Elektromobily v Európe triumfujú. A bude lepšie

ZDROJ | Tesla

Ak sa hovorí, že veľké krízy majú tendenciu urýchľovať zmeny, ktoré už viseli vo vzduchu, a stávajú sa tak zároveň príležitosťou pre zlepšenie života, niečo pravdy na tom bude. Aj súčasná pandémia COVID-19 pomáha naštartovať niektoré pozitívne zmeny.

Jednou z nich je aj podpora e-mobility. Platí to minimálne pre európske trhy, keďže starý kontinent už niekoľko mesiacov exceluje v predaji elektromobilov, napriek ekonomickému poklesu v mnohých odvetviach.

Pozrite siUber prejde na elektromobily, ich vodičom priplatí

Globálny predaj automobilov bol krízou počas pandémie silno zasiahnutý na celom svete. Registrácie nových automobilov v Európe sa v prvej polovici roku 2020 medziročne prepadli v Nemecku o 35%, vo Francúzsku o 39%, v Taliansku o 46%, vo Veľkej Británii o 49% a v Španielsku až o 51%.

Najťažšie mesiace boli marec až máj 2020, kedy bol medziročný prepad v celej EU viac ako 50%. V júni bol pokles nových registrácií áut v EU podľa ACEA medziročne „len“ 22,3%.

Medziročný predaj automobilov v EÚ.ZDROJ | ACEA

Predaj elektromobilov však zároveň vzrástol na európskom trhu o 25%. V Nemecku sa medziročne dokonca takmer zdvojnásobil zo 48 000 v prvom polroku 2019 na 94 000 v prvom polroku 2020. V USA a v Číne správy neboli také dobré, keďže tu sa predaj elektromobilov v prvom štvrťroku znížil o 33%, respektíve o 57%.

Čo je dôvodom „európskeho fenoménu“ nie je celkom jasné. Existujú názory, že pandémia zvýšila záujem kupujúcich o životné prostredie. Faktom je, že útlm výroby a všetkých druhov dopravy prispel k čistejšiemu ovzdušiu, ale sotva sa kupujúci elektromobilov nechali motivovať týmto „precedensom“.

Možné je, že zámožnejší ľudia boli menej postihnutí krízovými opatreniami a lockdownom. A práve oni sú silnejšie zastúpení v skupine tých, čo kupujú drahšie elektrické autá. Nielen luxusné limuzíny, pretože elektromobily sú zatiaľ drahšie všeobecne vo všetkých kategóriách.

ZDROJ | Wood Mackenzie

To by mohlo vysvetľovať tohtoročné úspechy Tesly, ktorá je konečne dlhšie obdobie v čiernych číslach. V USA jednoznačne dominuje, keď vozidlá Tesla tam predstavovali v prvej polovici roku 2020 až 80% celkového predaja elektromobilov.

Pravdepodobné je, že za rastom predaja elektromobilov sú aj prísnejšie emisné predpisy, ktorými  EÚ zvyšuje tlak na automobilky, aby elektrifikovali. V poslednom období sa väčšina značiek sústredila na zvyšovanie výrobnej kapacity elektromobilov. V dôsledku toho sa objavuje celý rad nových elektrických modelov, čoraz atraktívnejších z hľadiska dojazdu, rýchlosti nabíjania a ceny.

Pozrite siSú pevné Li-ion batérie falošnou nádejou?

Nedávna správa spoločnosti Wood Mackenzie predpovedá, že globálny trh s elektromobilmi do roku 2040 dosiahne ročný predaj 45 miliónov kusov. Hlavnými stimulmi elektromobility budú klesajúce náklady na batériu a sprísnenie emisných predpisov. Wood Mackenzie očakáva, že na svetových cestách bude do roku 2040 asi 323 miliónov elektromobilov.

Wood Mackenzie okrem toho konštatuje, že ceny batérií klesajú rýchlejšie, ako sa očakávalo, a predpovedá, že „magickú hranicu“ 100 US dolárov / kWh dosiahnu do roku 2024. Pri tejto cene začnú aj „staré“ automobilky vidieť zisky z predaja elektromobilov.

Tu ale príbeh nekončí. Autori novej štúdie spoločnosti Sila Nanotechnologies uvádzajú, že pomocou dvoch nových technológií sa dajú dosiahnuť náklady na Li-ion batérie 50 USD / kWh do roku 2030 a 30 USD / kWh do roku 2040. Vtedy už budú elektromobily určite lacnejšie, ako „fosílne“ autá a nikto nebude riešiť ich dojazd.

ZdrojINSIDEEVs

Komentáre k článku