Elektromobil nabíjaný za jazdy? Áno, solárnym prívesom.

ZDROJ | ItsYeBoi

„Perpetuum mobile“ – elektromobil, ktorý sa dokáže dobíjať počas jazdy slnečnou energiou, je atraktívnou myšlienkou. Objavilo sa už dokonca niekoľko projektov, ktoré na vývoji prakticky použiteľného „solárneho“ auta pracujú.

Spomeňme napríklad nemecký startup Sono Motors a jeho projekt elektromobilu Sono Sion, ktorý sa má v ideálnych podmienka nabiť z fotovoltaických panelov za deň na 34 kilometrov jazdy.

Pozrite siSono Motors získala obrovskú sumu na výrobu solárneho elektromobilu

Okrem strechy a prednej kapoty na osobnom automobile nie je veľa plochy na optimálne umiestnenie solárnych panelov. Tento problém sa rozhodol svojráznym spôsobom vyriešiť YouTube influencer ItsYeBoi, ktorý už predtým publikoval videá o úpravách svojej Tesly Model 3.

Sion sériový dizajnZDROJ | Sono Motors

Kúpil si príves a naň namontoval malú mobilnú solárnu elektráreň, z ktorej dokáže nabíjať elektromobil Tesla Model 3. Nabíjanie prebieha počas parkovania, aj za jazdy, ak je k dispozícii slnečné žiarenie, pochopiteľne.

Investícia za 2 500 US dolárov umožňuje údajne nabiť batériu EV za 40 hodín, čo v prepočte na počet hodín slnka nad obzorom znamená niekoľko (3 a viac) dní.

Pozrite siLightyear One – koncept, ktorý sa môže pochváliť dokonalou aerodynamikou

Hovoríme pritom o ideálnych podmienkach. Ak vezmeme do úvahy, že takýto tandem auta s prívesným vozíkom naloženým solárnymi panelmi, bude ťažší, než samotná Tesla Model 3, dojazd na jedno plné nabitie batérie sa adekvátne zníži. Jazdenie a parkovanie s prívesom tiež nie je práve pohodlné a praktické.

Cez takýto nápad teda cesta rozhodne nevedie. Akokoľvek veľký príves by totiž nebol schopný niesť dostatočne veľkú a výkonnú solárnu elektráreň, ktorá by vedela dodávať priebežne dosť energie na pohon počas jazdy.

Pre ilustráciu, na získanie 75 kWh ktoré by sme na nabitie najväčšej batérie používanej v Tesla Model 3 Long Range  pri fiktívnej 100%-nej účinnosti nabíjania potrebovali zhruba 300 m2 fotovoltaických panelov. A to ešte v ideálnych podmienkach.

Kalkulovali sme s FV článkami s účinnosťou konverzie 24% a dopadom 1 kW slnečnej energie na 1 m2, čo je fakticky ilúzia. V našich podmienka dosahuje globálna radiácia na vodorovnom povrchu na zemi maximálne. 1 000 až 1 050 W/m2 v lete na poludnie. V zimnom období je to však iba 300 W/m2  a pri zamračenej oblohe maximálne 100 W/m2.

ZDROJ | ItsYeBoi

Takúto plochu môžeme získať akurát na plachetnici, alebo na solárnom lietadle, akým je Solar Impuls 2, ale elektromobil? Na to pokojne zabudnime. Napriek tomu by tenkovrstvové solárne články umiestnené na karosérii a možno aj na oknách elektromobilov, mohli dávať zmysel. Na pohon síce stačiť nebudú, ale ako pomocný zdroj energie nejaké tie kilowatthodiny pridať dokážu, tak prečo ich nevyužiť?

Samozrejme, nápad s prívesným vozíkom nie je nič iné, ako pokus o vtip.

ZdrojINSIDEEVs

Komentáre k článku