Holanďania majú riešenie pre elektrické lode

ZDROJ | ZES

Údajne desiatka najväčších kontajnerových oceánskych lodí zamorí ovzdušie toľko ako všetka cestná doprava. Táto správa koluje médiami už dlhšie a aj keď v skutočnosti hovorí „len“ o splodinách s obsahom síry, je jasné, že nákladné lode patria k najväčším znečisťovateľom.

Elektrifikácia nákladnej lodnej dopravy však nie je schodná, minimálne nie na podobnej báze ako u automobilov, alebo elektrických skútrov. Motory veľkých lodí majú výkon až desiatok megawattov, takže na ich dlhodobý pohon by sme potrebovali batérie s neuveriteľnou kapacitou. A koľko by sa potom takáto batéria musela nabíjať? A kde?

Pozrite siAutonómne hliadkové lode zasiahnu proti pirátom, aj pašerákom

So zaujímavým riešením tohto rébusu prichádza holandské konzorcium Zero Emission Services B.V. (ZES), ktoré vytvorila skupina spoločností Wärtsilä, ING Bank, Engie a Port of Rotterdam Authority. Namiesto zdĺhavého nabíjania veľkých batérií a čakania v prístave chcú energiu obnovovať jednoduchou výmenou vybitej batérie za nabitú.

Elektrické lode by mali poháňať batérie a neskôr aj vodíkové palivové články v takýchto kontajneroch.

Takýto swap batérií navrhovala pre svoje elektromobily aj Tesla. Nakoniec od tejto koncepcie upustila, ale výmenné stanice batérií naopak masívne buduje čínska automobilka NIO.

Konzorcium ZES vzniklo s cieľom rozvinúť v Holandsku vnútrozemskú lodnú dopravu s nulovými emisiami. Prostriedkom k nej majú byť plne elektrické lode s vymeniteľnými batériovými kontajnermi „ZESPacks“, ktoré by umožnili lodi prekonať vzdialenosť 50 – 100 km a potom by sa na príslušnom stanovisku vymenili za plne nabité.

ZDROJ | ZES

Jeden ZESPack by mal mať kapacitu asi 2 MWh, čo pri pohone motorov s výkonom 500 až 1 000 kW vystačí na 2-4 hodiny plavby medzi výmenami. Predpokladaná životnosť batériového kontajnera v nasadení na lodiach je 10 rokov, pričom na konci by sa mala kapacita znížiť asi o 20%. Zostávajúca kapacita však bude stále natoľko zaujímavá, že batérie dostanú „druhý život“ o dĺžke ďalších 10 rokov v podobe energetického úložiska na stabilizáciu rozvodnej siete a zálohovanie.

Pozrite siVodíková superjachta AQUA – hračka pre ekologických milionárov

Takáto technológia umožní v lodnej doprave využívať energiu z obnoviteľných zdrojov a v čase, keď sa kontajnery nepoužívajú na pohon lodí, môžu tiež slúžiť ako sieťové úložiská.

Aby sa projekt mohol uskutočniť, bude potrebné vybudovať pozdĺž plavebnej trasy sieť nabíjacích/výmenných staníc, ale to už je na dobrej ceste.

Projekt bude spočiatku využitý pozdĺž koridoru Zoeterwoude – Alpherium – Moerdijk. Následne bude rozšírený na koridor Amsterdam – Rotterdam – Antverpy, čím sa vytvorí spojenie s Nijmegenom.

ZES už má aj prvého zmluvného oberateľa. Pivársky koncern HEINEKEN uzavrel so ZES dohodu o využívaní služieb pri prepravy piva zo svojho pivovaru v Zoeterwoude do Moerdijku.

Podľa magazínu INSIDEEVs konzorcium uvažuje aj o použití vodíkovej verzie ZESPacku. Spočiatku sa budú používať batérie, ale časom by sa mal vodík stať životaschopnou alternatívou. Kontajnery vybavené vodíkovými palivovými článkami by mohli dodávať energiu rovnakým spôsobom, ale mohli by zaistiť lodiam podstatne dlhší akčný rádius.

ZdrojINSIDEEVs

Komentáre k článku