GM a LG Chem postavia vlastnú gigafabriku. Cena batérii klesne

Tesla je zrejme prvou automobilkou, ktorá vzala výrobu batérií do vlastných rúk a postavila za tým účelom vlastnú fabriku. Už v auguste 2018 dosahovala produkcia batérií v Tesla Gigafactory kapacitu 20 GWh ročne, čo bolo viac ako všetky ostatné automobilky spolu.

Aktuálne spúšťa Tesla v Číne už v poradí tretiu Gigafactory a štvrtá by mala vyrásť v Nemecku.

Pozrite siTesla Gigafactory 3 rastie vo dne, v noci

Nespí však ani konkurencia. Aktuálne automobilka GM oznámila nový spoločný podnik so spoločnosťou LG Chem, ktorý má vo vlastne továrni v americkom Ohiu vyrábať batérie pre elektromobily s ročnou kapacitou 30 GWh. Ambíciou oboch firiem je stať sa jedným z lídrov vo výrobe batérií, pričom produkcia má pokryť vlastné potreby automobilky.

GM Cadillac-EVZDROJ | Electrek

General Motors uviedol v roku 2016 na trh Chevrolet Bolt –  jeden z prvých elektromobilov s dlhým dojazdom a automobilka chce v roku 2023 ponúkať až 20 elektrifikovaných modelov.

Fabrika na výrobu batérií sa má začať stavať v polovici budúceho roku a vyžiada si investície vo výške 2,3 miliardy USD. Prácu v novom závode nájde okolo 1100 zamestnancov, čo je však menej, než je 4500 zrušených pracovných miest po ukončení výroby malých áut v Ohiu.

Uvedená kapacita výroby 30 GWh ročne pomôže LG Chem dosiahnuť globálnu produkciu batérií 100 GWh ročne do konca budúceho roku. To je dosť na výrobu 2 miliónov elektromobilov so strednou kapacitou batérie 50 kWh.

ZDROJ | AutoFutures

Spolupráca je sčasti založená na podobnom modeli aký prevádzkuje Tesla a Panasonic v Gigafactory 1. GM a LG Chem pritom chcú pracovať aj na vývoji pokrokových technológií, ktoré prinesú lepšie a lacnejšie batérie. Náklady by mali postupne klesnúť pod 100 dolárov na kWh, takže cena 50 kWh batérie by nemala prevýšiť 5 000 USD.

Batérie z novej fabriky by mali poháňať elektrické autá, ktoré GM chystá na novej platforme BEV3, vrátane elektrického Cadillacu a nového pick-up trucku, pripravovaných na rok 2021.

Predpokladaná globálna kapacita výroby Li-ion batérií v roku 2028 by mala dosiahnuť 1 590 GWh, čo postačí na výrobu 22-24 miliónov elektromobilov.

Budovanie nových kapacít na výrobu batérií je žiadúce a nevyhnutné, pretože vývoj trhu si ich jednoznačne žiada. Bez ohľadu na to, že odporcovia považujú elektromobilitu za ideológiu, ktorá sa rozvíja hlavne pod tlakom štátnej direktívy. Polemiku na túto tému nechajme teraz bokom.

Pozrite siBatérie: Európa zaostáva, Čína dominuje

Zložitejšie to už bude s líderstvom. Iste, LG Chem bude patriť kumulatívne k svetovej špičke, ale závod v Ohiu jednotkou zrejme nebude, hoci zámer ráta aj s budúcim rozširovaním.

30 GWh ročne je síce veľa, ale Tesla by mala už za rok 2019 dosahovať asi 35 GWh kapacity ročne. To je viac, ako chce európska jednotka – konzorcium okolo Northvoltu dosiahnuť v roku 2023 (32 GWh) a viac, ako dosiahne GM v spoločnom závode s LG Chem v Ohiu.

ZdrojElectrek

Komentáre k článku