Hyundai odhalil lietajúci taxík S-A1 pre Uber Air

Známy prevádzkovateľ alternatívnej taxislužby Uber dlhodobo pracuje aj na vývoji autonómnych áut a plánuje ovládnuť aj vzdušný priestor – minimálne v mestách.

Za týmto účelom chce vybudovať flotily elektrických taxíkov s kolmým štartom a pristávaním (e-VTOL). Nebude ich však vyrábať sám.

Pozrite siPorsche a Boeing spojili sily pre „lietajúci zázrak“

Na veľtrhu a výstave spotrebnej elektroniky CES 2020 v Las Vegas oznámili spoločnosti Uber a Hyundai spoluprácu v oblasti lietajúcich taxíkov. Z hľadiska Hyundai ide o súčasť jeho vízie mestskej mobility budúcnosti.

ZDROJ | Uber

Hyundai na jej realizácii už intenzívne pracuje, preto na CES vystavil tri inovatívne riešenia pre mobilitu: koncept vozidla pre špecifické účely PBV (Purpose Built Vehicle), koncept platformy Hub, ktorá sa stane dopravným uzlom pre rôzne druhy mobility a koncept mestskej leteckej mobility UAM (Urban Air Mobility). Ten reprezentuje lietajúce vozidlo e-VTOL s typovým označením S-A1 a určené je práve pre Uber Air.

S-A1 je stále len koncept lietajúceho stroja a nebol určený dátum jeho výroby, ale v kabíne by malo byť miesto pre štyroch cestujúcich Uber a pilota. Hyundai však vyvíja stroj tak, aby v budúcnosti mohol lietať v plne autonómnom režime.

Eric Allison, šéf Uber Elevate, ktorý prevádzkuje Uber Air, na CES prehlásil: „Deň, keď letecké taxíky Hyundai povezú cestujúcich Uberu po oblohe, je bližšie, ako si myslíte.“

ZDROJ | Uber

Uber Air má podľa predstáv Uberu začať lietať z Dallasu, Los Angeles a Melbourne už v roku 2023. Pripomeňme si však, že ešte v polovici roku 2018 Uber hovoril o spustení služieb v roku 2020.

Pozrite siElektrický Volocopter sa predviedol v Stuttgarte

Hyundai je v odhadoch viac konzervatívny a poukazuje na potrebu legislatívy a regulačných procesov, ktoré si vyžiadajú istý čas. Úzkym hrdlom pri dostupnosti takejto mestskej leteckej taxislužby nebudú technické problémy. Funkčné stroje by mohli byť k dispozícii vo veľmi krátkom čase, ale kvôli tvorbe súvisiacej legislatívy Hyundai odhaduje komerčnú dostupnosť služby na rok 2028.

Uvidíme. Podľa dávnejších informácií by chcelo Japonsko využiť VTOL stroje už počas tohtoročnej olympiády v Tokiu. Jeden z nich by mal dokonca zažať olympijský oheň.

ZdrojReuters

Komentáre k článku