Greta Thunberg môže opäť lietať. Vďaka vodíkovým článkom od ZeroAvia

Spoločnosť ZeroAvia chce do 5 rokov ponúknuť plne funkčné elektrické motory pre lietadlá, ktoré budú energiu čerpať z vodíkových článkov.

Vodík je dnes zrejme najekologickejšie známe riešenie pohonu dopravných prostriedkov. Avšak, stále je tu veľa nevyriešených otázok, pre ktoré tento druh paliva nemôžeme bežne používať. A otázne je, či pri pozemnej doprave bude  vôbec vodík ekonomicky zmysluplný. Ako píše Tom Moloughney z magazínu InsideEVs.com, budovať sieť čerpacích vodíkových staníc znamená začať od úplnej nuly. Elektrinu máme natiahnutú už takmer po celom svete, stačí postaviť nabíjaciu stanicu.

V otázke leteckej dopravy je situácia iná. Vodíkové stanice stačí postaviť na letiskách, čo je výrazne jednoduchšie a ekonomicky menej náročné. Vzhľadom na to, že letecká doprava má najväčší negatívny vplyv na ekológiu, je vodík na letiskách aj najžiadanejší.

Preto riešenie spoločnosti ZeroAvia, za ktorou stojí Valery Miftakhov, dáva zmysel a stojí za pozornosť. Spoločnosť totiž ponúka pohon vodíkovými článkami. Tie majú v porovnaní s tými elektrickými štvornásobne vyššiu hustotu uskladnenej energie. Naviac, sú lacnejšie než dnes bežne používané batérie.

Pozrite siToyota pripravuje druhú generáciu Mirai, vozidla na vodíkový pohon

ZeroAvia na seba strháva pozornosť najmä preto, že ich riešenie je v tak pokročilej fáze vývoja, že by ho do prevádzky mohli nasadiť už do 5 rokov. Plne funkčné a spĺňajúce všetky bezpečnostné požiadavky. Výsledkom by bola komerčná letecká doprava s nulovými emisiami bez kompromisov v doletoch. Vodíkové články uskladnia toľko energie, že sa dokážu plynulo nasadiť na dnes bežne lietané trasy.

ZDROJ | zeroavia.com

Od ZeroAvia sa nedočkáme nového typu lietadiel. Spoločnosť spolupracuje s výrobcami lietadiel a leteckými spoločnosťami, ktorým chce dodávať pohonné riešenia postavené na vodíkových článkoch, bez toho, aby spoločnosti museli pri zmene obmedziť svoju prevádzku. Úprava lietadiel si vyžaduje len drobné úpravy a namontovanie nádrží vodíka nad krídla.

Pozrite siVodíková superjachta AQUA – hračka pre ekologických milionárov

„Riešenie s vodíkovými článkami sú v súčastnosti približne 4-krát energeticky hustejšie ako najlepšie dostupné batérie, a to aj pri skladovaní stlačeného plynného vodíka H2. Očakávame, že do 5 rokov bude mať skladovanie tekutého vodíka v lietadlách všetky potrebné bezpečnostné certifikácie, čím sa môže v komerčných lietadlách predĺžiť dolet o viac ako 1 600 kilometrov,“ povedal Valery Miftakhov. ZeroAvia má veľké šance svoj projekt dotiahnuť do úspešného konca aj vďaka tomu, že väčšina výrobcov bude so spoločnosťou spolupracuje alebo bude spolupracovať, miesto toho, aby jej konkurovali.

Motor s vodíkovými článkami od ZeroAvia je kombináciou mnohých používaných komponentov z tej najvyššej kvalitatívnej triedy od rôznych výrobcov s potrebnými úpravami v kombinácií s proprietarnym hardvérom a softvérom spoločnosti. Vodíkové články fungujú tak, že pomocou chemickej reakcie pri nízkych teplotách vytvárajú elektrinu. Bežne sa energia z vodíka získava jeho spaľovaním pri vysokých teplotách. ZeroAvia si necháva certifikvoať svoje riešenia treťou stranou.

ZDROJ | zeroavia.com

Elektromotory s vodíkovým článkami majú byť bezpečnejšie a spoľahlivejšie aj vďaka systému úplnej redundancie. Motory sa dajú namontovať do takmer akéhokoľvek bežne používaného trupu lietadla, ZeroVia testujú a demonštrujú svoje riešenie na triede Piper M, do ktorého nainštalovali motor s výkonom 250 kW.

Spoločnosti, ktoré sa pre vodíkové články rozhodnú budú platiť prostredníctvom poplatku za hodinu prevádzky, priamo ZeroAvia. Týmto spôsobom s má dosiahnuť fixná cena, keďže cena vodíka je pomerne nestabilná. Pri dlhodobom lietaní na vodík by sa mali ceny pre leteckú spoločnosť znížiť, čo by sa mohlo odraziť aj na cene pre koncového zákazníka. ZeroAvia má tiež v pláne budovať stanice na výrobu obnoviteľného vodíka priamo na letiskách. Stanice majú byť poháňané solárnou alebo veternou energiou. Zo začiatku sa bude ZeroAvia sústrediť na letecké linky do približne 800 kilometrov.

Zdrojinsideevs.com

Komentáre k článku