Japonská automobilka Honda Motor Co vyvinula celosvetovo prvý elektromotor pre hybridné automobily bez použitia ťažkých kovov vzácnych zemín. Má tak znížiť svoju závislosť na drahých materiáloch dodávaných hlavne z Číny.
Pozrite siVodíková Honda Clarity vyrobí elektrinu pre celý dom
Plug-in hybridy kombinujú spaľovací motor s elektrickým pohonom čerpajúcim energiu z batérií. Na rozdiel od elektromobilov však nestresujú svojich majiteľov obmedzeným dojazdom. Aj preto sú čoraz populárnejšie a podľa mnohých predstavujú v súčasnom období rozumnú voľbu pri znižovaní emisií a hlučnosti v mestách.

Elektromotory sú však viazané na dodávky kovov vzácnych zemín ako je dysprózium a terbium. Tie sa využívajú vo výkonných magnetoch v motore. Ich významným vývozcom je Čína, ktorá však v roku 2010 zaviedla dočasné obmedzenie vývozu minerálov vzácnych zemín do Japonska. Dôvodom boli sankcie kvôli vzájomným územným sporom.
Pozrite siCitroën C4 Cactus Airflow 2L – hybridné auto na vzduch je tiež riešením
Každá palica má však dva konce. Ako reakciu na sankcie vyvinula tretia najväčšia japonská automobilka Honda motory, ktoré nevyužívajú magnety s obsahom dysprózia a terbia. Nahradili ich magnety od japonskej firmy Daido Steel Co.
Tým sa zároveň znížili náklady na výrobu magnetov, ktoré sú kľúčovou súčasťou motorov, asi o 10 percent a ich hmotnosť poklesla o takmer osem percent. Nové motory sa budú montovať do minivanu Freed, ktorý príde na japonský a ázijský trh tento rok na jeseň.
https://www.youtube.com/watch?v=rGMr0jECIOE
Honda začala hľadať náhradu za kovy vzácnych zemín už pred desaťročím, ale výrazné zdraženie v roku 2011 toto úsilie akcelerovalo. Nový typ motora síce používa magnety na báze neodýmu, čo je takisto kov vzácnych zemín, ale jeho zdroje sa nachádzajú okrem Číny aj v severnej Amerike a v Austrálii.

Podľa Hondy nová technológia zníži náklady a zvýši imunitu automobilky voči kolísaniu cien surovín.
Táto skutočnosť bude mať čoraz väčšiu váhu. Honda sa totiž snaží dosiahnuť, aby podiel elektromobilov, plug-in hybridov a vozidiel s palivovými článkami tvoril do roku 2030 dve tretiny jej produkcie. Dnes je to len 5 percent, informovala agentúra Reuters.
ZdrojReuters
Komentáre k článku