Elektromobil má malý dojazd? Zoberte si na cestu externú batériu!

ZDROJ | EP Tender

Okrem ceny je dnes najväčším nedostatkom elektromobilov pre mnohých dojazd. Je to však o tom ako sa naučíme správať, veď v súčasnosti nám tiež neprekáža mať smartfón s výdržou tak deň-dva, hoci tlačidlové mobily vydržali aj týždeň. Dnes sme si ale zvykli k smartfónom používať externé batérie, tzv. powerbanky. Tak prečo nie aj s elektromobilom?

ZDROJ | EP Tender

Presne to si povedali vo francúzskom startupe EP Tender. Veď keď nie je niečo na elektrinu z batérie, stačí k tomu pripojiť ďalšiu batériu a energia sa tak skoro neminie. Pripojiť pár tisíc mAh batériu k elektromobilu by nespravilo ale nič, pripojiť však prívesný vozík s obrovskou batériou je už ale čosi iné.

V EP Tender naozaj vytvorili akýsi malý prívesný vozík, do ktorého natlačili Li-Ion batériu s kapacitou 36,5 kWh. Zatiaľ. EP Tender totiž pracuje na vozíku s kapacitou 60 kWh (má prísť do 5 rokov), čo je už podstatne zaujímavejšia hodnota. Súčasná batéria dokáže v závislosti od typu vozidla predĺžiť dojazd od 30 do 100% jeho pôvodného dojazdu.

Keďže však vozík plný batérií nemá pár kilogramov, je nutné počítať aj s vyššou spotrebou elektromobilu, za ktorým budete vozík ťahať. V takých kopcoch (viď obrázok nižšie) to môže spraviť celkom výrazné zvýšenie spotreby. Vozík má hmotnosť 350 kg, čo môže byť plne naložené auto (2 dospelí + 2 deti).

Vo vozíku sú monočlánky 18650 aké používa napríklad aj Tesla. Nabíjať vozík je možné maximálne výkonom 25 kW na DC nabíjačkách. V prípade pripojenia nabíjačky k vozidlu sa nabíja zároveň aj prívesný vozík (pre prípade, že je k dispozícii iba AC nabíjanie).

Aj vám tu ale niečo nehrá? Nemýlite sa. Okrem toho, že elektromobily zatiaľ nesmú disponovať ťažným zariadením, osobne si neviem predstaviť, akým spôsobom chce EP Tender riešiť dodávanie energie do elektromobilu. Niektoré vozidlá majú nabíjanie v zadnej časti, kde u normálnych vozidiel býva palivová nádrž, no viete pri predstaviť nabíjať za jazdy taký Nissan LEAF, Renault ZOE či Hondu e, ktoré majú nabíjací port vpredu? Tým sa startupu výrazne znižuje možnosti potenciálnych klientov.

ZDROJ | EP Tender

EP Tender to chce riešiť špeciálnou úpravou elektromobilov, kedy by bol extra nabíjací port aj v zadnej časti vozidla, pri prívesnom systéme. Toto by si ale vyžadovalo úpravu elektromobilu, ktorá je zas otázna zo strany legislatívy.

Aktuálne samotný EP Tender ponúka prestavbu elektromobilu za 600 €.

Vozík od EP Tender si však kúpiť nemôžete. Môžete ho mať len na prenájom. Je to celkom múdre a logické, pretože by vám bol väčšinu roka asi zbytočný. Aj podľa startupu je cieľom ponúknuť elektromobilistom možnosť ako predĺžiť dojazd vozidla napríklad iba pri ceste na dovolenku, čo je tak raz-dvakrát do roka.

Externú batériu pre elektromobily má byť možné si prenajímať v špeciálnych stojanoch. Cena prenájmu je od 17 € na deň. Od preto, pretože EP Tender si účtuje 7 € navyše za hodinu využívania plným výkonom. Ak by ste využívali vozík iba jednosmerne (bez návratu na miesto vypožičania), príplatok je 10 € navyše. Navyše, EP Tender sa platí ročný poplatok za využívanie služby vo výške 40 €.

ZDROJ | EP Tender

Len pre zaujímavosť. Ak by ste chceli ísť s EP Tender do Chorvátska na dovolenku, cesta by vás stála 34 € – 17 € deň vypožičania + 7 € ďalšia hodina nabíjania plným výkonom + 10 € za jednosmernú cestu. Taká istá suma by vás vyšla na ceste späť. Samozrejme, v prípade, že by EP Tender mal dostatok staníc po celej Európe (alebo aspoň v SR a Chorvátsku). Cieľom startupu je pokryť sieťou staníc hlavne domáce Francúzsko.

Nič v zlom, ale za tieto ceny by bolo možno i lepšie si dlhšie cesty naplánovať tak, aby počas hoc aj častejšieho nabíjania cestou sme využívali čas na niečo príjemné. Na druhej strane je prívesný vozík s batériou zaujímavý nápad ako predĺžiť dojazd elektromobilu. Otázne je, či je to ekonomicky a bezpečnostne výhodné.

 

ZdrojEP Tender

Komentáre k článku