Holanďania a Nóri chcú zakázať „spaľováky“

Áno, či nie, v súvislosti s elektromobilitou už neriešia v Holandsku. V krajine tulipánov, kde sídli aj prvá európska montážna fabrika Tesly Motors, majú v podpore elektromobilov jasno. Holandský parlament vo svojej dolnej komore totiž schválil zákon, ktorý by mal po roku 2025 zakázať predaj benzínových a dieselových áut v krajine.

Pozrite siČínske LeEco nemá len nové smartfóny, ale aj autonómny elektromobil

V roku 2015 tvorili elektromobily a plug-in hybridy 9,6% z celkového počtu 449 347 predanách áut, keď sa ich za rok predalo 43 350. Pritom len v decembri si Holanďania kúpili 15 976 takýchto vozidiel, čo je viac ako za celý rok 2014. Elektromobilita teda razantne stúpa.

Tesla Supercharger Kaskady 3

Aby zákon vstúpil do platnosti, musí ho však schváliť aj horná komora holandského parlamentu a nie je isté či sa ho podarí presadiť.

Zákon sprevádzajú pochopiteľné emócie, viacerí kritici považujú zámer za nerealistický. Ak sa však pozrieme na vývoj elektromobilov z perspektívneho hľadiska, nedosiahnuteľný cieľ to nie je.

Ceny batérií, ktoré tvoria významnú zložku nákladov pri výrobe elektromobilov totiž kontinuálne klesajú – podľa spoločnosti Bloomberg klesli ceny batérií od roku 2010 o 65 percent.

Ďalšie zníženie cien batérií môže priniesť spustenie nových výrobných kapacít v USA (Tesla Gigafactory), v Európe, aj inde vo svete. Cenu a kapacitu batérií priaznivo ovplyvnia aj nové technológie, ktoré postupne nabehnú.

Pozrite siTesla Motors pre veľký záujem o Model 3 možno postaví fabriku v Európe

Podľa odhadu Bloombergu by cena elektromobilov mohla klesnúť na úroveň áut so spaľovacím motorom okolo roku 2023. V tom čase bude ich priemerný dojazd podstatne vyšší, než dnes, takže sa stanú reálnou alternatívou.

Holandský plán preto vôbec nemusí byť neuskutočniteľný. Podobným smerom sa uberá aj Nórsko, ktoré je krajinou s najvyšším podielom predaných elektromobilov na svete.

Autonomny Nissan Leaf
ZDROJ | Nissan

Už v roku 2009 sa v nórskej vláde objavil zámer zakázať predaj čiste „fosílnych“ vozidiel od roku 2015. Povolené mali byť okrem elektromobilov aj hybridy, autá na vodík, alebo na plyn.

Ten je tiež fosílnym palivom, ale ekologickejším, ako nafta, či benzín. Zatiaľ sa tak síce nestalo, ale už dnes tvoria elektromobily v Nórsku štvrtinu predaných áut a elektromobilita má zelenú.

tesla_model_s_13
ZDROJ | Tesla

Elektromobilita sa má pritom posilňovať. Podľa Národného plánu dopravy 2018-2029 by elektromobily v Nórsku mohli dosiahnuť do roku 2025 až stopercentný podiel.

V čom tkvie taká popularita elektromobilov v krajine, ktorá je producentom ropy, aj zemného plynu? V regulácii trhu a daňových úľavách, ktoré by (až na výnimky) určite poriadne pohli trhom aj na Slovensku.

Pozrite siElektromobily s dojazdom nad 300 km chystá Nissan aj GM

Pri kúpe elektromobilu v Nórsku neplatíte DPH, neplatíte daň z predaja, ste oslobodení od ročnej dane a cestných poplatkov, parkovanie v mestách a trajekty máte tiež zadarmo, môžete využívať vyhradené pruhy a získate špeciálnu ŠPZ začínajúcu EL. Firmy okrem toho získavajú ďalšie daňové stimuly. Ak k tomu pridáte bezplatné nabíjanie vozidiel Tesla na nabíjačkách Supercharger, pokušenie je silné.

Tak čo na to poviete? Okrem bezplatných trajektov by takáto podpora určite zdvihla záujem o elektromobily aj na Slovensku. Lenže nie každému sa chce čakať na objednanú Teslu Model 3 dlhé mesiace, až roky.

 

ZdrojHYBRID.cz

Komentáre k článku