Google a pokuty od EÚ: Trikrát a dosť?

Európska komisia včera naparila Googlu astronomickú pokutu vo výške viac ako 1,49 miliardy eur. Tentokrát za zneužitie svojho dominantného postavenia na trhu. V zmluvách s webstránkami zaviedla obmedzujúce ustanovenia, ktoré bránili konkurencii umiestniť svoje reklamy na týchto portáloch.

Aj keď je pokuta obrovská, nie je jediná, ba ani najväčšia. Google to už od Európskej komisii schytal v júni 2017 za uprednostňovanie svojich výsledkov v sekcii Shopping, čo ho vyšlo na 2,42 miliardy eur. V júli 2018 prišla zatiaľ rekordná pokuta vo výške 4,34 miliardy eur. Dôvod? Blokovanie reklám od konkurentov v operačnom systéme Android. Včera prišla pre Google ďalšia zlá správa.

ZDROJ | Andareed/Wikipedia

Tretie zneužitie dominantného postavenia na trhu: AdSense

Google AdSense poskytuje majiteľom webových stránok možnosť zarobiť na svojom online obsahu. Služba funguje tak, že priraďuje textové a obsahové reklamy k webovým stránkam na základe ich obsahu a návštevníkov.

ZDROJ | Google

Komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestager včera oznámila: „Komisia dnes uložila pokutu spoločnosti Google vo výške 1,49 miliardy eur za nezákonné zneužitie dominantného postavenia na trhu sprostredkovania online vyhľadávacích reklám… Spoločnosť Google kládla protisúťažné zmluvné obmedzenia na webové stránky tretích strán, čo je v rozpore s antimonopolnými pravidlami EÚ, pričom toto konanie trvalo viac ako 10 rokov a iným spoločnostiam sa odopierala možnosť konkurovať na základe zásluh a inovovať.“

Google je v oblasti sprostredkovania reklamy v online vyhľadávaní v Európskom hospodárskom priestore najväčším hráčom. Jeho trhový podiel bol od roku 2006 do roku 2016 nad 70 %. V roku 2016 bol podiel Google viac ako 90 % pri všeobecnom vyhľadávaní a nad 75 % pri reklamnom online vyhľadávaní.

Konkurencia (napríklad Microsoft či Yahoo) nemala prístup k reklamnému priestoru Google. Webstránky tretích strán tak predstavujú dôležitú vstupnú bránu pre iných dodávateľov reklamných služieb, aby mohli rozširovať svoje podnikanie a konkurovať Googlu.

Google mal napríklad od roku 2006 v zmluvách zahrnutú doložku o výhradnom práve, čo znamenalo, že vlastníci stránok mali zakázané umiestňovať na svojich stránkach s výsledkami vyhľadávania akékoľvek reklamy od konkurencie.

ZDROJ | European Commission

Pokuta Európskej komisie vo výške 1 494 459 000 eur robí 1,29 % obratu Google (za roku 2018) a má zohľadňovať trvanie a závažnosť porušenia. Vo všeobecnosti sa však očakávala nižšia suma. Google zastavil nezákonné praktiky niekoľko mesiacov po tom, čo komisia v júli 2016 vydala vyhlásenie o námietkach týkajúcich sa zneužívania ich dominantného postavenia.

Čo na to Google?

Google v odpovedi na tento najnovší verdikt od Európskej komisie vydal stanovisko, v ktorom sa uvádza, že spoločnosť vykonala a v budúcnosti vykoná všetky nápravy, ktoré regulačné protimonopolné orgány EÚ požadujú.

Pozrite siGoogle údajne už pred rokom ponúkol zmeny v Androide. EÚ dala prednosť pokute

„Všetci sa zhodneme na tom, že zdravé a prosperujúce trhy sú v záujme všetkých. Do našich produktov sme už zaviedli mnoho zmien, ktorými sme reagovali na výhrady Európskej komisie. Počas niekoľkých nasledujúcich mesiacov budeme prinášať ďalšie aktualizácie, ktoré v Európe ešte viac zviditeľnia našich konkurentov,“ uviedol vo vyhlásení Kent Walker, senior viceprezident pre globálne záležitosti.

ZDROJ | Reuters

Kto určí, čo je pre nás dobré a čo najlepšie?

Pre spotrebiteľov je nepochybne dôležité, aby fungoval trh a zdravá konkurencia namiesto monopolu. Klobúk dole Európskej komisii za jej prácu v boji s firmami, ktoré smerujú práve k dominantnému ovládnutiu trhu.

Mať jediného sprostredkovateľa, cez ktorého prúdi celý reklamný balík, určite nie je správne, aj ak neporušuje protimonopolné zákony. Pokuta vo výške 1,29 % z ročného obratu (nie zisku) je ale viac ako zdvihnutý prst. Európska komisia však zrejme potrebuje ukázať teraz a aj do budúcnosti, ktoré praktiky sú povolené, ktoré sú už cez čiaru.

Bez technologických gigantov by sme neboli tam, kde sme a za to im patrí naša vďaka. Nemôžeme však zveriť dvom, trom firmám všetko – od našich osobných dát, až po sprostredkovanie reklamy. My z východného bloku sme už diktatúru jednej „firmy“ a jej monopol mali. Vieme ako to dopadlo.

ZdrojEurópska komisia,Blog Google

Komentáre k článku