Facebook údajne poskytuje citlivé dáta telekomunikačným operátorom

Modrá sociálna sieť údajne poskytuje informácie stovke telekomunikačných spoločnosti o svojich používateľoch na takej úrovni, že operátori dokážu zákazníkov kategorizovať podľa rasy, či bonity. 

Spravodajský portál The Intercept prišiel so zistením, že vďaka Facebooku sa darí približne 100 firmám zameraným na mobilnú komunikáciu z 50 krajín získavať značné množstvo osobných informácií priamo z mobilov používateľov. 

ZDROJ | Facebook

Vzhľadom na typ spoločností by neprekvapilo, keby išlo o technické údaje o používanom zariadení a používaní Wi-Fi sietí, či mobilných dát. Informácie sa však týkali aj podrobnej lokalizácie používateľov, ich záujmov, či toho, do akých sociálnych skupín sa na Facebooku pridávali. 

Informácie spoločnosti nezískavali len z hlavnej aplikácie modrej sociálnej siete pre iOS a Android, ale aj z Instagramu a Messengeru. Získané údaje mali byť využívané na analyzovanie postavenia spoločností voči konkurencií, ale aj veľmi presné cielenie reklamy, napríklad podľa rasy.

ZDROJ | Facebook/Engadget

 Experti po odhalení zostali obzvlášť znepokojení po podozrení, že Facebook na základe nazbieraných dát selektoval používateľov aj na základe bonity. Tieto údaje mali dokonca poskytovať tretím stranám. Proti tomuto sa však Facebook ostro ohradil, s tým, že spoločnostiam pôsobiacim v telekomunikačnom biznise neposkytoval informácie nad rámec toho, čo sa bežne o používateľoch zbiera. 

Pozrite siFacebook prepojí Messenger, Instagram a WhatsApp

Poskytovanie osobných informácií mobilným operátorom a operátorom poskytujúcim dátové pripojenie Facebookom je obzvlášť znepokojivé, nakoľko tieto spoločnosti už bez sociálnej siete majú extrémne množstvo citlivých informácií o ich zákazníkoch. Bežne zbierajú údaje o tom kedy, kde alebo ako používate svoj mobilný telefón. Sú operátori, ktorí majú v zmluvách vyložene napísané, že ukladajú informácie o tom, ktoré web stránky ich zákazníci navštívili.

ZDROJ | Facebook

Pravdou je, že telekomunikační operátori reálne potrebujú niektoré dáta na to, aby dokázali zabezpečiť kvalitné služby a mali kvalitné pokrytie. Ide v podstate o reakciu na požiadavky zákazníkov. Facebook minulý rok publikoval na svojom blogu príspevok, v ktorom oznámil, že má k dispozícii nástroje a informácie, ktoré môžu pomôcť telekomunikačným spoločnostiam v dosiahnutí lepšieho pokrytia. Táto správa sa pre koncového používateľa javí nadmieru prívetivo. Veď kto by nechcel rýchly mobilný internet vždy a všade?

ZDROJ | Facebook

V príspevku sa však nenápadne spomenul aj fakt, že tieto nástroje a údaje môžu dopomôcť k lepším biznis rozhodnutiam. Podľa informácií portálu Intercept, však všetky spomínané nástroje a dáta vôbec nemajú slúžiť na zlepšenie pokrytia, ale výhradne na zber podrobných osobných informácií o používateľoch na čo najpresnejšie zacielenie reklamy. 

Spravodajský portál v téme spolupracoval so zdrojom priamo z prostredia Facebooku, ktorý vysvetlil, ako sa podarilo sociálnej sieti spolupracovať s telekomunikačnými spolčnosťami, na prvý pohľad, beztrestne. Nástroje a údaje, ktoré modrá sociálna sieť ponúkla, zdanlivo darovala. V skutočností však celý proces mal viesť k tomu, aby spoločnosti nakupovali väčšie objemy reklám priamo na sociálnej sieti.

Pozrite si6 najväčších noviniek, ktoré oznámila spoločnosť Facebook

Podľa získaných informácií telekomunikačné spoločnosti pomocou Facebooku získavali informácie aj z mobilných zariadení detí mladších ako 13 rokov, dokázali sledovať aké videá používatelia pozerajú, získavali demografické údaje. Tiež vedeli kde a na akú Wi-Fi sa používatelia prihlásili, mali k dispozícii informácie o osobných záujmoch, ale napríklad aj informácie o priateľoch sledovaných účtov. Teda cez jeden účet sa dalo dostať na mnohé ďalšie.

ZDROJ | Facebook

Výber zbieraných informácií musel byť vopred dôkladne premyslený, nakoľko odborníci na bezpečnosť sa vyjadrili, že na ich základe sa dá poskladať behaviorálny model vášho denného správania sa. V spomínanej správe od Facebooku, ktorá pôvodne oznámila možnosť spolupráce na lepšie pokrytie signálom, sa vyslovene písalo, že údaje budú anonymizované a agregované, no už dávnejšie je známe, že deanonymizovanie je veľmi jednoduchý proces.  

Hovorca Facebooku pre Intercept povedal, že nejde o údaje, ktoré neboli zbierané už aj predtým. Mal sa zmeniť len spôsob ich kategorizovania a zoskupovania. Na otázku, či je v poriadku, že spoločnosť poskytuje informácie o lokalizovaní používateľa s presnosťou doslova na pár metrov, odpovedal, že je to rovnaká informácia ako poskytnutie poštového smerového čísla.

Zdrojtheintercept.com

Komentáre k článku