Dojazd elektromobilov nezávisí len od batérie. Zvýši ho lepší invertor

ZDROJ | Fraunhofer

Vedci z Fraunhoferu navrhli nový výkonový invertor pre elektrické vozidlá (EV). Zatiaľ ide síce o prototyp, ale ukazuje cestu ako zlepšiť efektivitu elektrických pohonov a zároveň šetriť peňaženku.

Výskumníci z Fraunhoferovho Inštitútu pre spoľahlivosť a mikrointegráciu zmenili predstavu, ako výkonové invertory prenášajú prúd z batérie na elektrický motor, a vytvorili nový dizajn, ktorý funguje oveľa efektívnejšie. Môže zlepšiť dojazd EV až o šesť percent s rovnakou batériou.

Stále sa zdokonaľujúca technológia batérií priťahuje pozornosť fanúšikov elektromobility ako magnet,  ale pri zlepšovaní dojazdu elektromobilov pôsobí rad ďalších faktorov. Hoci majú menej pohyblivých častí, ako spaľovacie pohony, stále ich je dosť a zohrávajú úlohu v ich celkovom výkone.

Pozrite siDojazd elektromobilov nezávisí len od batérie. Zvýši ho lepší invertor

Výkonový invertor mení jednosmerný prúd na striedavý a v elektromobile odoberá elektrinu z batérie a premieňa ju na striedavý prúd pre pohon elektromotorov. Tento medzičlánok medzi batériou a motorom je elektronický systém, ktorý musí zvládnuť veľké elektrických prúdy a tým aj výkon. Pri jeho činnosti preto vznikajú značné tepelné straty.

ZDROJ | MDPI

Na elimináciu tohto stratového tepla používajú invertory v EV aktívne chladenie kvapalinou, ktorá teplo odvádza. Práve na tieto chladiace prvky sa zamerali vedci z Fraunhoferu, ktorí vyvíjajú pokročilé tranzistory pre invertory na báze karbidu kremíka. Tie pri prevádzke vytvárajú nižšie straty energie.

Vedci tiež využili 3D tlač na výrobu chladiacich prvkov s oveľa tenšími stenami a tranzistory umiestnili na tenkú kovovú dosku s hrúbkou iba pár milimetrov.

Pozrite siTesla uvádza vlastný solárny invertor

Vďaka tenšieho prevedeniu sú tranzistory bližšie k chladiacej vode a chladenie prebieha efektívnejšie. Chladiace kanály slúžia ako konštrukčné prvky, ktoré podopierajú kovové platne o kvôli tenkému profilu môžu absorbovať mechanické pnutie a deformácie, keď sa invertor ohrieva a ochladzuje.

Invertory prevádzajú na striedavý prúd aj elektrinu z fotovoltaických panelov.ZDROJ | Claus Ableiter

Systém je prepojený namiesto pevných spojov flexibilnými medenými vodičmi, čo ďalej znižuje napätie počas prevádzky. Táto optimalizácia by mala ušetriť dostatok energie, aby sa dojazd elektromobilov zvýšil až o šesť percent.

Zatiaľ ide o prototyp, ale jeho uvedenie do praxe by bolo vítanou inováciou. V nasledujúcich mesiacoch budú vedci nový invertor testovať v spolupráci s firmami Bosch a Porsche.

ZdrojFraunhofer

Komentáre k článku