Electreon Wireless chce z cesty dobíjať autá za jazdy

ZDROJ | Electrek

Myšlienku napájanie elektromobilov počas jazdy rozvíjajú viaceré firmy už niekoľko rokov. Známy je napríklad koncept napájania elektrických kamiónov z trakčného vzdušného vedenia, na ktorom pracuje Siemens.

Univerzálna technológia, použiteľná aj pre osobné elektromobily a elektrobusy, by mohla fungovať na bezdrôtovom princípe, prostredníctvom špeciálne upravených ciest. Pracuje na nej izraelská spoločnosť Electreon Wireless, ktorá plánuje v polovici augusta nainštalovať elektrické nabíjacie cievky pod zhruba dvojkilometrový úsek cesty v Tel Avive.

Pozrite siVo Švédsku majú bezdrôtové nabíjanie kamiónov zabudované do vozovky

Electreon má v rámci konzorcia Smartroad Gotland aktivity aj vo Švédsku, kde inštaluje cievky pre induktívny prenos energie na 4 km cesty na ostrove Gotland v Baltskom mori. Testovací úsek má slúžiť zatiaľ pre elektrické kamióny a autobusy zabezpečujúce kyvadlovú dopravu.

ZDROJ | Smartroad Gotland

Cesty upravené pre bezdrôtové dobíjanie počas jazdy by umožnili nahradiť časť spotrebovanej energie elektromobilov, takže by si vystačili s podstatne menšou batériou. Z tej by čerpali elektrinu pri jazde po tradičných cestách.

Myšlienka má podporu aj oficiálnych inštitúcií, ktoré by chceli takto elektrifikovať diaľničnú sieť. Electreon Wireless má vyvinutú technológiu ukladania nabíjacej infraštruktúry priamo do vyfrézovanej ryhy existujúcej vozovky. Druhé vozidlo inštaluje nabíjacie pásy a zakrýva ich čerstvým asfaltom. Energia je dodávaná do cesty z elektrickej siete pomocou výkonových invertorov inštalovaných na krajnici.

Myšlienka vyzerá príťažlivo, ale po krátkej úvahe  sa objavia aj pochybnosti. Tou prvou je prenášaný výkon, ktorý je takáto technológia schopná dopraviť do jednotlivého vozidla počas jazdy. Pri testoch vo Švédsku Smartroad Gotland umiestnil na kamión päť prijímačov s celkovým výkonom 100 kW.

Motor s takýmto výkonom by pre naložený kamión nestačil. Pre osobný elektromobil áno, ale ten bude mať pravdepodobne len jediný prijímač, pričom jeho príkon 20 kW je adekvátny výkonu pomalej nabíjačky. Celý „folklór“ bezdrôtového nabíjania by teda stačil len na sanovanie určitej časti energetickej spotreby. Ďalšou otázkou je dimenzovanie energetickej kapacity takejto cesty, ak by sa vytvorila kolóna – tú by ale vyriešilo inteligentné riadenie (čítaj obmedzovanie) odberu.

Pozrite siČína a WiTricity: nabíjanie elektromobilov bez káblov čoskoro

Mne však najviac na celej koncepcii vadia trestuhodné energetické straty. Pri testovaní dobíjania kamiónu dosahoval prenos energie elektromagnetickou indukciou údajne 90 percent. Niet sa čo čudovať, keďže okrem vzdušnej vzdialenosti leží medzi cievkou vysielača a prijímača ešte aj tenká vrstva asfaltu. Pri príkone 100 kW to znamená energetické straty 10 kW na jeden kamión.

ZDROJ | Smartroad Gotland

V ére, keď sme zakázali žiarovky so žeraveným vláknom a zdecimovali sme povolený výkon vysávačov, považujem propagáciu takého nezmyslu, ako je bezdrôtové induktívne dobíjanie elektromobilov za jazdy,  istým spôsobom za nehoráznu.

Oveľa lepšie na tom nie je ani technológia WiTricity na báze magnetickej rezonancie. Tá pre stacionárne bezdrôtové nabíjačky elektromobilov s výkonom 11 kW (pripravená má byť aj 22 kW verzia) dosahuje účinnosť 90-93%.

Pozrite siČínsky NIO preferuje Power Swap namiesto nabíjačiek

Dnes je ťažké odhadovať, či sa takáto nabíjacia cestná infraštruktúra presadí. Pri plošnom budovaní som skôr skeptický a perspektívu by mohla mať pri určitých trasách pre kyvadlovú dopravu, alebo v mestských uliciach, s ohľadom na autonómne taxíky.

Budovanie ultrarýchlych nabíjacích staníc, alebo staníc na výmenu batérií, aké automobilka NIO masívne stavia v Číne, však berie myšlienke dobíjacích ciest veľkú časť potenciálu.

ZdrojElectrek

Komentáre k článku