Elektromobily s dojazdom nad 300 km chystá Nissan aj GM

V súčasnosti najpredávanejší elektromobil Nissan Leaf neumožňuje vďaka svojmu dojazdu (150 km) cestovať na dovolenku do zahraničia, alebo absolvovať dlhšie služobné cesty. Napriek tomu je pre veľkú časť používateľov zaujímavý ako auto na dochádzanie do práce, na nákupy a podobne. Tesla Model S je (aj) v tomto smere pomerne unikátnym vozidlom, keď vo verzii P85D prejde na jedno nabitie až 442 kilometrov. To je trasa z Bratislavy do Banskej Bystrice a späť.

tesla-model-s

Tesla Model S nemá dnes medzi elektromobilmi konkurenciu, ale ide o vyššiu strednú, až luxusnú triedu.

Tip: Tesla Model S P85D – 691 koní, zrýchlenie za 3,3 sekundy, dojazd 442 km!

Aj konkurenčné automobilky si ale uvedomujú, že rozvoj elektromobility si vyžaduje zmenu elektromobilu z mestského vozidla na plnohodnotné auto a pripravujú konkrétne kroky. Americká automobilka GM napríklad chystá na rok 2016 výrobu elektromobilu Chevrolet Sonic s dojazdom 320 km, pričom nie je zďaleka jediná.

Podľa portálu Hybrid.cz šéf automobilky Nissan a zároveň aliancie Renault-Nissan Carlos Ghosn v rozhovore pre TV stanicu Tokyo Business News naznačil, že Nissan už čoskoro začne vyrábať elektromobil s dojazdom okolo 400 kilometrov.

nissan_leaf

Najpredávanejším elektromobilom súčasnosti je Nissan Leaf.

Keďže Nissan a Renault spolu predali už viac ako 200 000 elektromobilov, čo je najviac na svete (na Renault vďaka modelom Twizy a Zoe pripadá asi štvrtina z tohto počtu), ich spoločná aliancia udáva svojim spôsobom kurz. Zvýšený dojazd chce Nissan dosiahnuť vďaka novému typu batérií, ale nie je to nejaká laboratórna vízia. Hovorca automobilky Nissan Jeff Kuhlman uviedol, že nová koncepcia batérií nie je vzdialeným výskumným projektom, ale naopak, čoskoro budú komerčne dostupné.

nissan_leaf2

Nuž, výrobcovia elektromobilov majú čo robiť, aby sa tento typ vozidiel presadil na trhu. Aj keď štátne dotácie, ako vidieť v Nórsku, alebo v Holandsku a v USA, pomáhajú motivovať kupujúcich, podiel elektrických vozidiel nabíjateľných zo zásuvky bude ešte aj v roku 2020 zanedbateľný. Myslí si to spoločnosť Bosch, ktorá je popredným svetovým výrobcom autopríslušenstva.

Podľa analýzy Bosch má byť podiel elektromobilov aj hybridov v EU v roku 2020 spolu menší ako 2%. Podobná situácia má byť aj v USA. Naopak v Japonsku by mali hybridy so spaľovacím aj elektrickým pohonom v roku 2020 tvoriť až 19 percent. To zodpovedá aj súčasnému podielu ich predaja v Japonsku, kde každý piaty nový voz je hybrid.

Pozrite si: Vodíkový športiak predstavilo aj Audi. Je pripravené spustiť výrobu.

Prognózy sú síce pekná vec, ale v praxi sa veľmi často menia. O šesť rokov môže byť všetko inak, aj keď veľký podiel elektromobilov (aj vďaka súčasným nízkym cenám ropy) môžeme sotva očakávať. Karty však môžu zamiešať aj vodíkové autá, ktoré vyrábajú elektrinu v palivových článkoch. Ich výrobu spúšťajú a pripravujú mnohé kľúčové automobilky. Isté je, že autá na vodík nemusia riešiť problém s dojazdom a pritom sú aspoň také ekologické, ako elektromobily.

Foto: Tesla Motors, Nissan

Komentáre k článku