Elektrický Ford Transit využíva na ohrev tepelné čerpadlo, šetrí tak energiu

Ford predstavil zaujímavý koncept plne elektrickej dodávky Transit, ktorá pre šetrenie drahocennej energie z batérií využíva na ohrev interiéru pre 10 cestujúcich tepelné čerpadlo. To má zabezpečiť o 20% vyšší dojazd ako v prípade využívania klimatizácie.

Pozrite siFord predstavil modely série Ford Hybrid, na elektromobil si počkáme do 2020

Plne elektrické dodávky a minibusy majú problém s dojazdom aj kvôli nutnosti ohrevu alebo chladenia väčšej kapacity interiéru. Tomu sa nik nevyhne, jedine ak by žil neustále v miernom pásme s teplotami okolo 20°C. Nevýhodou mikro a minibusov je i to, že pri nastupovaní a vystupovaní sa neustále otváranú nemalé dvere. V horšom prípade sa vytvorí aj prievan. ktorý vyfúkne väčšinu tepla z interiéru von.

Ford Transit Smart Energy Concept je tak prvým mikrobusom, ktorý namiesto klasickej klimatizácie na ohrievanie interiéru využíva tepelné čerpadlo. Tí z vás, ktorí ho máte v domácnosti iste viete, ako funguje – pred vstupom vracajúcej sa ohrievacieho média späť do kotla sa predhrieva v špeciálnom zariadení, vďaka čomu sa šetrí celková energia pri opätovnom ohreve. Podobne by malo fungovať aj tepelné čerpadlo v novom koncepte, no v menšom.

Ford tvrdí, že ohrievanie interiéru minibusu dokáže znížiť dojazd na jedno nabitie až o 50%. To nie je pritom vôbec málo. Vďaka tepelnému čerpadlu by mala byť táto redukcia podstatne nižšia, iba 30%.

ZDROJ | Ford

Plusom majú byť aj špeciálne dvere, ktoré sa neotvárajú kompletne, ale iba do polovice, čím sa taktiež redukuje únik tepla. Zároveň sú pred dverami v interiéri ďalšie dvere, alebo skôr rozdeľovač, aby unikalo čo najmenej tepla do exteriéru pri nastupovaní a vystupovaní. Pri otvorení dverí sa tiež automaticky vypínajú všetky systémy ohrevu, takže nebežia zbytočne navyše.

Sedadlá pre cestujúcich majú mať samostatné ohrievanie, čím si cestujúci môžu nastaviť teplo podľa svojich potrieb. Okrem iného sú na streche umiestnené solárne panely, ktoré v prípade priaznivého počasia dokážu generovať energiu pre 12V batérie dodávajúce energiu práve pre vyhrievané sedadlá.

ZDROJ | Ford

K čo najlepšiemu zabezpečeniu tepla Ford zaizoloval okná, ale aj strechu či podlahu, ktoré v mikrobusoch nebývajú izolované takmer vôbec. Všetky systémy vozidla môže vodič ovládať cez obrovský dotykový displej infotainment systému.

Kedy a či vôbec sa koncept dostane do predaja je zatiaľ otázne. Ford chcel hlavne ukázať, že zlepšovať dojazd ide aj inak ako iba navyšovaním kapacity batérie. Takto so 76 kWh batériou dokáže Transit prejsť na jedno nabitie 150 km.

https://www.youtube.com/watch?v=77NhgGkByIA

ZdrojFord

Komentáre k článku