Elon Musk predstavil loď Starship. Prinesie prevrat v kozmonautike?

Vývoj novej medziplanetárnej kozmickej lode Starship a výstavbu jej dvoch testovacích prototypov sleduje odborná verejnosť a fanúšikovia spoločnosti SpaceX dlhodobo. TECHBOX pri tom nie je výnimkou, preto tlačová konferencie Elona Muska z 28. na 29. septembra, pri ktorej predstavil na kozmodróme Boca Chica v Texase hotový funkčný  prototyp lode Starship – dostal označenie Starship Mk1, neušla našej pozornosti.

Tlačovka sa konala na 11. výročie prvého úspešného letu rakety Falcon 1 (predchodcu Falconu 9) od SpaceX na obežnú dráhu.

Testovací prototyp StarshipZDROJ | SpaceX

Nosič Super Heavy a Starship sú vyvíjané tak, aby mohli dopravovať náklady aj ľudí nielen na Mesiac, ale aj na Mars. Pritom v oboch prípadoch ide o mnohonásobne použiteľné prostriedky. O spôsobe návratu lode Starship z obežnej dráhy na Zem sme písali nedávno (viď odkaz nižšie). Raketa Super Heavy bude pristávať podobne ako prvý stupeň Falcon 9 na pristávacej ploche poblíž štartovacej rampy, neskôr dokonca priamo na rampe, odkiaľ po natankovaní môže znovu štartovať.

Pozrite siElon Musk predstavil loď Starship. Prinesie prevrat v kozmonautike?

Systém je stále vo vývoji a niektoré detaily SpaceX mení za pochodu. Prvý stupeň Super Heavy má podľa aktuálnych informácií merať až 118 metrov, čím o 8 m prekonáva aj Saturn V z programu Apollo.

S krídlami, aj s motormi – Starship pristane kdekoľvek

Tandem  Super Heavy s loďou Starship má vyniesť na obežnú dráhu náklad až 150 ton. Musk pritom potvrdil predchádzajúci údaj, že Starship bude schopná na palube dopraviť na Mesiac, alebo na Mars až 100-člennú posádku.

ZDROJ | SpaceX

Loď bude pri diaľkových misiách schopná dotankovať palivo na obežnej dráhe. V cieli dokáže pristávať tak na planétach s atmosférou (na Zemi a na Marse) – v tomto prípade použije na manévrovanie v atmosfére štyri aerodynamické krídla, ako aj na telesách bez atmosféry (napríklad na Mesiaci), kde pristane plne motoricky.

Pozrite siSpaceX zahrala ďalší pôsobivý „heavy metal“

Super Heavy, aj Starship využívajú nové motory Raptor poháňané metánom a tekutým kyslíkom. SpaceX pritom chce metán na Zemi vyrábať ekologickým a trvale udržateľným spôsobom z oxidu uhličitého a vody za použitia elektriny z obnoviteľných zdrojov.

Raketa Super Heavy by mala mař poděa súčasných údajov až 37 motorov Raptor, 6 pristávacích podpier a 4 manévrovacie krídelká.ZDROJ | SpaceX

Počet motorov Raptor sa počas vývoja rakety, aj lode menil. Podľa súčasných plánov má mať Super Heavy až 37 motorov Raptor optimalizovaných pre prácu v atmosfére. Z nich má byť sedem schopných nakláňať trysky. Nasadenie 37 Raptorov však predstavuje maximum a Musk priznal, že ich môže byť aj menej, minimálne však 24.

Starship má mať šesť motorov Raptorov – 3 atmosférické a 3 vákuové.ZDROJ | SpaceX

Loď Starship má mať aktuálne šesť motorov Raptorov (testovacie prototypy majú len po tri). Tri z tejto šestice budú určené na pohon v atmosfére a tri vo vákuu.

Keďže SpaceX zatiaľ vyrobila 12 funkčných prototypov motorov Raptor, je jasné, že na obežnú dráhu ešte letieť nebude. Najbližší testovací let s prototypom lode Staship bude do výšky 20 kilometrov a mal by sa uskutočniť už v októbri, prípadne v novembri. S letom na orbitu sa ráta v prvom polroku 2020 a ak všetko dobre dopadne, SpaceX chce už do roka letieť s ľudskou posádkou.

Pozrite siElon Musk odhalil, ako sa bude Starship vracať z obežnej dráhy

Tento termín však považujme skôr za optimistický, než realistický variant, ak sa pozrieme na prieťahy s prípravou pilotovaného letu omnoho menšej lode SpaceX Crew Dragon. Tá by mala dopravovať kozmonautov najmä na stanicu ISS, hoci má byť schopná aj letov k Mesiacu. Zatiaľ má za sebou len nepilotovaný let k ISS.

Tak, či onak, prípravy Starship/Super Heavy akcelerujú. SpaceX nedávno dokončila druhú skúšobnú platformu na texaskej základni McGregor, takže bude môcť testovať dva motory Raptor súčasne a zrýchliť ich výrobu. Momentálne firma vyrobí jeden motor Raptor za osem až desať dní, ale v prvom štvrťroku 2020 by sa mala produkcia zvýšiť na jeden Raptor denne.

Čoskoro do vesmíru

Musk zároveň oznámil, že SpaceX postaví na oboch základniach – na Boca Chica, aj na Floride – najskôr po dve lode Starship, až potom začne s výstavbou boosterov Super Heavy.

Doplnenie paliva do lode Starship na orbite.ZDROJ | SpaceX

Testovacie lety do stratosféry by sa mali začať už v najbližších týždňoch s prototypmi lodí Mk1 a Mk2, dokončovanými v Texase a na Floride. V oboch prípadoch sú lode vybavené len trojicou atmosférických Raptorov. Následne by mal štartovať tretí prototyp Starship Mk3 z Boca Chica už s nosnou raketou Super Heavy na obežnú dráhu. Podľa Muska by chceli túto métu dosiahnuť už do pol roka.

SpaceX plánuje texaskú základňu podstatne rozšíriť a vybudovať tam aj ďalšie hangáry a infraštruktúru. Pilotované lety Starship sa majú uskutočňovať z oboch kozmodrómov – z Texasu, aj z Floridy.

ZDROJ | SpaxeX

Hoci Starship, aj nosná raketa Super Heavy prešli počas krátkeho vývoja výraznými konštrukčnými zmenami, kapacitu lode pre sto ľudí na palube Musk potvrdil opäť. Tvrdí, že cestujúci a posádka budú mať k dispozícii 1000 m3 obytného priestoru, čo predstavuje v priemere 10 m3 na osobu. V bezváhovom stave, keď sa dá priestor využiť v 3D perspektíve, je to slušné, aj keď na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS majú kozmonauti k dispozícii takmer rovnaký priestor (907 m³) pre šesťčlennú posádku.

Ale najväčšie sny má Elon Musk, ktorý chce stoj, čo stoj pomôcť expanzii ľudstva na iné planéty. Hovorí, že Starship/Super Heavy budú vedieť dopraviť kozmonautov nielen na Mesiac a na Mars, ale aj do vzdialenejších hlbín slnečnej sústavy, napríklad k mesiacom Jupitera.

ZdrojSpaceX ,Kosmonautix

Komentáre k článku