Elektromobily spustili zlatú horúčku, oživili výrobu áut v Spojených štátoch

ZDROJ | Tesla

Masívne investície automobiliek do výroby nových elektromobilov zmenili trh s výrobnými strojmi a halami na divoký západ. Externí dodávatelia a výrobcovia sa tešia obrovským ziskom, už dávno však pracujú nad rámec svojich kapacít. Mnohí z nich nechcú rásť príliš rýchlo, obávajú sa totiž nevyhnutného pádu.

Automobilový priemysel v Spojených štátoch vstáva z popola. Po pandemickom poklese v priebehu apríla 2020 na celkovú hodnotu 361,8 miliónov dolárov, sa objednávky v priebehu tohtoročného júna vyšplhali na 506 miliónov dolárov.

Výroba v USA rastie vďaka „boomu“ elektromobility, ktorú odštartovala americká automobilka Tesla. Dnes na jej úspech nadväzujú začínajúce automobilky Lucid a Rivian, ale aj etablované automobilové skupiny.

ZDROJ | Rivian

Len v období od 2019 do roku 2025 majú automobilky do výroby vozidiel v Spojených štátoch investovať 37 miliárd dolárov, výsledkom má byť až 17 nových tovární. Až 77 % z tejto sumy je vyčlenených na výrobu SUV modelov a elektromobilov.

Automobilky pritom nateraz prenechávajú veľkú časť výroby elektromobilov na externých dodávateľov, akým je aj talianska spoločnosť Comau patriaca do automobilovej skupiny Stellantis.

Podľa riaditeľa jej elektromobilovej divízie Andrewa Lloyda v období 18-24 mesiacov uvidíme vo výrobe elektromobilov ešte výraznejší rast. Kapacita výroby spoločnosti sa však blíži maximám a podľa Lloyda je len otázkou času, kedy budú aj oni musieť začať odmietať nové zákazky.

Pozrite siChevrolet Bolt je časovaná batériová bomba, GM spúšťa druhú zvolávaciu akciu

Podľa Johna Kacsura zo spoločnosti Rockwell Automation si automobilky u externých dodávateľov zabezpečili na rok 2021 až 2023 výrobu 38 nových elektromobilov. Spoločnosť Durr AG zaznamenala v odvetví elektromobility medziročný rast o 65 %, spoločnosť Kuka AG o 52 % na 1,9 miliardy eur.

Spoločnosť Kuka AG aktuálne vyrába elektrické dodávky pre General Motors, minimálne do budúceho roka, kým GM nepripraví na výrobu elektromobilov svoju továreň v kanadskom Ingersolle. Kuka AG je pritom podľa jej generálneho riaditeľa už zhruba rok a pól na maxime svojej výrobnej kapacity.

Všetci výrobcovia sa podľa správy agentúry Reuters zhodujú v tom, že hoci aktuálne ešte možno v odvetví výroby elektromobilov očakávať nárast objednávok, zvyšovať výrobnú kapacitu nemá veľký význam. Výrobcovia sú totiž poučení minulými obdobiami poklesu, ktoré ich prinútili pristúpiť k bolestivým škrtom. K rozširovaniu výroby tak pristupujú opatrne, primárne krátkodobými nástrojmi.

ZdrojReuters

Komentáre k článku