„Flying V“ povedie k zmene dizajnu lietadiel. Ušetrí pätinu paliva

Keď spoločnosť  Gibson Guitar Corporation v roku 1958 predstavila elektrickú gitaru Flying V, bola to revolúcia v hudobných nástrojoch tejto kategórie. Rovnako inovatívny je aj nový koncept lietadla z Technickej univerzity Delft (TU Delft) v Holandsku.

Pôvodný nápad lietadla „Flying-V“ vychádza z dizertačnej práce Justusa Benada na TU Berlín pre Airbus Hamburg, ktorý sa zameral na spôsoby, ako zlepšiť efektívnosť komerčných osobných lietadiel.

Pozrite siBoeing prinesie prvé lietadlo s hybridným pohonom už čoskoro

Odhadol, že v porovnaní s referenčným lietadlom A350-900 by nová koncepcia mohla teoreticky priniesť o 10% vyšší ťah, hmotnosť nižšiu o 2% a zníženie hlučnosti lietadla.

Revolučný dizajn – nič, len krídla

Práca na koncepte ďalej pokračuje na TU Delft. Dizajn lietadla v tvare V integruje kabínu, nákladný priestor, aj palivové nádrže do konštrukcie každého z krídel. Rozpätie krídel zodpovedá Airbusu A350, ale lietadlo je o niečo kratšie.

ZDROJ | TU Delft

Koncept Flying-V je 55 m dlhý, 17 m vysoký a rozpätie krídel dosahuje 65 m. To znamená, že lietadlo by mohlo využiť existujúcu letiskovú infraštruktúru a prepraviť približne rovnaký počet cestujúcich a množstvo nákladu ako A350. Ráta sa s kapacitou 314 cestujúcich a priestorom pre 160 metrov kubických nákladu.

ZDROJ | TU Delft

Flying-V je menší ako A350 a kladie menší aerodynamický odpor. V dôsledku toho spotrebuje pri preprave rovnakého nákladu na rovnakú vzdialenosť menej paliva. Nižšia hmotnosť a lepšia aeorodynamika prinesie podľa TU Delft o 20% nižšiu spotrebu paliva v porovnaní s Airbusom A350-900.

Pozrite siBell odhalil Nexus – aerotaxík so sklopnými vrtuľami

Lietadlo bude poháňané turbovrtuľovými motormi s vysokou účinnosťou spaľujúcimi letecký benzín,  ale budúce implementácie by mohli priniesť aj ekologicky výhodnejšie pohony. Aké, to výskumníci neupresnili.

ZDROJ | TU Delft

Na prvé letové testy nového typu lietadla si ešte musíme trochu počkať, ale projekt vyzerá nádejne. Záujem oň prejavila aj holandská kráľovská letecká spoločnosť KLM, ktorá s TU Delft uzavrela dohodu o spolupráci pri jeho vývoji.

J. Benad funkčnosť konceptu demonštroval pomocou rádiom riadeného modelu už na samom počiatku vývoja. Výskumníci v súčasnosti pracujú na zmenšenom prototype lietadla, ktorý sa použije na testovanie stability a spoľahlivosti riešenia pri nízkej rýchlosti.

Pozrite siWright Electric chystá elektrické lietadlo pre 150 pasažierov

KLM oficiálne predstaví tento model a plnohodnotnú časť interiéru lietadla Flying-V na KLM Experience Days na letisku Amsterdam Schiphol v októbri pri príležitosti 100. výročia leteckej spoločnosti.

ZdrojTU Delft

Komentáre k článku