Honda e je konečne na Slovensku. Aká je naživo?

Honda dnes oficiálne na Slovensku predstavila očakávaný model e, prvý elektromobil vlastnej výroby. Honda e tak definitívne prichádza na náš trh. Na malú chvíľu sme mali možnosť si novinku vyskúšať a tak vám môžme priniesť prvé dojmy a zábery tohto jednoznačne najkrajšieho, alebo aspoň najštýlovejšieho modelu japonskej automobilky.

Pre pripomenutie, Honda e bola predstavená najskôr ako koncept Urban EV Concept, do ktorého som sa osobne zamiloval na prvý pohľad. Asi to bude pozostatok z detstva, koncept totiž vyzeral ako hračkárske autíčko, no vyšperkované do posledného detailu. Nakoniec však Honda predstavila model e, ktorý sa od konceptu (ako býva zvykom) odlišoval. Našťastie pre Hondu e ale odlišnosti boli iba minimálne.

Najväčšou zmenou je fakt, že z trojdverového mini autíčka sa stalo 5-dverové mini autíčko. Taktiež zmizli „drsné“ línie, ktoré dodávali konceptu športový výraz a z Hondy e sa stalo také „ňu-ňu“ autíčko, ktoré dokáže osloviť aj nežnejšie pohlavie. Každopádne, Honda e určite zavarí aj takým etalónom retro automobilov, akými sú modely britského MINI. Aj preto sme Hondu e už pred časom porovnali práve s MINI Cooper SE či francúzskym Peugeot e-208 GT. Pomerne vysoká cena sa tak razom zdala byť prijateľnejšia.

Po dnešnej tlačovke k uvedeniu Hondy e na náš trh ale poznáme ešte niekoľko detailov, ktoré v minulosti neboli zo strany výrobcu zverejnené. Napríklad ide o rôzne dodatočné poplatky za služby, ku ktorým sa ešte dostaneme.

Honda e bude základnou verziou, ktorá ponúkne 100 kW elektromotor. Dve vyššie verzie – Advance a Advance+ budú mať 113 kW elektromotor. Práve verziu Advance+ sme mali možnosť na malý moment aj jazdiť.

Elektromotor mimochodom poháňa zadné kolesá! Vo všetkých prípadoch sú krútiaci moment (315 Nm), ale aj maximálna rýchlosť (145 km/h) rovnaké. Rozdiel je v zrýchlení z 0 na 100 km/h, ktoré má byť 8,3 s v prípade výkonnejších verzií a 9 sekúnd v základnej verzii Hondy e. Akcelerácia je výborná, ako v elektromobile. Krútiaci moment je dostupný prakticky hneď a tak nebol problém sa zaradiť do preplneného kruháču za ani nie sekundu. Výkon 113 kW postačuje, na malé autíčko, ktoré je síce poriadne ťažké, je to tak akurát.

Malé mestské autíčko má rozmery 3 894 x 1 752 x 1 512 mm, rázvor výrobca udáva na 2 530 mm. Polomer otáčania je len 4,6 m. Hmotnosť (prevádzková) je 1 520 – 1 546 kg, maximálna je necelých 1,9 tony. 4-sedadlové mestské autíčko má len 171-litrový kufor. Po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 567, resp. 861 litrov pri naplnení po strechu, podľa VDA.

Vodou chladená batéria je vo všetkých verziách rovnaká, ponúka 35,5 kWh, vďaka čomu má dosahovať dojazd na jedno nabitie na úrovni 222 km, resp. 210 km vo verzii Advance 17″ (podľa WLTP). Na nabíjanie slúži integrovaná nie 7,4 kW AC nabíjačka, ale 6,6 kW nabíjačka.

Zároveň je dobré vedieť, že Honda e nepodporuje 100 kW nabíjanie, ale len 66 kW, takže aj nabíjanie na 100 kW nabíjačke veľký rozdiel s nabíjaním na 50 kW nabíjačke neprinesie. Oficiálne, podľa výrobcu, je to pri nabíjaní z 0 na 80% kapacity batérie iba jedna minúta. Veľká škoda, že práve technologicky nadupaný elektromobil nie je schopný ponúknuť špičkové nabíjanie aspoň na úrovni 11 kW pre AC a 100 kW a viac pre DC nabíjanie. Infraštruktúra sa neustále zväčšuje, Honda e mohla ísť príkladom rýchlonabíjania.

Honda ponúka záruku na batériu na 8 rokov, resp. 160 000 km. 5 rokov záruky, alebo 100 000 km je platných na komponenty elektrického pohonu, 3 roky, alebo 100 000 km je štandardná záruka

Honda e v základnej verzii s 16″ diskami kolies bude stáť 34 990 €, Honda e Advance aj e Advance+ (16″, resp. 17″) budú s cenou od 37 990 €. Hondu e bude možné na Slovensku kúpiť, resp. objednať tento mesiac, prvé dodávky sa očakávajú v auguste.

