Prvú stanicu na výmenu batérií Power Swap otvorila čínska automobilka NIO 20. mája 2018. Za dva roky, ktoré odvtedy uplynuli, vyrobila spolu vyše 38 900 elektromobilov a nainštalovala celkom 131 staníc na výmenu batérií (k 20. máju 2020) v 58 čínskych mestách. Do konca roka plánuje pridať ďalších 50 staníc. Chce takto zlepšiť mobilitu na veľké vzdialenosti.
Podľa NIO je výmena vybitej batérie za nabitú najobľúbenejšou energetickou službou. S nápadom pritom už v roku 2014 prišla Tesla, no zdá sa, že americký výrobca nakoniec preferuje budovanie siete rýchlonabíjačiek Supercharger a od výmenných staníc upustil.
Pozrite siTesla spustí „prepriahacie“ stanice do konca roka
Podľa informácií magazínu INSIDEEVs dosiahla 25. mája NIO v Číne so svojimi elektromobilmi ES6 a ES8 medzník 500 000 kumulatívnych výmen batérií.

Ak by sme použili zjednodušenú štatistiku, na jeden automobil NIO by v priebehu dvoch rokov pripadalo zhruba 12 výmen batérií. Nie všetci z takmer 40 000 majiteľov vozidiel NIO však používajú výmenu batérií, mnohí zostávajú pri nabíjačkách. Dôvodom môžu byť nižšie náklady, aj nedostatočné pokrytie výmennými stanicami v niektorých oblastiach.

Podľa marcových údajov využilo stanicu 48,7% všetkých predaných automobilov NIO. Keď Tesla prezentovala svoj systém výmeny batérií pre Model S, tvrdila, že celá operácia zaberie len 90 sekúnd a trvá menej ako natankovanie plnej nádrže porovnateľného auta so spaľovacím motorom.
V prípade NIO Power Swap zaberie operácia výmeny takmer 6 minút, čo je oproti nabíjaniu aj cez rýchlonabíjačku iba zlomok času a trvá len o málo dlhšie, ako tankovanie benzínu, alebo nafty.
Ak porovnávame obslužné časy na čerpacích staniciach s výmenou batérií, treba si však uvedomiť, že swapová stanica je ekvivalentom pre jediný stojan na čerpacej stanici, akých je tam k dispozícii niekoľko.
Pozrite siKia má odpoveď na Porsche Taycan – s 800 V nabíjaním
Ak sa teda na stanici pre výmenu batérií stretne niekoľko vozidiel súčasne, čakacie časy sa môžu nepríjemne predĺžiť. Automobilka preto apeluje na svojich zákazníkov, aby si výmenu batérií naplánovali a vyhli sa tak čakacím dobám vo fronte.
Dôležitým faktorom na podporu staníc na výmenu batérií je nárok na dotácie pri kúpe elektromobilu s takouto funkciou bez cenového limitu. Či je takýto biznis model životaschopný, ukážu najbližšie roky, keď počet elektromobilov danej značky stúpne z rádovo desiatok- na státisíce, alebo milióny. Kompatibilita pre modely iných značiek je aktuálne problematická, či dokonca vylúčená, čo je nevýhodou výmenných staníc oproti nabíjačkám.
ZdrojINSIDEEVs
Komentáre k článku