Elektromobily prichádzajú rýchlejšie, vlastniť spaľovák bude raritou

ZDROJ | Tesla

Možno to vyzerá ako samonaplňujúce sa proroctvo, ale ak to tvrdí Ernst & Young (EY), jedna z najuznávanejších poradenských a audítorských spoločností, ktorá je spolu s PricewaterhouseCoopers, Deloitte a KPMG členom takzvanej „veľkej štvorky“, čosi na tom bude. EY teraz predpovedá, že elektromobily prekonajú spaľovacie autá o niekoľko rokov skôr, než sa očakávalo.

V niektorých krajinách predaj elektrických áut a plug-in hybridov akceleruje už dnes. V Kalifornii prekročili 10%-ný trhový podiel a v Nórsku, ktoré je „Mekkou elektromobility“, si 3/4 kupujúcich vyberajú elektromobily. Najpredávanejším modelom celkovo je v Nórsku elektrická Tesla Model 3. Aj vo Švajčiarsku tvorili elektromobily alebo hybridy medziročne  40% predaných automobilov. Aj tam bol najobľúbenejším elektromobilom Tesla Model 3.

Pozrite siIzraelský startup zdokonalil Teslov vynález. Vylepší aj elektromobily

Rastúci predaj elektrických vozidiel (EV) v kľúčových regiónoch sveta núti analytikov revidovať prognózy o útlme ropnej éry v cestnej doprave. Ernst & Young teraz predpovedá, že predaj elektromobilov v USA, v Číne a v Európe prekoná predaj vozidiel so spaľovacími motormi o päť rokov skôr, ako sa doteraz očakávalo. Čo to znamená v praxi?

ZDROJ | Tesla Motors

Najnovšia prognóza od EY tvrdí, že spaľováky budú do roku 2045 predstavovať menej ako 1% globálneho predaja automobilov a postupne sa stanú historickými relikviami v oblasti dopravných technológií, akými sú dnes konské povozy a plachetnice.

Skeptici s tým asi nesúhlasia, ale vývoj je neúprosný, aj keď nie vždy je poháňaný len technickým pokrokom. Dôležitú úlohu tu zohrávajú aj regulácie, ekonomické stimuly a dotácie a ďalšie výhody, ktoré pre elektromobily nastavujú vlády, alebo mestské zastupiteľstvá.

Európa má byť lídrom, keďže tu elektromobily dosiahnu v predaji paritu so spaľovákmi do roku 2028. Nasledovať bude Čína s prielomom v roku 2033 a USA v roku 2036. V každom prípade, do 15 rokov sa budú na významných trhoch predávať väčšinou elektromobily.

Na vypracovanie prognóz používa Ernst & Young systém založený na umelej inteligencii (UI). Je  postavený na modeli neurónovej siete, využívajúcom UI na analýzu niekoľkých premenných, ktoré ovplyvňujú dopyt a ponuku v oblasti mobility, ako spotrebiteľské správanie, regulačné trendy, vývoj technológií a ohlásené stratégie výrobcov.

Pozrite siElektromobily sa rýchlo zlepšujú, štúdie to nestíhajú zachytiť

Model je pravidelne aktualizovaný a predpovede sa porovnávajú so skutočnými výsledkami. Na základe rozdielov sa model učí a budúce predpovede dokáže tvoriť presnejšie.

Jedným z najsilnejších faktorov, ktoré ovplyvnia budúcnosť mobility bude široké využívanie autonómne jazdiacich vozidiel. Jednoduchá dostupnosť robotických taxíkov môže dramaticky zmeniť vzťah k vlastníctvu áut, ktoré sa môže stať nevýhodnou alternatívou.

Porsche Taycan 4SZDROJ | Porsche

Vlastníctvo ručne ovládaného vozidla s klasickým pohonom sa podľa EY o dve desaťročia možno stane rovnakou raritou, ako vlastníctvo jazdeckého koňa.

Na súčasný vývoj reagujú vo svojich stratégiách aj ropné spoločnosti. V žiadnom prípade nehodlajú rezignovať. Na jednej strane chcú z boomu elektromobility ťažiť prostredníctvom budovania sietí nabíjacích staníc, na druhej strane mnohí ropní giganti vkladajú nádej do vodíkových technológií, ktoré majú byť alternatívou voči batériovým elektromobilom.

Pozrite siZelený vodík do roku 2050 „prevalcuje“ modrý, aj hnedý

V zásade ide o pozitívum, pokiaľ by takto vyrobený vodík nepochádzal z fosílnych palív. jeho najjednoduchšia (a dnes aj najlacnejšia) výroba je založená na spracovaní metánu zo zemného plynu. Našťastie, pokles cien elektriny z obnoviteľných zdrojov a vylepšenie technológií elektrolyzérov majú znížiť cenu „zeleného“ vodíka pod úroveň toho „hnedého“.

ZdrojINSIDEEVs

Komentáre k článku