Elektromobily sa rýchlo zlepšujú, štúdie to nestíhajú zachytiť

ZDROJ | GIZMODO

Magazín GIZMODO publikoval závery štúdie amerických vedcov, ktorí sa pokúšali zistiť ako typickí americkí majitelia využívajú svoje elektromobily. Hoci sa ukázalo, že ľudia na elektromobiloch jazdia priemerne menej ako na benzínových autách, nemusí to byť úplne pravda, pripúšťajú autori štúdie. A to napriek tomu, že analyzovali veľké množstvo údajov.

V Kalifornii žije zhruba polovica používateľov elektrických vozidiel (EV) v USA a mnohé domácnosti sú vybavené inteligentnými elektromermi (smart metrami). Tie sú však drahé, takže ich využívajú skôr majetnejšie domácnosti.

Pozrite siElektromobily sa rýchlo zlepšujú, štúdie to nestíhajú zachytiť

V analýze National Bureau of Economic Research (NBER) vedci zhromaždili dáta, ktoré ukazujú ako bežní majitelia nabíjajú a teda aj používajú svoje elektromobily. Zbierali údaje o registráciách, spotrebe, dáta z verejných nabíjacích portov a inteligentných meračov pred a po príchode EV do domácnosti, aby sa pokúsili extrapolovať, ako ich v priemere ľudia doma nabíjali.

ZDROJ | HumanDrive

Fiona Burlig z University of Chicago a jedna zo spoluautoriek štúdie uviedla, že analýza zachytila ​dáta z 350 000 smart elektromerov a okolo 64 000 elektrických vozidiel.

Prekvapujúcim zistením bolo, že majitelia elektromobilov svoje autá používajú menej, ako majitelia „spaľovákov“ a najazdili v priemere len 8 500 km ročne. Autori sú presvedčení, že úlohu to zahrali aj obavy, že vozidlu dôjde energia na ceste a nebude ho kde nabiť a dôležitým faktom je aj to, že majitelia elektromobilov vlastnia spravidla niekoľko vozidiel.

Podstatným problémom sú však zastarané údaje v analýze, ktoré vedci zbierali za obdobie rokov 2014 až 2017, teda predtým, ako prišli na trh cenovo dostupnejšie elektrické autá s dlhým dojazdom. Napríklad jeden z najpopulárnejších elektromobilov, Tesla Model 3, prišla na trh až v roku 2018.

Pozrite siĎalšia ropná sieť bude budovať nabíjačky pre elektromobily, Total

Elektromobily sa ale odvtedy dramaticky zlepšili a poskytujú omnoho dlhší dojazd na jedno nabitie batérie. Kým Nissan Leaf z roku 2014 na plnú batériu dokázal najazdiť iba 135 km, model z roku 2017, kedy sa zastavil zber údajov, už dokázal prejsť 173 kilometrov. Štandardný model Leaf z roku 2021 však zvládne na jedno nabitie 240 kilometrov. Alebo sú tu EV Tesla, ktoré zvládnu niekoľkonásobne dlhší dojazd (napríklad Tesla Model S s dojazdom 644 kilometrov).

ZDROJ | Tesla

V súčasnosti už majitelia elektromobilov nemajú ani príliš veľké obavy z nedostupnosti nabíjania. Infraštruktúra nabíjačiek sa rýchlo vyvíja a zvyšuje sa nielen počet staníc, ale aj výkon nabíjacích portov. Počet portov na elektrické nabíjanie v USA sa medzi rokmi 2014 a 2018 zdvojnásobil.

Podčiarknuté a zhrnuté, nová štúdia NBER, ktorá spracováva veľké objemy dát z rokov 2014-2017 v podstate neodráža súčasnú realitu v oblasti elektromobility. Pripomína povestné „presné výpočty s nepresnými číslami“.

ZDROJ | Tesla

Pripustila to aj Fiona Burlig, ktorá uznala, že vozový park elektromobilov v roku 2017 vyzeral inak ako vozový park s elektrickými vozidlami v roku 2021. „Rozhodne netvrdíme, že naša vzorka plne reprezentuje každé elektrické vozidlo, aké kedy bolo, alebo bude, uviedla F. Burlig“. Posťažovala sa, že problém s analýzou elektromobility by sa dal ľahko vyriešiť, keby svoje dáta poskytli výrobcovia elektromobilov.

Napríklad Tesla zbiera množstvo dát zo svojich elektrických vozidiel a má podrobné informácie o vzorcoch ich používania. Výrobcovia však tieto dáta nie sú povinní zdieľať a považujú ich za cenné know-how. Je však pravdepodobné, že používanie elektromobilov nie je v porovnaní s benzínovými a dieselovými autami na tom tak zle, ako by sa mohlo zdať podľa uvedenej štúdie.

ZdrojGIZMODO

Komentáre k článku