Keď spoločnosť Gibson Guitar Corporation v roku 1958 predstavila elektrickú gitaru Flying V, bola to revolúcia v hudobných nástrojoch tejto kategórie. Rovnako inovatívny je aj nový koncept lietadla z Technickej univerzity Delft (TU Delft) v Holandsku.
Pôvodný nápad lietadla „Flying-V“ vychádza z dizertačnej práce Justusa Benada na TU Berlín pre Airbus Hamburg, ktorý sa zameral na spôsoby, ako zlepšiť efektívnosť komerčných osobných lietadiel.
Pozrite siBoeing prinesie prvé lietadlo s hybridným pohonom už čoskoro
Odhadol, že v porovnaní s referenčným lietadlom A350-900 by nová koncepcia mohla teoreticky priniesť o 10% vyšší ťah, hmotnosť nižšiu o 2% a zníženie hlučnosti lietadla.
Revolučný dizajn – nič, len krídla
Práca na koncepte ďalej pokračuje na TU Delft. Dizajn lietadla v tvare V integruje kabínu, nákladný priestor, aj palivové nádrže do konštrukcie každého z krídel. Rozpätie krídel zodpovedá Airbusu A350, ale lietadlo je o niečo kratšie.

Koncept Flying-V je 55 m dlhý, 17 m vysoký a rozpätie krídel dosahuje 65 m. To znamená, že lietadlo by mohlo využiť existujúcu letiskovú infraštruktúru a prepraviť približne rovnaký počet cestujúcich a množstvo nákladu ako A350. Ráta sa s kapacitou 314 cestujúcich a priestorom pre 160 metrov kubických nákladu.

Flying-V je menší ako A350 a kladie menší aerodynamický odpor. V dôsledku toho spotrebuje pri preprave rovnakého nákladu na rovnakú vzdialenosť menej paliva. Nižšia hmotnosť a lepšia aeorodynamika prinesie podľa TU Delft o 20% nižšiu spotrebu paliva v porovnaní s Airbusom A350-900.
Pozrite siBell odhalil Nexus – aerotaxík so sklopnými vrtuľami
Lietadlo bude poháňané turbovrtuľovými motormi s vysokou účinnosťou spaľujúcimi letecký benzín, ale budúce implementácie by mohli priniesť aj ekologicky výhodnejšie pohony. Aké, to výskumníci neupresnili.

Na prvé letové testy nového typu lietadla si ešte musíme trochu počkať, ale projekt vyzerá nádejne. Záujem oň prejavila aj holandská kráľovská letecká spoločnosť KLM, ktorá s TU Delft uzavrela dohodu o spolupráci pri jeho vývoji.
J. Benad funkčnosť konceptu demonštroval pomocou rádiom riadeného modelu už na samom počiatku vývoja. Výskumníci v súčasnosti pracujú na zmenšenom prototype lietadla, ktorý sa použije na testovanie stability a spoľahlivosti riešenia pri nízkej rýchlosti.
Pozrite siWright Electric chystá elektrické lietadlo pre 150 pasažierov
KLM oficiálne predstaví tento model a plnohodnotnú časť interiéru lietadla Flying-V na KLM Experience Days na letisku Amsterdam Schiphol v októbri pri príležitosti 100. výročia leteckej spoločnosti.
ZdrojTU Delft
Komentáre k článku