Číňania akcelerujú výrobu batérií pre elektromobily

Boom elektromobility, ktorý definitívne štartuje, prináša množstvo premenných. Tie môžu pozitívne, alebo negatívne ovplyvniť jeho vývoj. Výzvy v podobe nepokrytého dopytu po dodávkach batérií (aj surovín na ich výrobu) a potreba budovania nabíjacej infraštruktúry sa pre mnohé firmy stávajú zaujímavou príležitosťou.

Pozrite siTesla Gigafactory 3 rastie vo dne, v noci

Aj Tesla, ktorú môžeme považovať za novodobého priekopníka vo vývoji a výrobe elektrických áut, masívne buduje a rozširuje kapacity na výrobu batérií. V čínskom Šanghaji stavia už tretiu fabriku na výrobu batérií Gigafactory 3. Dokončená by mala byť ešte do konca tohto roku. Čínska továreň bude montovať aj elektromobily Tesla Model 3 a Model Y.

ZDROJ | Tesla Motors

Podobne ako Tesla, pracujú na vlastných závodoch na výrobu batérií aj ďalšie automobilky, napríklad Mercedes-Benz, alebo Volkswagen. VW chce vo vlastnej réžii vyrábať až 500 000 batérií pre elektromobily a hybridy ročne, ale spolupracuje aj s externými dodávateľmi.

Lukratívny biznis

Podľa bývalého podpredsedu Európskej komisie pre energetickú úniu a eurokomisára Maroša Šefčoviča by malo byť na cestách EU v roku 2025 už 25 percent áut na elektrický, alebo hybridný pohon. Európsky trh s batériami by mohol dosiahnuť objem 250 miliárd eur ročne. To už je slušná motivácia. Paralelne s výrobou batérií bude síce potrebné riešiť aj dodávky potrebných surovín, hlavne lítia a kobaltu, ale to už je iný príbeh.

ZDROJ | ABB

Na dopyt európskych automobiliek po batériách reaguje aj spoločnosť Northvolt, chystajúca vo Švédsku najväčšiu európsku továreň na batériové články, aj kompletné batérie.

Pozrite siNorthvolt vybuduje vo Švédsku európsku gigafabriku na batérie

Vo Västerås neďaleko Štokholmu zatiaľ vyrastá skúšobný závod Northvoltu s ročnou kapacitou 125 MWh. To je kvapka v mori, ale samotná gigafabrika, ktorá by mala stáť v meste Skellefteå, bude mať plánovanú kapacitu výroby až 32 GWh. To by v prepočte postačovalo na výrobu asi 800 000 „slabších“ elektromobilov s kapacitou batérie 40 kWh.

Naplno už o tri roky

V Európe však vznikne podstatne viac výrobných kapacít na batérie pre elektromobily. Okrem spomínaných automobiliek Mercedes-Benz a VW o európskej výrobe uvažuje aj Tesla a najnovšie zámery odhalila čínska spoločnosť SVOLT Energy Technology.

Napriek rastúcemu dopytu ceny Li-ion batérií klesajú. V prepočte na 1 kWh klesli v rokoch 2010-2018 na 1/6.

 

Tá plánuje na starom kontinente vybudovať gigafabriku s ročnou kapacitou 20 GWh batérií (s možnosťou rozšírenia na 24 GWh), ktorými by chcela zásobovať automobilky v Nemecku a vo Francúzsku.

Pozrite siEurópska batériová únia ako odpoveď na gigafabriky Tesla?

SVOLT Energy Technology, ktorá sa v roku 2018 osamostatnila od čínskej automobilky Great Wall Motor, plánuje do roku 2025 postaviť až päť tovární na lítium-iónové batérie. Okrem Európy by mala fabrika s rovnakou kapacitou výroby (20 GWh) vzniknúť aj v USA, ale ťažiskom produkcie bude Čína.

ZDROJ | INSIDEEVs

V Číne chce firma postaviť tri batériové fabriky s úhrnom ročnej produkcie 60 GWh (15 GWh, 15 GWh a 30 GWh). Investície v Európe majú dosiahnuť približne 2 miliardy EUR. S produkciou 100 GWh batérií ročne do roku 2025 bude patriť SVOLT Energy Technology k lídrom v danej oblasti.

Čínsky výrobca zatiaľ nerozhodol, v ktorej európskej krajine gigafabriku postaví, ale v hre sú východoeurópske krajiny. Výstavba by sa mala začať v druhej polovici roku 2020 a v roku 2022 má začať výroba. Súčasťou továrne bude aj výskumné centrum. SVOLT uviedol, že pracuje na vývoji bezkobaltových Li-ion článkov, pretože kobalt začína byť nedostatkovým materiálom.

Spočiatku budú ale vyrábané články na báze technológie NCM 811 (lítium-nikel-kobalt-mangán) s energetickou hustotou minimálne 265 Wh/kg. Neskôr bude možné údajne dosiahnuť až 360 Wh/kg, čo prinesie ľahšie a výkonnejšie batérie.

ZdrojINSIDEEVs

Komentáre k článku