Hyundai Nexo – vlajková loď technologického high-endu

ZDROJ | Hyundai

Potvrdzuje to aj automobilka Hyundai, ktorá na tohtoročnú CES 2018 nachystala prekvapenie v podobe nového vozidla s elektrickým pohonom napájaným z vodíkových palivových článkov.

Emisie sú len voda

Hyundai, spolu s Toyotou, ktorá je ďalším silným hráčom na poli pohonov s palivovými článkami, si myslí, že vodík môže výrazne pomôcť pri znižovaní emisií (CO2). Do roku 2050 by mohlo ísť o pokles až o jednu pätinu.

Pozrite siHyundai IONIQ Electric – vydarený elektromobil za primeranú cenu

Nové vodíkové SUV Hyundai Nexo ponúka najvyspelejšie asistenčné a bezpečnostné systémy. Z veľkej časti sa na ich riadení podieľa umelá inteligencia. Hyundai Nexo sa má stať vlajkovou loďou technologicky pokročilých áut v rámci juhokórejskej automobilky.

ZDROJ | Hyundai

Hyundai NEXO prináša okrem inovovaného vodíkového pohonu aj niekoľko vylepšení v oblasti systému autonómneho riadenia, aj funkciu prepojenia auta s domácnosťou prostredníctvom internetu vecí (IoT).  K novinkám patrí aj hlasové ovládanie funkcií automobilu a kontrola životných funkcií a miery stresu vodiča. Tie majú prispieť k vyššej bezpečnosti. Dúfajme, že po dosiahnutí systémov autonómnej jazdy už takýto monitoring nebude potrebný.

Pozrite siHyundai a Kia zavedú do áut asistenta s umelou inteligenciou

Zatiaľ mnohé naznačuje tomu, že systémy autopilotov umožňujúcich plne autonómnu jazdu budú primárne nasadzovaná vo vozidlách s elektrickým pohonom (vrátane palivových článkov). Vodíkové autá majú oproti elektromobilom jednu dôležitú výhodu. Môžu byť natankované, podobne ako autá na LPG, za jednotky minút, namiesto desiatok minút, prípadne niekoľkých hodín v prípade elektromobilov.

Jednou z nevýhod je extrémne riedka infraštruktúra. Tankovacie stanice na vodík sú zatiaľ k dispozícii len v niektorých najväčších mestách.

Inteligentný kokpit, aj Hydrogen Life Vision

Hyundai prezentoval nový pohľad na prostredie vodiča. Nazýva ho Inteligentný kokpit, ktorý okrem umelej inteligencie, rozpoznávania hlasu a internetu vecí používa aj detekciu mieru stresu vodiča. Integrovaný alkohol tester by bol asi najmenším problémom a v reáliách (nielen) Slovenska by dokázal zabrániť mnohým tragédiám.

Technológia rozoznávania hlasu od spoločnosti SoundHound umožňuje ovládať množstvo funkcií, vrátane strešných okien, dverných zámkov a klimatizácie. Prostredníctvom IoT je možné hlasové ovládanie preniesť aj na domáce spotrebiče a zariadenia. Inteligentný kokpit funguje aj ako aktívny asistenčný systém schopný poskytovať vodičovi celý rad informácií, vrátane takých, ktoré nesúvisia s riadením.

ZDROJ | The Verge

Technológia Hydrogen Life Vision umožní využívať elektrinu z palivových článkov, alebo batérií auta aj k napájaniu spotrebičov v domácnosti. Môže to byť výhodné v čase špičky, kedy vlastná vyrobená elektrina môže byť lacnejšia, ale hlavne počas výpadkov napájania rozvodnej siete.

Pozrite siHyundai KONA – Odvážne kompaktné SUV

V čase čoraz častejších extrémnych prejavov počasia by takúto funkciu núdzového napájania ocenila nejedna domácnosť, nehovoriac o prípadných prírodných katastrofách a podobne.

Hyundai Nexo – základné špecifikácie

Celkový výkon: 135 kW, z toho: palivové články: 95 kW, batéria: 40 kW
Výkon elektromotora: 120 kW
Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,5 sekundy
Dojazd: 350 míľ (563 km)

https://www.youtube.com/watch?v=sGsunyoRkJg

Hoci niektoré odhady uvádzajú dojazd nového SUV Nexo až 800 km a jeho zrýchlenie je o pätinu vyššie ako v prípade Tucson FCEV, ktorý tiež jazdí na vodík, oproti špičkovým elektromobilom týmito parametrami zas príliš neohromí.

Chystaný nový Tesla Roadster je v tomto smere extrémom a ide u úplne inú kategóriu vozidla, ale vodíkové autá schová do vrecka. Nielen akceleráciou z 0 na 100km pod 2 sekundy, ale aj dojazdom 1000 km.

Napriek tomu vodíkové autá budú mať v dopravnom portfóliu popri dominujúcich elektromobilom svoje miesto. Hyundai plánuje do roku 2025 uviesť na trh celkovo 18 ekologických áut s oboma typmi pohonov.

ZdrojEngadget

Komentáre k článku