Globálny nedostatok čipov trápi automobilky, aj IT sektor

ZDROJ | AMD

Kremík je síce najhojnejším prvkom v zemskej kôre, ale jeho dostupnosť nedokázala odvrátiť súčasný nedostatok čipov. Spúšťačom krízy bol síce chaos spojený s protiepidemiologickými opatreniami a súvisiacim obmedzovaním výroby, no podieľa sa na nej niekoľko faktorov.

V prvej vlne automobilky

Nedostatok čipov sa už prejavuje v oneskorených dodávkach automobilov, ale aj vo výrobe spotrebnej elektroniky a IT technológií. Počas lockdownu sa zákazníci po celom svete zásobili notebookmi, hernými konzolami a inou elektronikou a nakúpili viac automobilov, ako výrobcovia pred rokom očakávali.

ZDROJ | Nvidia

Automobily sú dnes čoraz závislejšie na čipoch – od riadiacich jednotiek motorov, po asistenčné systémy vodiča, navigačné systémy a multimédiá. Kríza prinútila mnohé automobilky obmedzovať výrobu menej ziskových vozidiel. Týka sa to veľkých hráčov ako General Motors, Ford Motor, Volkswagen, Toyota, Nissan, ale aj menších výrobcov.

Pozrite siGaN nabíjačky: Prečo prekonávajú kremíkové?

Podľa údajov IHS Markit môže nedostatok automobilových čipov ovplyvniť vo svete v prvom štvrťroku výrobu takmer 1,3 milióna kusov ľahkých vozidiel. Situácii nepomohol ani požiar japonskej továrne Renesas Electronics na výrobu čipov, ktorej produkcia predstavuje 30% svetového trhu s jednotkami mikrokontrolérov používaných v automobiloch.

Nepriaznivé počasie v Texase prinútilo spoločnosti Samsung Electronics, NXP Semiconductors a Infineon dočasne odstaviť továrne. Infineon a NXP sú pritom významní dodávatelia automobilových čipov a analytici očakávajú, že toto prerušenie výroby ešte zvýši neistotu na trhu.

AMD Am9080ZDROJ | Konstantin Lanzet

Chaos prehĺbili aj sankcie proti čínskym technologickým spoločnostiam iniciované USA. Výpadok, ktorý najskôr zasiahol automobilky, sa následne rozšíril na celý rad výrobcov spotrebnej elektroniky vrátane smartfónov, chladničiek, mikrovlniek a podobne.

Firmy sa v dôsledku paniky snažili predzásobiť čipmi, čo ďalej podporilo výpadky a zvyšovanie cien polovodičov. V tejto situácii bolo niekoľkodňové zablokovanie Suezského prieplavu ďalším olejom do ohňa.

Treba mať obavy?

Väčšina výroby čipov sa dnes koncentruje v Ázii, kde hlavní dodávatelia ako Taiwan Semiconductor Manufacturing Co (TSMC) a Samsung zabezpečujú výrobu pre stovky rôznych spoločností. Výrobcovia integrovaných obvodov v USA síce tvoria 47% globálneho predaja čipov, ale v Spojených štátoch sa realizuje iba 12% globálnej výroby.

ZDROJ | AMD

Neviditeľná ruka trhu tieto výkyvy nakoniec pomerne rýchlo spracuje, s krátkodobými výpadkami, prípadne zdražením produktov však treba počítať.

Vlády viacerých krajín podporujú rozširovanie výroby polotovarov, aj finálnych čipov. V súčasnosti sú v USA naplánované štyri nové továrne – dve fabriky postaví Intel a jednu  TSMC v Arizone a ďalšiu chystá Samsung v Texase.

Pozrite siZNAČKY | AMD – história svetovej dvojky

Čína tiež ponúka veľké dotácie do odvetvia čipov, keďže sa snaží znížiť svoju závislosť od dodávok západných technológií. Trumpove embargo môže mať nakoniec na americké spoločnosti kontraproduktívne dopady a môže Čínu po prechodnom oslabení paradoxne posilniť.

Tak či onak, posilnenie výroby kdekoľvek vo svete pomôže rýchlejšie eliminovať nedostatok čipov a problémy s ním spojené, dúfajme, čoskoro skončia.

ZdrojAutoblog

Komentáre k článku