Hondu e si bude možné objednať v 5 farbách – žltej, modrej, čiernej, sivej a bielej. Honda na Slovensku zároveň spúšťa akciu pre prvých 20 zákazníkov, ktorým dá ako bonus Honda Power Charger s káblom na domáce nabíjanie. Ide o 7,4 kW nabíjačku na stenu, tzv. wallbox.

S Hondou e bude možné si zakúpiť aj balík základnej konektivity, pričom pre prvého majiteľa bude aktivácia zadarmo. Podstatne negatívnejšie znie, že za doplnkové balíky ako Bezpečnosť a cestovanie, Osobný asistent Honda či pripravovaný Digitány kľúč bude nutné platiť ročné poplatky. Všetky tri balíky majiteľa Hondy e vyjdu na 127 € ročne. To je zhruba toľko, čo zaplatíte ročne za Netflix v 4K UHD kvalite. Škoda, pretože pri cene vozidla akú má nastavenú by som osobne čakal, že takéto poplatky budú v cene a účtovať si ich výrobca bude len pri cenovo dostupných vozidlách, ako napríklad dnes uvedený Jazz či Jazz Crosstar.

ZDROJ | Honda

Veľkým plusom je bohatá základná výbava. Jej výčet si požičiam zo staršieho článku: V základnej výbave všetkých troch nájdete bežné bezpečnostné prvky ako airbagy vpredu, naboku, hlavové airbagy po celej dĺžke kabíny, ABS, ESP, ale aj asistenta pre rozjazd do kopca, systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách, alarm, bezkľúčový systém, vyhrievané predné sedadlá, ale aj prepracovaný Honda Sensing.

Tento pokročilý systém, ktorý majú všetky tri verzie v základnej výbave obsahuje upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, systém pre zmiernenie následkov nehody, systém pre udržovanie v jazdnom pruhu, inteligentný obmedzovač rýchlosti, inteligentný adaptívny tempomat, systém pre zmiernenie rizika opustenia komunikácie, systém rozpoznávania dopravných značiek a asistent pre pomalú jazdu v kolóne. Pre Európu pribudli funkcie ako upozornenie na pohyb vozidla pred vami, systém riadenia plynového pedálu pri nízkej rýchlosti a protikolízny brzdový systém pri nízkych rýchlostiach.

Dve vyššie verzie majú navyše v základe systém pre elimináciu mŕtveho uhla a upozorňovanie na vozidlá prichádzajúce zboku. Poteší aj vyhrievaný volant, 376-watový audio systém s 8 reproduktormi či vnútorné spätné zrkadlo s kamerou. To je v podstate (až na kolesá) všetko, čo je v dvoch vyšších verziách navyše.

Všetky tri verzie majú v základnej verzii aj megalomanský displej na palubovke. Ide vlastne o tri displeje, doplnené dvojicou 6″ displejov, ktoré nahrádzajú spätné zrkadlá. Základný 8,8″ displej v kokpite dopĺňajú dva veľké 12,3-palcové displeje v strede a takmer pred spolujazdcom. Samozrejmosťou je podpora Android Auto či Apple CarPlay, a to dokonca v bezdrôtovom režime.

Trio modelov Honda e má automatickú klimatizáciu, kožený volant, elektricky ovládané okná, ambientné osvetlenie interiéru, panoramatické strešné okno, dažďový senzor, Parking Pilot (parkovacie senzory vpredu i vzadu, zadná parkovaciu kameru), LED svetlomety, DAB autorádio, Bluetooth, Wi-Fi pre vytvorenie hotspotu, 2 USB porty, ale dokonca aj HDMI vstup pre pripojenie externého zdroja obrazu!

Každopádne, Hodnu e sme mali iba na pár desiatok minút, kedy sme stihli krátku jazdu a fotenie, resp. natáčanie. Prvý dojem z nového elektromobilu je ale pozitívny, spracovanie je špičkové, bezrámové dvere vyzerajú ako na športovom vozidle, a to sú na Honde e 4 takéto dvere. Obrovské displeje pred vodičom či spolujazdcom vôbec nepôsobia futuristicky, naopak, práve vďaka retro interiéru tam akosi patria.

Jazdné vlastnosti sa hodnotiť veľmi nedajú, pár desiatok kilometrov v obci, resp. čiastočne mimo nej sú príliš málo. Honda e mi prišla pomerne mäkká, ale to je iba prvý pocit, závery a súdy si nechám na reálny test.

Lahôdka ako kamery namiesto spätných zrkadiel sú doslova čerešničkou na torte. Zvyknúť si na ne mi trvalo asi 10 sekúnd. Sú pritom už v základnej výbave. Už teraz sa teším na ostrý test.

HDMI je v Honde e realita. Možnosti vyskúšame v teste.

Pod portami je ešte šikovné vrecko na drobnosti, prípadne mobil.

Nechýba ani držiak na pohár, skrýva sa v stredovej konzole.

Ešte aj bezpečnostné pásy sú zladené s interiérom!

Jediné, čo mi tu chýba, je stredová lakťová opierka.

Komentáre k článku