Experti varujú: pripojené autá sú veľkým rizikom

Organizácia Consumer Watchdog so sídlom v Kalifornii vydala 49-stranovú správu, ktorá varuje pred hrozbou kybernetických útokov na pripojené autá a apeluje na výrobcov, aby do inteligentných áut nainštalovali bezpečnostné vypínače, schopné v prípade nutnosti úplne odpojiť vozidlo od internetu.

Varovania týkajúce sa zraniteľnosti pripojených vozidiel sa objavujú už niekoľko rokov a skeptici tvrdia, že masový hackerský útok proti pripojeným autonómnym autám by mohol viesť k tisíckam obetí a ďalším škodám. Z pripojených áut by sa v takom prípade mohli stať doslova „vozy hrôzy“.

Pozrite siAutopilot má k dokonalosti ešte ďaleko. Tesla si to namierila priamo do hasičov

Už v roku 2015 dvojica bezpečnostných expertov demonštrovala, ako sa dá na diaľku ovládnuť automobil Jeep Cherokee počas jazdy, čo vyvolalo oprávnenú pozornosť.

ZDROJ | Tesla

Internetové technológie už od nástupu 4G nachádzajú uplatnenie v autách a okrem asistovanej navigácie prinášajú doteraz nevídané možnosti. Lenže s on-line vozidlami súvisia aj riziká, ktoré vyplývajú z ich potenciálnej zraniteľnosti. Známy je aj medializovaný prípad hacknutia Tesly Model S.

Pozrite siJaponci dokázali ovládať Teslu Model S gamepadom z hernej konzoly

Expertom zo spoločnosti Tencent Keen Security Lab vtedy na ovládanie stačilo prelomiť bezpečnosť APE (Autopilot ECU) modulu, ku ktorému sa pripojili bezdrôtovo. Detailný sumár testu nájdete na stránke Tencent Keen Security Lab.

ZDROJ | Tesla Motors

Ako sa pred takýmto útokom brániť? Nie je to nič jednoduché. Consumer Watchdog preto vyzýva automobilky, aby on-line vozidlá vybavili jednoduchým „zabijáckym“ vypínačom („kill switch“), ktorý by v prípade potreby dokázal „natvrdo“ odpojiť auto od internetu a umožnil by vodičovi ovládať ho manuálne.

Ťažko riešiteľná situácia však stojí pred budúcimi autonómnymi autami s autopilotom 5. úrovne. V konečnej fáze by sa mali vyrábať bez volantu, pedálov, aj riadiacej páky a od vodiča by mali úplne nezávislé. Budú mať akúsi záchrannú brzdu, akú poznáme z vlakov?

Pozrite siTesla s autopilotom nezabránila tragickej nehode

Hacknutie pripojených áut síce nie je jednoduché, ale hackeri bývajú kreatívni a vytrvalí, takže podobné útoky v blízkej budúcnosti reálne hrozia. Výrobcovia automobilov, softvéru, aj vodiči by na takúto možnosť mali byť pripravení.

ZdrojTech Xplore

Komentáre k článku