Faraday Future – namiesto prevratu v elektromobilite bankrot?

Je január 2017 a neznámy startup Faraday Future (FF) zažíva na podujatí Consumer Electronics Show v Las Vegas svoje hviezdne chvíle. Jej elektromobil FF91 určený pre smotánku (cena nebola nikdy upresnená, ale mala sa vyšplhať až k hranici 300 000 USD) svojimi parametrami zaslúžene vzbudzoval úžas.

Pozrite siFaraday Future FF 91 – autonómne elektrické SUV má až 1 050 koní

Prototyp FF91 s dvoma elektromotormi dosahoval výkon až 1 050 koní, vďaka čomu akceleruje na rýchlosť 100 km/hod za necelých 2,5 sekundy. Batéria s kapacitou 130 kWh zaistí dojazd slušných 605 kilometrov a z nešpecifikovanej rýchlonabíjačky sa má nabiť za hodinu na 500 km dojazdu.

https://www.youtube.com/watch?v=LO6Zyitikww

To až také prekvapujúce nie je, pretože podobné parametre zrýchlenia a nabíjania dosahujú aj niektoré sériovo vyrábané modely Tesla. Naopak, inovatívne sú mnohé technologické vychytávky ako odomykanie prostredníctvom detekcie tváre Arrival Interface, kamery miesto spätných zrkadiel, či súbor detektorov pre autonómnu jazdu. Viac podrobností o FF91 nájdete v samostatnom článku.

Firemné turbulencie nie sú novinkou

Od povestnej výstavy CES 2017 zamestnávajú pozornosť médií vzostupy a pády spoločnosti Faraday Future. Firma pravidelne zahrieva mediálny kotol poodhaľovaním smelých plánov a získavaním kapitálových injekcií, čo striedajú správy o problémoch – najčastejšie finančných.

ZDROJ | Faraday Future

Rozbehnúť sériovú výrobu, hoci aj malovýrobu luxusných vozidiel, nie je pre začínajúcu firmu jednoduché. Pekne to ilustruje príbeh Tesly, ktorá je však podstatne vyšší podnikateľský level a vďaka Modelu 3 sa v uplynulom kvartáli dostala konečne z červených čísel.

Chvíľu síce možno hovoriť o stavbe fabriky v Nevade a ukazovať médiám „umeleckú víziu“ ako bude továreň vyzerať, ale na výrobu to nestačí.

Umelecká vízia plánovanej továrne Faraday Future v Nevade. Plány sú minulosťou.ZDROJ | Green Car Reports

Už v polovici minulého roku však firma od výstavby továrne v Nevade upustila a Faraday Future zaznamenala (e)migráciu zamestnancov podieľajúcich sa na príprave výroby. Tá prebieha v prenajatej továrni v kalifornskom Hanforde.

Po problémoch s likviditou prišla v letných mesiacoch tohto roku opäť dobrá správa. Firma údajne získala prostredníctvom čínskej spoločnosti Evergrande Group investičný stimul vo výške 2 miliardy USD. Číňania tým zároveň získali 45 percentný podiel a stali sa tak najväčším akcionárom Faraday Future.

ZDROJ | Faraday Future

V továrni v Hanforde sa zároveň rozbehla výroba predvýrobných prototypov FF91 a budúcnosť sa opäť zdala príjemne ružová. Ukazuje sa však, že realita naberá skôr šedivé tóny.

Ďalšou zastávkou bankrot?

V októbri Faraday Future poslala všetkých výrobných zamestnancov, ktorí začali pracovať po 1. máji, čo bolo ešte predtým, než spoločnosť získala svoju poslednú finančnú injekciu, na nútenú dovolenku. Ostatní zamestnanci zostali pracovať na polovicu úväzku, alebo boli prepustení.

To v ničom nepripomína príbeh firmy úspešne rozbiehajúcej výrobu atraktívneho produktu.

Pozrite siTesla Model X – najbezpečnejšie SUV je neodolateľné

Podľa portálu The Verge v továrni v Hanforde pracuje už len 10 zamestnancov, ktorí prišli do firmy v minulom roku. Nie je však medzi nimi nikto z manažérov s výrobnými skúsenosťami a s pôvodnou víziou spoločnosti.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=pSTZk_yrLTs

Vedenie startupu sa opäť snaží zaistiť financovanie na záchranu firmy. Zamestnancom na „dovolenke“ firma oznámila, aby s prácou nepočítali minimálne do budúceho roku. Podľa správ televízie ABC bolo prepustených asi 40 ľudí a 60 je na nútenej dovolenke. Vo fabrike fakticky zostalo len zhruba 10 manažérov.

ZDROJ | Faraday Future

Bývalý viceprezident Peter Savagian, ktorý predtým pôsobil 14 rokov v General Motors ako generálny riaditeľ elektrických pohonných systémov a vývoja nových produktov, a bol považovaný za pilier spoločnosti FF, odišiel začiatkom novembra. Nasledujúci týždeň ho nasledoval spoluzakladateľ Nick Sampson, ktorý vo svojom rezignačnom liste povedal, že spoločnosť je „efektívne insolventná“.

Pozrite siTesla expanduje, postaví veľkú automobilku v Číne

Rezignoval tiež Dag Reckhorn, bývalý vysoký predstaviteľ Tesly, ktorý vo Faraday Future riadil výrobu. Po Nickovi Sampsonovi a Petrovi Savagianovi je Reckhorn tretím top manažérom Faraday Future, ktorý firmu opustil v priebehu troch týždňov.

„Kapela síce ešte hrá“, ale zdá sa, že loď pod vlajkou FF sa potápa. Ak by sa však Faraday Future nepodarilo zachrániť, na rozvoj elektromobility to nebude mať žiadny vplyv. V hre je totiž nespočetné množstvo automobiliek, ktoré pripravujú, alebo už dokonca reálne vyrábajú elektromobily, vrátane luxusných modelov.

ZdrojGreen Car Reports

Komentáre k článku