Elektromotorky Nawa Racer môžu byť prelomové. Vďaka ultrakapacitorom

ZDROJ | New Atlas

Progresívna francúzska firma NAWATechnologies predviedla v roku 2020 na CES v Las Vegas koncepčný e-motocykel, o ktorom tvrdí, že jeho hybridná ultrakapacitorová batéria môže radikálne zvýšiť výkon a mestský dojazd. Teraz bude mať príležitosť dokázať svoje tvrdenie prostredníctvom Nawa Racer – prvej ultrakapacitorovej elektromotorky na svete.

Pozrite siCurtiss Zeus – elektrické motorky ako zo sci-fi filmu

V spodnej časti telesa Nawa Racer je umiestnená 9 kWh lítiová batéria a vo vrchnej časti ultrakapacitor s energetickou kapacitou 0,1 kWh, ktorý podľa NAWATechnologies môže takmer zdvojnásobiť mestský dojazd.

Porovnanie ultrakapacitorov NAWA s konkurenciou: závislosť kapacity a ekvivalentného sériového odporu (Equivalent Series Resistance, ESR)ZDROJ | NAWA

Ako by bolo možné, aby taký malý prírastok energie predĺžil dojazd elektromotorky zo 180 na 300 km? Vďaka takmer dokonalej rekuperácii pri brzdení, alebo jazde z kopca.

Kondenzátory sa dokážu nabíjať aj vybíjať za zlomok časov oproti Li-ion batériám. Ultrakapacitorová batéria v Nawa Racer preto prispeje nielen k účinnej rekuperácii energie, ale aj k perfektnej akcelerácii.

Ultrakapacitory nemusia ukladať veľa energie na jednotku hmotnosti alebo objemu, ich energetická hustota je oveľ nižšia, než v prípade Li-ion batérií. Ultrakapacitor s energetickou kapacitou 0,1kWh je v skutočnosti zhruba rovnako veľký ako celá 9kWh batéria v Nawa Racer. Jeho výhodou je však ohromná rýchlosť nabíjania a vybíjania.

Výrobca tvrdí, že elektromobily (aj elektromotorky) napájané z batérií majú obmedzené schopnosti rekuperácie pri brzdení, kvôli rýchlosti, akou sú Li-ion batérie schopné nabíjať sa.

Ultrakapacitory majú v tomto smere oveľa vyššie schopnosti, takže v mestskej premávke v systéme jazdy štart-stop môžu prispieť k výraznému zvýšeniu dojazdu. Neplatí to pri dlhšej plynulej jazde, aká je typická pre premávku mimo mesta. Tam je príspevok 0,1 kWh energie z ultrakapacitora zanedbateľný.

ZDROJ | New Atlas

Skeptici tvrdenia NAWATechnologies spochybňujú s tým, že vysokovýkonné lítiové batérie sa dokážu nabiť dostatočne rýchlo, takže prínos ultrakapacitorov sa prejaví až pri dlhom, alebo prudkom brzdení.

Súčasťou futuristického dizajnu je aj beznábojové zadné koleso.ZDROJ | New Atlas

Nawa tvrdí, že Racer má pozitívnu odozvu a spojila sa so skupinou špecialistov na zostavení plne funkčného prototypu. Akka Technologies bude vyvíjať pohonnú jednotku a hliníkové telo motocykla, FAAR SAS zas systém správy batérií a jej dcérska spoločnosť Pronergy pracuje na multirežimovom elektronickom systéme distribúcie energie. Ten bude schopný vyvážiť zaťaženie medzi batériou a ultrakapacitorom na dosiahnutie optimálneho výsledku. Elektromotorka bude testovaná spoločnosťou YSY Group.

Pozrite siElektromotorka eSCRAMBLER stavia na jednoduchosť a zaujímavé parametre

Funkčný prototyp by mal byť k dispozícii v 3. štvrťroku, takže čoskoro sa ukáže, či sú bombastické očakávania od hybridného elektropohonu s batériou aj ultrakapacitorom realistické, alebo nie.

ZdrojNew Atlas

Komentáre k článku