Čínske firmy tlačia autonómne autá do ulíc Pekingu

ZDROJ | CLEPA

Pekingské inovačné centrum pre inteligentnú mobilitu (Beijing’s Innovation Center for Mobility Intelligent, BICMI) zverejnilo prieskum za rok 2019, ktorý sa venuje testovaniu vozidiel s autonómnym riadením na miestnych cestách.

Peking je popri Pittsburghu v Pensylvánii jedným z mála miest na svete, ktoré spoločnostiam testujúcim autonómne autá nariadili zverejniť počty najazdených kilometrov, veľkosť ich vozového parku a anomálie, alebo zlyhania autonómneho systému, ktoré zaznamenali.

Pozrite siDôležitý impulz pre autonómne autá? Nový lidar dovidí dvakrát ďalej

Podľa údajov, ktoré zverejnilo centrum BICMI, jazdilo vlani ulicami Pekingu celkovo 77 autonómnych vozidiel od spoločností – Baidu, Nio, Peking New Energy, Daimler, Pony.ai, Tencent, Didi, Audi, Chongqing Jinkang, NavInfo, Toyota a Peking Sankuai. Spolu najazdili 1 040 000 kilometrov, čo je zhruba sedemnásobok oproti 153 000 kilometrom najazdených vozidlami ôsmich firiem v roku 2018.

Testovacie autonómne auto úrovne 4 Hongqi spoločnosti Baidu.ZDROJ | venturebeat.com

Flotila Baidu s 52 autami je na čele testujúcich spoločností, pričom má na konte až 754 000 „autonómnych“ kilometrov (v roku 2018 to bolo len 140 000 km). Druhou v poradí bola päťčlenná flotila Pony.ai so 111 200 km a tretia skončila s výrazným odstupom so štyrmi autami Toyota s 11 100 km.

BICMI uvádza, že iba 14% odchýlok od autonómneho riadenia bolo spôsobených nejakou formou zlyhania mechanického alebo softvérového systému. Zvyšných 86% boli subjektívne konania testovacích vodičov, ktorí prevzali riadenie z rôznych dôvodov – napríklad kvôli zmene plánovanej trasy, hygienickej prestávke a podobne.

Správa BICMI je súčasťou čínskej stratégie na podporu rozvoja technológií autonómnej jazdy v regióne. Už v roku 2025 má Čína v úmysle kodifikovať usmernenia týkajúce sa infraštruktúry, regulačného dohľadu a bezpečnosti, ktoré umožnia firmám zvyšovať výrobu vozidiel schopných podmieneného autonómneho riadenia a komercializovať za určitých podmienok vysoko autonómne autá.

ZDROJ | Innovation Product Design

Koncom decembra Peking povolil testovanie autonómnych vozidiel na 151 cestách s dĺžkou 503,68 kilometrov, čím doplnil testovaciu oblasť o veľkosti približne 40 štvorcových kilometrov v rámci mestského regiónu. Čína určila päť úrovní pre povolenia na skúšky samojazdiacich áut od T1 po T5, ktoré sú podobné úrovniam autopilotov vydávaným spoločnosťou automobilových inžinierov.

Pozrite siAutonómne autá – väčšia zmena, než sme čakali

Pekingská mestská dopravná komisia udelila prvú sériu testovacích povolení na úrovni T4 aktuálnemu lídrovi medzi testujúcimi spoločnosťami – firme Baidu – vlani v júli. Toto povolenie umožňuje nasadiť vozidlá bez vodiča na mestské cesty, v tuneloch, v školských zónach a inde. Baidu koncom roka 2019 oznámila, že má k dispozícii 40 preukazov na testovanie autonómnych áut na určených cestách.

V prípade autonómnych áut ide o lukratívny biznis, v ktorom o dominanciu na čínskom trhu súperí niekoľko silných hráčov. Popri internetovom gigante Baidu napríklad Tencent, Alibaba, či Pony.ai.

Spoločnosť Alibaba uviedla, že do svojho výskumného laboratória umelej inteligencie chce najať až 50 inžinierov. Spoločnosť Tencent zas získala licenciu od čínskej vlády na začatie testovania autonómnych automobilov v čínskom Šen-čene a Pony.ai získala rizikový kapitál vo výške 462 miliónov dolárov.

Motiváciou sú vyhliadky na delenie viac ako 500 miliardového koláča v amerických dolároch – toľko by mala podľa analytikov dosiahnuť hodnota trhu autonómnych áut v Číne v roku 2030. V tom čase by sa malo na čínskych cestách pohybovať prinajmenšom osem miliónov takýchto vozidiel.

ZdrojVB

Komentáre k článku