IBM otvorí elektromobilom hranice

Aby sa zrútil mýtus o elektromobiloch ako o „nákupných taškách“ na kolesách, musia byť k dispozícii modely s dojazdom porovnateľným s bežným benzínovým, alebo naftovým pohonom. Takéto vozidlá sú už komerčne dostupné, veď Tesla Roadster prejde na jedno nabitie viac ako 320 km garantovaných výrobcom Tesla Motors a v rámci pretekov prekonal aj 500 kilometrový míľnik.

Green eMotion logo

Iným nevyhnutným opatrením je vybudovanie siete nabíjacích staníc, aby majiteľ elektromobilu mohol doplniť energiu podľa potreby. Projekt Green eMotion s podporou IBM pomôže tento cieľ dosiahnuť.

Spoločnosť IBM totiž predstavila projekt, ktorý zjednoduší nabíjanie elektromobilov a platby pre spotrebiteľov, bez ohľadu na ich polohu. Energetickým firmám, výrobcom automobilov a majiteľom dobíjacích staníc umožňuje zdieľať a integrovať služby v rámci jednej IT platformy.

 

Green eMotion1

Cieľom spoločnej prevádzky nazvanej B2B Marketplace – založenej na podobnom princípe ako roamingové služby mobilných operátorov – je vytvorenie siete dobíjacích staníc kompatibilných v rámci jednotlivých regiónov Európy. Iniciatíva je súčasťou projektu Green eMotion a na jej financovaní sa podieľa aj Európska únia s cieľom vytvoriť do roku 2015 celoeurópsku infraštruktúru pre elektromobily.

Svoju (a výrazne originálnu) koncepciu nabíjacích staníc má aj spomenutá spoločnosť Tesla Motors. Tá plánuje do dvoch rokov pokryť všetky hlavné dopravné koridory v USA sieťou supernabíjacích staníc („supercharger“), ktoré nabijú elektromobil extrémne rýchlo a ak budete mať šťastie, tak aj zadarmo. Navyše veľký podiel energie bude v projekte čerpaný z fotovoltaických panelov, čo je úplná fantázia.

Tip: Sieť „supernabíjacích staníc“ Tesla Motors a jazdenie navždy zadarmo!

Ale poďme naspäť do Európy. Projekt B2B Marketplace je súčasťou širšieho európskeho energetického programu na hospodárske oživenie, podľa ktorého sa majú znížiť do roku 2050 emisie CO2 o 60 percent. Najnovšia iniciatíva je založená na systémoch IBM Rational, IBM WebSphere a IBM SmartCloud Enterprise. Tieto ponúkajú prostredie, ktoré umožní výrobcom a poskytovateľom služieb prepojiť rôzne služby e-mobility podľa budúcich spotrebiteľov. Účastníci projektu budú pomocou analytického softvéru získavať rozsiahle informácie a na ich základe budú vyvíjať a zdokonaľovať služby na podporu rastúceho trhu elektromobilov.

Green eMotion2

IBM sa v oblasti elektromobilov angažuje vo viacerých platformách. Jednou z nich je aj vývoj batérií s extra veľkou kapacitou na jednotku objemu. Komerčná dostupnosť technológie Battery 500 (podľa dojazdu na 500 míľ, čiže cca 800 kilometrov) sa očakáva ale až okolo roku 2030.

Tip: Dýchajúce batérie od IBM znásobia dojazd elektromobilov

B2B Marketplace v rámci podpory zavádzania elektromobilov poskytuje ich majiteľom možnosť nabiť si auto a zaplatiť kdekoľvek, nezávisle na hraniciach štátov a voľbe dodávateľa energie. Požadované služby pre elektromobily vyvinuli partneri projektu Green eMotion, medzi ktorých patria spoločnosti Enel, SAP a Siemens.

Jedným z partnerov, ktorí sa na celoeurópskom projekte Green eMotion podieľajú je aj spoločnosť IBM. Na projekte sa zúčastňujú tiež energetické spoločnosti, automobilky, mestá a výskumné inštitúcie. IBM rovnako ako pri podobnom projekte ESB Networks v Írsku pomáha zlepšiť spoľahlivosť energetických sietí, nabáda spotrebiteľov k prechodu na elektromobil a vďaka kombinácii analytických a cloudových služieb pomáha riešiť problémy spojené s finančnou stránkou a účtovaním. Projekt tiež prináša výhody dodávateľom energie, pretože spoločná IT platforma poskytuje kompatibilné štandardy a podporu platieb.

Zdroj: IBM, Foto: Green eMotion