Čína a WiTricity: nabíjanie elektromobilov bez káblov čoskoro

ZDROJ | WiTricity

Komfort pri nabíjaní elektromobilov prinášajú rýchle ultravýkonné nabíjačky, s ktorými sa skracujú nabíjacie časy z hodín na desiatky, či takmer jednotky minút. Aj pomalé nabíjanie však môže byť pohodlné a paradoxne ešte komfortnejšie než rýchle – vďaka WiTricity.

Americká spoločnosť WiTricity rozvíja jeden z odkazov Nikolu Teslu v podobe bezdrôtového prenosu silovej energie prostredníctvom magnetickej rezonancie.

Pozrite siWiTricity a GM „odstrihnú“ elektromobily od zásuvky

Zaujímavé využitie tejto technológie predstavuje aj bezkáblové nabíjanie elektromobilov a plug-in hybridov, či už v domácej garáži, alebo na verejných (prípadne firemných) nabíjacích portoch. Stačí zaparkovať a elektromobil sa nabíja bez nutnosti akejkoľvek manipulácie s káblami pred nabíjaním, alebo po ňom.

WiTricity-technologia prenosu pomocou magnetickej rezonancie.ZDROJ | WiTricity

WiTricity momentálne ponúka riešenie, schopné prenášať vzduchom výkon 11 kW (aj keď uvádza, že technológia je pripravená aj na 22 kW) s účinnosťou 90-93%. Narozdiel od indukčného prenosu, ktorý využívajú bezdrôtové nabíjačky „Qi“, nevyžaduje technológia od WiTricity presné prekrytie prijímacej a vysielacej elektródy, resp. antény. Podstatne to zjednodušuje parkovanie na nabíjacom poste.

Napriek jednoznačným výhodám magnetickej rezonancie oproti elektromagnetickej indukcii ťahajú dodnes aplikácie WiTricity oproti Qi za kratší koniec. Považujem to za jeden z klasických prejavov škodlivého lobingu, ale situácia sa možno radikálne zmení. Fyzika a zdravý rozum sa nakoniec nedajú oklamať.

Podľa informácií magazínu INSIDEEVs ratifikovala Čínska rada pre elektrinu (China Electricity Council, CEC) súbor vnútroštátnych noriem pre bezdrôtové nabíjanie elektrických vozidiel, založené na technológii magnetickej rezonancie, vyvinutej a patentovanej spoločnosťou WiTricity so sídlom v americkom Massachusetts.

Keďže Čína je zároveň najväčším trhom elektromobility na svete, môže sa táto normalizácia pretaviť do globálneho štandardu pre bezdrôtové nabíjanie elektrických vozidiel (EV).

WiTricity sa posledné štyri roky aktívne zapája do procesu štandardizácie bezdrôtového nabíjania EV v Číne prostredníctvom spolupráce s Čínskym inštitútom pre výskum elektrickej energie (CEPRI), Čínskym automobilovým technologickým a výskumným strediskom (CATARC) a CEC. Spoločnosť má doteraz na konte vyše 1400 patentov na bezdrôtový prenos energie.

ZDROJ | WiTricity

Čínsky výbor pre štandardizáciu technológií GB ratifikoval normu pre bezdrôtové nabíjanie elektromobilov, ktorá umožní nasadenie tejto technológie vo vozidlách a vo verejnej nabíjacej infraštruktúre. WiTricity spolupracovala s výborom GB v niekoľkých oblastiach, vrátane úsilia o harmonizáciu čínskej normy s inými medzinárodnými normami (SAE J2954, ISO 19363, IEC 61980), ktoré budú uverejnené v rokoch 2020 a 2021.

Pozrite siOslo stavia na elektro taxíky. Nabíjať sa budú bezdrôtovo

Nový štandard je opísaný v štyroch častiach dokumentu GB / T 38775 s názvom „Bezdrôtový prenos energie pre elektrické vozidlá“.

WiTricity už spolupracuje aj s niektorými čínskymi výrobcami. Licenciu na jej technológiu majú VIE Science & Technology a Anjie Wireless Technology (Suzhou). VIE už má k dispozícii pilotné výrobné zariadenie pre bezdrôtové nabíjacie systémy pre OEM a Anjie demonštrovala bezdrôtové nabíjanie s Xpeng Motors.

Iste, výkon 11 kW zaistí len pomalé nabíjanie, ale v podzemných garážach, alebo na firemných parkoviskách, kde odstavíte auto na niekoľko hodín, prinesú bezdrôtové nabíjačky príjemné zjednodušenie nabíjacieho procesu. V budúcnosti sa dá pritom počítať s násobkom súčasného výkonu.

ZdrojINSIDEEVs,WiTricity

Komentáre k článku