Goodyear vyvinul pneumatiku vyrobenú na 70 % z udržateľných materiálov

ZDROJ | Goodyear

Spoločnosť Goodyear sa pomaly blíži k splneniu svojho cieľa vyvinúť do roku 2030 pneumatiku stopercentne vyrobenú z udržateľných materiálov. Aktuálne je už na 70 %, spoločnosť avšak stále uvažuje, či ju má vôbec uviesť na trh.

V roku 2014 si biológ John Weinsten a jeho študenti dali za cieľ zmapovať v priľahlých vodách Južnej Karolíny malé kúsky degradovaného plastu. Na tzv. mikroplasty napokon narazili takmer v každej vzorke vody, pričom pri väčšine z nich dokázali spoľahlivo určiť ich pôvodný zdroj.

V niekoľkých vzorkách však študenti objavili čierne, rúrkovité častice bez akéhokoľvek náznaku ich pôvodu. Pôvodne predpokladali, že by mohlo ísť o kúsky rybárskych sietí, čo sa im však po návšteve miestneho prístavu nepotvrdilo. Prelom nastal, až keď podobné plasty našli priamo v odtoku pri hlavnej ceste. Šlo o malé kúsky pneumatík.

Pneumatiky majú byť podľa správy Medzinárodnej únie na ochranu prírody zdrojom až 28 % všetkých mikroplastov vo svete. Mikroplasty pritom nie sú jediný spôsob, ktorým pneumatiky zaťažujú životné prostredie. Problém začína už pri výrobe, kde je využívaná aj ropa a ďalšie ťažké materiály.

Spoločnosť Goodyear si z tohto dôvodu v roku 2020 stanovila za cieľ do 10 rokov vyvinúť pneumatiku, ktorá bude na 100 % vyrobená z udržateľných materiálov. O dva roky neskôr už má spoločnosť väčšinu cesty k svojmu cieľu za sebou.

Súčasná generácia ekologickej pneumatiky je vyrobená z udržateľných materiálov na 70 %. Tvorí ju celkovo 13 ingrediencií použitých naprieč 9 komponentmi pneumatiky.

ZDROJ | Goodyear

Typicky známu sadzu vyrobenú spaľovaním ropných produktov, ktorá sa využíva na vystuženie zmesi a zvýšenie životnosti pneumatík, Goodyear nahradil tromi rôznymi sadzami, ktoré vyrába z metánu, oxidu uhličitého a rastlinného oleja. Tieto materiály sú nielen šetrnejšie k životnému prostrediu, ale aj prístupnejšie v podobe biologických materiálov a odpadových surovín.

O pružnosť ekologickejšej pneumatiky sa postará sójový olej, ktorý dokáže reagovať aj na meniace sa teploty. Aj v tomto prípade dokáže Goodyear do výroby zapojiť odpadový materiál, sójový proteín sa totiž vo veľkom využíva v potravinárskom odvetví, ako aj v krmivách pre zvieratá.

Pozrite siNajekologickejší motocykel na svete? Jazdí na metán z močiarov

Z výroby ryže dokáže Goodyear vyťažiť jedinečnú odrodu oxidu kremičitého, ktorý je vyrábaný z popola ryžových šupiek. Tie za normálnych okolností končia na skládke. Spoločnosť ale dokáže oxid využiť na zlepšenie priľnavosti a zníženie spotreby paliva vozidla.

Použitiu plastu pri výrobe sa Goodyear nevyhne, spoločnosť však dokáže v rámci výroby recyklovať plastové fľaše a ďalší plastový odpad, z ktorého dokáže vyrábať technický polyester vhodný na výrobu kordov.

Myšlienka takýchto pneumatík znie perfektne, no samotný Goodyear v závere tlačovej správy upozorňuje, že zatiaľ ide iba o ukážku možností, nie finálny produkt. Spoločnosť sa „70 % pneumatiku“ zatiaľ nechystá uviesť na trh, čo však neznamená, že sa zároveň nesnaží znížiť svoj dopad na životné prostredie.

Spoločnosť plánovala ešte v priebehu roka 2020 vymeniť ropný olej vo výrobe niektorých modelov pneumatík za vyššie spomínaný sójový olej, v čom jej však zabránili výrobné problémy spôsobené pandémiou COVID-19. Tento cieľ sa jej napokon podarilo splniť na 73 %. Kompletne chce však ropný olej z výroby odstrániť najneskôr do roku 2040. Nebyť pandémie, bolo by to možno aj skôr.

ZdrojNational Geographic,Goodyear (1),(2),Engadget

Komentáre k článku