Facebook bojuje s novým iOS 14.5, doprosuje sa o prístup k vašim dátam

ZDROJ | ashkan soltani/the verge

Apple nedávnou aktualizáciou svojho operačného systému iOS urobil vrásky na čele viacerým spoločnostiam vrátane Facebooku. Po novom totiž aplikácie nemôžu sledovať vašu aktivitu a zbierať o vás informácie navyše. Novým upozornením preto Facebook varuje, že to môže viesť k spoplatneniu jeho služieb.

App Tracking Transparency

O čo sa vlastne jedná a čo je to tzv. ATT, o ktorom sa v súvislosti s najnovšou aktualizáciou iOS 14.5 hovorí? Apple si už niekoľko rokov buduje imidž firmy, ktorá chráni súkromie používateľov jeho produktov a to najmä pomocou prísnych softvérových obmedzení operačného systému iOS. Najnovšia aktualizácia to ale posúva ešte o úroveň ďalej, čím si Apple pohneval najmä Facebook.

Apple totiž do svojho operačného systému iOS s aktualizáciou 14.5 implementoval tzv. App Tracking Transparency. Ide o systém, ktorý má priniesť do zberu údajov o používateľoch istú dávku transparentnosti a možnosť voľby. Aplikácie, a to najmä tie napojené na sociálne siete, o vás totiž doteraz aj bez vášho vedomia zbierali množstvo údajov od veku, e-mailu, cez vaše návyky až po históriu prehliadania webových stránok a údajoch o využívaní ostatných aplikácií.

Ako vysvetľuje Apple vo svojej reklame, spoločnosti tieto údaje využívali najmä na to, aby vám v online priestore dokázali zobraziť personalizované reklamy (naviazané na vaše záujmy, históriu prehliadania či lokalitu), no rovnako tieto dáta mohli byť zneužívané aj na ovplyvnenie vašich názorov a hodnôt. To sa s novou aktualizáciou iOS 14.5 mení.

Aplikácie po novom nebudú môcť zberať žiadne údaje (nad rámec nevyhnutných pre ich fungovanie) bez vášho vedomia. Pri prvom spustení si od vás budú musieť vypýtať povolenie k sledovaniu a zberu dát. Ak ste si istí, že takéto povolenie nechcete udeliť žiadnej aplikácii, môžete im to globálne zakázať v systémových nastaveniach (Nastavenia -> Súkromie -> Sledovanie).

Facebook upozorňuje na ATT

Facebook po vydaní novej aktualizácie iOS 14.5 pridal do svojich aplikácií nové upozornenie informujúce používateľov o tom, aký dopad má ATT na fungovanie aplikácií Facebook a Instagram. Používateľov upozorňuje, že vďaka týmto dátam im môže v aplikácii zobrazovať osobnejšie reklamy, podporovať podniky spoliehajúce sa na hľadanie nových zákazníkov cez reklamu či dokonca udržať aplikácie Facebook a Instagram bezplatné.

Práve posledný bod tohto upozornenia je zaujímavý vzhľadom na to, že na hlavnej stránke sociálnej siete Facebook bol dlhé roky pod jej samotným názvom zobrazený nápis „bezplatný a vždy bude“. Pravdou však je aj to, že tento nápis v roku 2019 z hlavnej stránky zmizol a Mark Zuckerberg vo výpovedi pred americkým kongresom nevylúčil, že Facebook v budúcnosti nebude aspoň v nejakej forme spoplatnený.

Apple vs. slobodný internet?

Nové upozornenie v aplikáciách Facebook a Instagram nie je ani zďaleka jediným krokom, ktorým Facebook bojuje proti systému App Tracking Transparency. V amerických novinách si koncom minulého roka zaplatil celostránkovú reklamu s nápisom „Apple vs. slobodný internet“, v ktorej tvrdí, že Apple „povinnou aktualizáciou zmení internet ako ho poznáme – k horšiemu“.

Spolu s tlačovým vyhlásením Facebook tvrdí, že Apple týmto spôsobom donúti spoločnosti zmeniť ich finančný model a od zobrazovania kvalitnej personalizovanej reklamy donúti používateľov platiť si za využívanie služieb mesačné alebo ročné poplatky. V argumentácii Facebook dokonca zachádza až k možnému ohrozeniu existencie malých podnikov, ktoré sa majú spoliehať práve na cielenú reklamu.

Na túto kampaň zareagoval aj Tim Cook na sociálnej sieti Twitter, kde upresňuje, že Facebook môže aj naďalej sledovať aktivity používateľov svojich aplikácií, po novom však tak môže robiť iba s ich vedomím a povolením.

ZdrojThe Verge

Komentáre k článku