Rôzne štvor-, šesť-, alebo osemvrtuľové drony sú už dávno realitou a dajú sa bez problémov kúpiť. Slúžia nielen na zábavu, ale aj na rôzne bezpečnostné monitorovacie aplikácie a viaceré firmy ich chcú využívať aj na doručovanie zásielok.
Čoraz častejšie sa však hovorí aj o väčších lietajúcich strojoch, schopných dopravovať pasažierov napríklad ako aerotaxík. Nad takouto koncepciou lietajúcich strojov – dokonca autonómne riadených – uvažuje aj Uber, alebo Airbus.
Pozrite siUber berie lietajúce autá vážne, má posilu z NASA
V tejto súvislosti sa horúcim trendom v letectve stávajú takzvané VTOL (“vertical take-off and landing“, čiže vertikálny štart aj pristávanie) stroje. Tieto lietadlá sú hovorovo nazývané „lietajúcimi autami,“ ale v podstate ide o drony skrížené s helikoptérou.

Pracujú na nich nielen spomínaný Uber a Airbus, ale aj americká armádna agentúra DARPA, alebo spoluzakladateľ Google Larry Page.
Pozrite siAirbus poodhalil tajný projekt Vahana
Pridáva sa k nim aj nemecký letecký startup E-Volo, ktorý sa venuje technológii ultraľahkých, elektricky poháňaných „multicoptér“ už niekoľko rokov. Jeho lietajúci stroj Volocopter VC200 s 18-timi vrtuľami absolvoval prvý pilotovaný let v minulom roku.
Na aktuálnom podujatí AERO 2017 v nemeckom Friedrichshafene, ktoré je najväčším európskym veľtrhom všeobecného letectva, odhalil E-volo svoj prvý komerčný model: 2X.

Opäť ide o hybrid dronu a helikoptéry s 18 vrtuľami vyrobený z kompozitov vystužených sklenenými vláknami. Elektrický stroj 2X však nie je žiadny závodník – jeho maximálna letová rýchlosť je 100 km/hod. Ale pokiaľ by ste chceli dosiahnuť maximálny dolet (27 km), rýchlosť by bolo potrebné znížiť na 69 km/hod. Vo vzduchu sa udrží najviac 27 minút, pri cestovnej rýchlosti 50 km/hod.
Aj tu sa potvrdilo, že batérie zatiaľ nie sú optimálnym zdrojom energie pre leteckú dopravu. Zaujímavým kompromisom a ekologickým riešením by mohol byť vodík, ktorý by vyrábal elektrinu z palivových článkov priamo vo vzduchu.
Pozrite siSlováci a Rusi budú spolu vyrábať vodíkom poháňané drony
Lietajúci stroj X2 je vysoký čosi cez dva metre, a môže niesť až deväť Li-ion batérií. Ich nabitie z bežnej zásuvky trvá asi dve hodiny. E-volo tvrdí, že technológia umožňuje diaľkovo ovládané aj autonómne lietanie.

Pohodlné a ľahko ovládateľné sú aj pilotované lety. Z elegantného, kožou potiahnutého sedadla môžete stroj ovládať pomocou dotykového displeja na prístrojovej doske a riadiacej páky podobnej joysticku.
E-volo uvádza, že s pilotným projektom lietajúcich taxíkov chce začať v roku 2018. Stroje však budú pod kontrolou pilota, pretože aktuálne predpisy neumožňujú lietanie v autonómnom režime.
ZdrojThe Verge
Komentáre k článku