HyperHybrid ako tretia cesta v autodoprave?

ZDROJ | Obrist Powertrain

Umožňujú obísť úskalia nedostatočnej nabíjacej, či, v prípade vodíka, tankovacej infraštruktúry. Plug-in hybridy sú populárne už dnes a v súvislosti so sprísňovaním emisných kvót budú zrejme ešte obľúbenejšie.

Rakúska firma Obrist Powertrain však chce preraziť s iným konceptom, ktorý nazýva HyperHybrid. Podobne ako hybridy nabíjané zo zásuvky bude mať aj takéto vozidlo menšiu batériu oproti elektromobilom a spaľovací motor. Ten však nebude slúžiť na pohon nápravy, ale ako motor-generátor na nabíjanie batérie.

Pozrite siTesla Model 3 sa bude vedieť nabíjať výkonom aj 200 kW

Svoj koncept s názvom HyperHybrid Mark II firma demonštrovala na upravenej Tesle Model 3, v ktorej vymenila batériu za menšiu, s kapacitou 17,3 kWh a pridala do nej dvojvalcový benzínový motor v prednej časti vozidla. Obrist Powertrain tvrdí, že takto sa podarilo zdvojnásobiť dojazd vozidla až na 1 000 km. Čisto elektrický dojazd je však len 96 kilometrov. Cieľom je dosiahnuť s 30 l nádržou benzínu dojazd až 1500 km.

Podľa rakúskeho výrobcu by sa mali prvé sériové vozidlá s ich technológiou „HyperHybrid“ objaviť v roku 2023. Keďže spoločnosť Obrist Powertrain samotná autá nevyrába, spolupracovať bude s automobilkami. Údajne už vlani v októbri uzavrela prvú licenčnú dohodu s nemenovanou automobilkou a druhá dohoda by mala byť uzavretá čoskoro.

Nadšenie z výborného dojazdu (malá batéria ušetrí desiatky, až stovky kg hmotnosti a energetická hustota benzínu je stále vyššia, ako Li-ion batérií) a nízkej ceny inštalácie (benzínový generátor má stáť len okolo 1 200 €), trochu kalí skutočnosť, že auto bude stále vypúšťať exhaláty, ako bežný „spaľovák“.

ZDROJ | INSIDEEVs

Obrist Powertrain síce tvrdí, že motor poháňajúci generátor pracuje stále pri optimálnych otáčkach a dosahuje preto účinnosť až 40%. Časť energie sa však stratí pri samotnej konverzii kinetickej energie na elektrickú a ďalšia pri dobíjaní batérie, takže je dosť možné, že spotreba paliva na 100 km bude porovnateľná s bežným benzínovým autom. Isté úspory môže priniesť rekuperácia pri brzdení a jazde z kopca, tak ako pri iných hybridoch a elektromobiloch.

Pozrite siNeekologické elektromobily? Li-ion batérie predstavujú len malú záťaž

Údaj o „Real World“ spotrebe 2,01 l / 100km preto vyvoláva otázniky, či sa Obrist Powertrain podarilo vyrobiť nejaké „perpetuum mobile“, alebo nejakým zázrakom dokáže niekoľkonásobnou konverziou znásobiť energetickú účinnosť, namiesto jej zníženia.

Držme však inovátorom palce. Najnovšie sa Obrist Powertrain pochválila, že dokázala zvýšiť energetickú hustotu Li-ion batérií pomocou technológie vákuovej fixácie.Ide o čosi podobné, ako poznáme z vákuových balení mletej kávy.

Martin Graz, prevádzkový riaditeľ Obrist Powertrain uviedol, že firma používa bežné batériové články typu 18650, ale zameriava sa na tepelný manažment a zníženie hmotnosti. Pomocou chladenia a vákuovej fixácie buniek dosiahla menší rozmer a tým vyššiu energetickú hustotu batérie (pozrite si video vyššie).

Vnútorné súčasti súpravy batérií potrebujú extrudovaný materiál, ktorý drží články pohromade, izoláciu, puzdro a ďalšie komponenty, čo zvyšuje hmotnosť, aj cenu batérie. Bežné puzdro na batériu má hliníkové steny s hrúbkou 6 mm, Obrist Powertrain túto hrúbku znížila na 2 mm.

Nerád by som bol skeptický, ale aj pri zdokonaľovaní batérií už tým desiatkam tisíc inžinierov určite napadlo, že minimalizovať balast v ich konštrukcii je oveľa jednoduchšou cestou k zlepšeniu, ako trápiť sa vývojom nových elektród a elektrolytov. Takže na skutočné prínosy z tejto dielne nápadov bude asi potrebné pár rokov počkať.

ZdrojINSIDEEVs,Obrist Powertrain

Komentáre k článku