Elektrický Bye eFlyer 800 preletí s pasažiermi až 900 kilometrov

ZDROJ | Bye Aerospace

Lietadlá eFlyer spoločnosti Bye Aerospace môžu byť iniciátorom novej paradigmy. Li-ion batérie totiž ťahajú pri energetickej hustote v prepočte na hmotnosť (takzvanej gravimetrickej hustote) v porovnaní s leteckým benzínom, aj s vodíkom, za kratší koniec. Na transoceánske, alebo transkontinentálne lety v čisto elektrických lietadlách môžeme preto predbežne zabudnúť. Pri krátkych a stredných trasách, to už však neplatí.

eFlyer-2ZDROJ | Bye Aerospace

Bye Aerospace už v roku 2016 predstavila eFlyer 2, ľahké elektrické jednomotorové lietadlo pre dve osoby, ktoré bolo určené primárne na cvičné lety. Do vzduchu sa vznieslo prvýkrát pred troma rokmi, v apríli 2018.

Pozrite siPipistrel Velis Electro – certifikované e-lietadlo príliš neoslní

Neskôr firma predstavila štvormiestny elektrický aerotaxík eFlyer 4, ale stále to bolo v kategórii príliš „mini“. Teraz však prichádza dvojmotorový turbovrtuľový plnokrvník eFlyer 800, ktorý okrem pilota odvezie aj ďalších sedem pasažierov na pomerne slušnú vzdialenosť a navyše aj vcelku zaujímavou rýchlosťou.

ZDROJ | Bye Aerospace

Hovoríme o dolete 926 km (500 námorných míľ) pri normálnej cestovnej rýchlosti. Tá je podľa výrobcu 280 uzlov (518 km/h), ale stroj dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť až 320 uzlov (viac ako 590 km/h). Maximálne užitočné zaťaženie pri normálnej cestovnej rýchlosti je 650 kg a certifikovaný dostup je do výšky 10,6 km.

S takýmito parametrami môže tichý elektrický stroj dobre poslúžiť ako aerotaxík, ktorý okrem tichého chodu ponúka aj nízkonákladovú prevádzku bez emisií CO2. Zároveň sa môže stať zaujímavou voľbou aj pre bohatých ľudí, ktorí si dnes kupujú malé súkromné tryskáče, alebo pre firmy. Cieli aj na trhy leteckej nákladnej dopravy, regionálnych a charterových lietadiel.

eFlyer 800 bude fungovať len s jednou pätinou prevádzkových nákladov oproti tradičným lietadlám s dvoma turbovrtuľovými motormi, takže môže byť zaujímavý pre mnohých dopravcov.

Pohonný systém eFlyer 800  bol vyvinutý v spolupráci Bye Aerospace so spoločnosťou Safran a zahŕňa dvojicu elektrických motorov ENGINeUS™ a elektrický rozvod a systém ochrany siete GENeUSGRID™. Safran Electrical & Power spolupracoval s Bye Aerospace už aj na predošlých menších modeloch eFlyer2 a eFlyer4.

Zaujímavé je, že výrobca má s lietadlom ešte ďalšie plány. Ponúkne možnosť umiestniť na povrch lietadla doplnkové solárne články, ktorá by mohli zvýšiť dolet nabíjaním na zemi alebo aj vo vzduchu. Tých niekoľko kWh výkonu, ktoré solárne články dokážu vyrobiť však predĺžia akčný rádius nanajvýš o pár kilometrov.

ZDROJ | Bye Aerospace

Ďalším voliteľným vylepšením, o ktorom sa uvažuje, je motorický pohon kolies lietadla, ktoré by sa takto mohlo dopraviť na štartovaciu dráhu po vlastnej osi. Poháňané kolesá by mohli skrátiť potrebnú dĺžku štartovacej dráhy a zároveň by pomáhali brzdiť pri pristávaní.

Pozrite siElektrické lietadlo Alice – zmení regionálne lety?

Lietadlo eFlyer 800 má prepracovaný dizajn, vďaka ktorému dosiahne pomerne slušný dolet, ale výrobca dbal aj na bezpečnosť. Motory majú dvojité redundantné vinutie a štvoricu redundantných batériových blokov. Inteligentný algoritmus zabezpečuje ochranu kabíny, vyhýbanie sa terénu a smerovanie pre automatické núdzové pristátie

Cenu lietadla výrobca zatiaľ neuvádza, ale určitý obraz by sme mohli získať podľa ceny aktuálnych menších strojov. Bye Aerospace za menší eFlyer 2 účtuje 489 000 dolárov a 4-miestny eFlyer 4 stojí 627 000 dolárov, je preto pravdepodobné, že cena eFlyer 800 prekročí miliónovú hranicu, aj bez prídavných prvkov ako sú solárne články, či poháňané kolesá.

Úspora 80% prevádzkových nákladov je však určite zaujímavá a pri dostatočnom počte letových hodín sa pozitívne premietne do nákladov za vlastníctvo takéhoto lietadla.

ZdrojElectrek

Komentáre k článku