DARPA bude dopravovať družice kozmickým lietadlom

Kým raketoplány NASA boli do vesmíru vynášané pomocnými nosnými raketami, agentúra DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) chce na to ísť inak.

Vybrala firmu Boeing pre vývoj a výrobu automatického nadzvukového lietadla, ktoré nahradí prvý stupeň nosiča na vynášanie družíc s hmotnosťou do 1360 kg na nízku obežnú dráhu (LEO).

Pozrite siVirgin Galactic je opäť vo vzduchu

Myšlienka nie je zas taká nová. Svoj raketoplán SpaceShipTwo – ten najnovší je pomenovaný podľa hviezdnych vojen VSS Unity – chce vynášať (síce len na hranicu vesmíru) pomocou lietadlového nosiča aj spoločnosť Virgin Galactic. Rozdiely sú tu však zjavné.

ZDROJ | Virgin

Lietadlový nosič White Knight Two od Virgin Galactic štartuje, aj pristáva horizontálne ako bežné lietadlo a raketoplán vynesie len do výšky nejakých 15-20 km. Experimental Spaceplane (XS-1) agentúry DARPA bude naproti tomu iný. Štartovať bude vertikálne a pristávať horizontálne na letisku. Náklad však vynesie až do výšky 100 km.

Tam sa od vesmírneho lietadla oddelí 2. stupeň nosnej rakety, ktorý dopraví družicu na LEO. Lietadlo, či raketoplán XS-1 bude navyše bezpilotný.

Cieľom vytvorenie nového nosiča je zníženie nákladov na vypúšťanie družíc a zvýšenie operačných schopností. Nosič má byť pripravený na opätovný let rádovo za pár dní, možno aj hodín. U bežných nosných rakiet trvá predštartová príprava týždne až mesiace.

Pozrite siDARPA chce nepilotovaný raketoplán. Môže zlacniť dopravu satelitov

Program XS-1 počíta s plne opakovane použiteľným bezpilotným lietadlom  zhruba veľkosti bežnej stíhačky. Štartovalo by vertikálne ako raketa a dosiahlo by hypersonické rýchlosti.

https://www.youtube.com/watch?v=tEZDWoJdC7w

Lietadlo by letelo bez vonkajších posilňovacích mechanizmov, poháňané výlučne vlastnými kryogénnymi motormi na tekutý kyslík a tekutý vodík. Po dosiahnutí vysokej suborbitálnej výšky nosič uvoľní druhý stupeň s užitočným nákladom, ktorý následne dopraví na obežnú dráhu.

ZDROJ | DARPA

Spoločnosť Boeing, ktorá chystá aj pilotovanú kozmickú loď CST-100 Starliner, chce počas testov XS-1 dosiahnuť 10 štartov za 10 dní. Projektanti XS-1 plánujú pri vývoji využiť technológie a podporné systémy z vojenských lietadiel.

Demonštrátor XS-1 využíva motor Aerojet Rocketdyne AR-22, ktorý je verziou hlavného motora bývalých raketoplánov NASA. Bude mať hybridné kompozitné kovové krídla a ovládacie plochy, schopné odolávať namáhaniam suborbitálneho hypersonického letu a teplotám vyšším ako 1 000 °C.

Pozrite siBoeing chce ľudí na Marse skôr ako SpaceX

Fáza 2 testovania XS-1 zahŕňa návrh, konštrukciu a testovanie technológií demonštračného lietadla do roku 2019. Fáza 3 zahŕňa 12 až 15 letových testov, ktoré sú naplánované na rok 2020.

Testovacie lety budú spočiatku dosahovať rýchlosti Mach 5 a následne budú zvýšené na Mach 10. Vtedy už bude kozmické lietadlo dopravovať na nízku obežnú dráhu demonštračné užitočné zaťaženie 900 až 3000 libier (400 až 1360 kg). Uvidíme ako bude tento koncept konkurovať opakovane použiteľným nosným raketám, ktoré má už vyskúšané SpaceX a testuje ich aj  Blue Origin.

ZdrojDARPA

Komentáre k článku