástupcovia startupu EV Ather Energ, firmy Ola a úradníci zo Spoločnosti indických výrobcov automobilov.

Vládny návrh obsahuje aj stimuly pre miestnu výrobu batérií, zvýšenie nákladov pre vlastníkov benzínových vozidiel a vytvorenie systému na likvidáciu starých automobilov. Taxislužby ako sú Uber či Ola by mali do roku 2026 mať minimálne 40 % vozidiel na elektrický pohon.

Pozrite siIndickú elektromobilitu potiahnu motorky  

India pritom už raz podobný pokus o schválenie plánu prechodu na elektromobily skúšala v roku 2017. Aj vtedy musela čeliť ostrým protestom automobilových výrobcov. Podľa analytikov by súčasný tlak mohol narušiť trhovú rovnováhu zavedených značiek a otvoriť cestu začínajúcim lokálnym startupom. Kolobežkové a motocyklové firmy Ather, 22Motors a Okinawa už v Indii s úspechom vyrábajú svoje motorky.

„Je nesmierne dôležité, aby sme prechod na elektrickú energiu urýchlili a tak sa vyhli ďalšej globálnej vlne,“ hovorí Tarun Mehta, CEO a spoluzakladateľ spoločnosti Ather.

ZdrojReuters

Komentáre k článku