Chytré autá potrebujú inteligentné mestá

Je to ako dnes, keď riadime autá vlastnými rukami a rozhodujeme sa vlastnou hlavou. Aj ten najskúsenejší vodič v dokonale vybavenom aute uviazne v dopravnej zápche, ak sa na ceste udeje napríklad dopravná nehoda. Ak by sa o nej včas dozvedel mohol by zvoliť náhradnú trasu.

Bez spojenia do slepej uličky?

Niektoré problémy s dopravnou situáciou dokážu riešiť navigačné systémy s asistovaným GPS, ale ich účinnosť stojí na kvalite a oneskorení získavaných informácií.

Pozrite siAutonómne autá sú veľkou výzvou aj príležitosťou. Do hry vstupuje Apple

Tieto výzvy sú však automobilkám a ďalším firmám vyvíjajúcim robotické autá dobre známe, preto s on-line konektivitou áut vo svojich plánoch počítajú.

ZDROJ | Chesky_W via Getty Images

Niektorí výrobcovia rátajú so zdieľaním údajov z monitorovacích senzorov autonómnych áut v cloude. Ide o zaujímavú myšlienku, ktorá môže dobre fungovať v bežnej premávke. Ak auto zistí prekážku, alebo námrazu na ceste, pošle informáciu cez internet do cloudu, odkiaľ sa dostane k ostatným vozidlám vybaveným potrebným systémom, nachádzajúcim sa v danej oblasti.

Pozrite siJužná Kórea otvorí K-City – raj pre autonómne autá

Čím hustejšia premávka, tým viac dát. Horšie to bude v slabej premávke uprostred noci. Tento prvok náhody by mali eliminovať chytré cesty a inteligentné mestá. Sieť senzorov umiestnených popri cestách, na budovách, v dopravných značkách a semafóroch by aktívne informovala autonómne autá o aktuálnej dopravnej situácii, parkovacích miestach a pod.

ZDROJ | Kurzweil Accelerating Intelligence

Ide o veľkú príležitosť pre mobilných operátorov, pretože pri budúcej vysokej penetrácii autonómnych áut bude potrebné zabezpečiť úctyhodný objem dátových prenosov.

A operátori sa už na to veľmi tešia. Svoje plány s budovaním infraštruktúry pre inteligentné mestá odhalila napríklad aj O2 Business Services, dcérska spoločnosť operátora O2 Slovakia.

Pozrite siO2 chce budovať smart mestá, predstavilo svoje riešenia

O2 chce dokonca pre konektivitu senzorov a smart zariadení v inteligentných mestách vybudovať ešte tento rok špeciálnu mobilnú sieť pre internet vecí NB-IoT. K cieľu však vedie viacero technologických ciest, takže dnes je jasné, že internet vecí bude on-line cez niekoľko typov bezdrôtových sietí od Wi-Fi, po 5G. Niektoré snímače, merače a ďalšie zariadenia budú dokonca pripojené cez kábel.

Inteligentné mestá pre bezpečnejšiu a rýchlejšiu dopravu

Isté je, že inteligentné cesty, ulice, ba aj celé mestá sa už začínajú objavovať. Jedným z miest, kde je už vybudovaná on-line infraštruktúra, je Las Vegas v Nevade. Mekka hazardu  sa musí vyrovnať s návštevou 42 miliónov turistov ročne a s dopravnou záťažou, ktorá s tým súvisí.

Všetko reguluje Regionálna dopravná komisia v južnej Nevade. Agentúra dohliada na celú dopravnú infraštruktúru mesta a okolia a aktívne pôsobí vo svojej oblasti na komunikáciu vozidiel. Jednou z aplikácií je systém od Audi zobrazujúci na prístrojovom paneli auta odpočítavanie signalizácie zelenej na najbližšej svetelnej križovatke.

ZDROJ | IHS

Ďalším príkladom je partnerstvo medzi štátom Nevada a spoločnosťou Nexar, ktorá buduje systémy pre vzájomnú komunikáciu automobilov. Jej spoluzakladateľ a technický riaditeľ Bruno Fernandez-Ruiz to prirovnal k riadeniu letovej prevádzky. Takému, ktoré zvýši nielen kapacitu ciest, ale aj ich bezpečnosť.

Systém pomáha Nevade sledovať vozidlá a zhromažďovať údaje, ktoré autá „vidia“, kým štát sa zameriava na infraštruktúru. Približne pred 18 mesiacmi sa Centrum pre zdokonalenú mobilitu posunulo od práce na autonómnych vozidlách na infraštruktúru, ktorá by mala byť pripravená skôr, než začnú výrobcovia áut naplno montovať do vozidiel príslušné vybavenie.

https://www.youtube.com/watch?v=gXuPXqNdCLw

Problematika je ešte len na začiatku, ale potrebná výbava sa už objavuje v špičkových modeloch, ako je napríklad najnovší Mercedes triedy S. Ten dokáže meniť rýchlosť na základe podmienok na ceste.

Pozrite siBosch a TomTom tvoria radarové mapy pre robotické autá

Aj automobilky ako BMW, Mercedes, Audi, GM a ďalšie dodávajú vozidlá so zabudovanými technológiami komunikácie vozidlo-vozidlo (V2V, vehicle-to-vehicle) a vozidlo-infraštruktúra (V2I, vehicle-to-infrastructure).

Budovanie inteligentnej infraštruktúry bude dlhodobou záležitosťou, vzhľadom na potrebnú participáciu štátov a regionálnej administratívy a mnoho tisíc kilometrov ciest, ktoré bude potrebné dobudovať. Inteligentné mestá a cesty však prispejú k bezpečnosti dopravy, k šetreniu nákladov a prinesú mnoho ďalších benefitov.

ZdrojEngadget

Komentáre k článku