Chevrolet Bolt je časovaná batériová bomba, GM spúšťa druhú zvolávaciu akciu

ZDROJ | Chevrolet

Americká spoločnosť General Motors vyhlásila už druhú zvolávaciu akciu do servisov týkajúcu sa mestského elektromobilu Chevrolet Bolt. Dôvodom sú pokračujúce požiare týchto áut, ktorým nezabránila ani softvérová aktualizácia.

Americký hatchback Chevrolet Bolt (u nás nejaký čas predávaný pod značkou Opel ako model Ampera-e), bol vďaka svojmu času vydania v roku 2017, cene a kompaktným rozmerom pre mnohých ľudí ich prvou vstupenkou do sveta elektromobility. Vďaka nedávnej sérii závažných požiarov však pre mnohých určite aj tým posledným.

Materská spoločnosť automobilky Chevrolet – General Motors, bola po zistení výrobnej vady na batériách v novembri 2020 nútená zvolať do servisu zhruba 51 tisíc kusov tohto elektromobilu. Kusy vyrobené v rozpätí rokov 2017 až 2019 mali obsahovať vysokonapäťové batérie, ktoré môžu pri úplnom, alebo takmer úplnom nabití batérie predstavovať riziko fatálneho požiaru.

Pozrite siElektromobily prichádzajú rýchlejšie, vlastniť spaľovák bude raritou

Chevrolet v rámci zvolávacej akcie inštaloval do dotknutých elektromobilov softvérovú aktualizáciu, ktorá obmedzila kapacitu ich batérií na 90 %. Aj napriek tomuto kroku však napokon došlo k minimálne trom závažným požiarom, po ktorých bola automobilka nútená pred dvoma týždňami dodatočne požiadať majiteľov dotknutých vozidiel, aby svoje elektromobily neparkovali v garážiach a cez noc ich nenechávali bez dohľadu na nabíjačke.

ZDROJ | Chevrolet

Po ďalších dvoch požiaroch General Motors v spolupráci s LG Energy Solution identifikoval druhú výrobnú vadu na tých istých batériách, ktorú sa už tentokrát automobilka nepokúsi opraviť softvérovou aktualizáciou. V rámci druhej zvolávacej akcie tých istých elektromobilov už bude Chevrolet vadné batériové moduly bezplatne vymieňať za nové.

Druhá zvolávacia akcia sa už tentokrát týka zhruba 69 000 kusov elektromobilu Chevrolet Bolt, z toho 50 000 registrovaných v Spojených štátoch. Do servisu sa ich majitelia môžu objednať cez oficiálnu webovú stránku automobilky.

Pozrite siMercedes-Benz stavia elektromobil s dojazdom cez 1 000 km

Kým budú majitelia čakať na servisný termín, svoj Bolt by nemali nabíjať na viac ako 90 %, dojazd by nemali nechať klesnúť pod hranicu 70 míľ (112 km), parkovať by ho mali iba v exteriéri a nabíjať by ho mali iba pod dohľadom v priebehu dňa. Inými slovami, svoje elektromobily by radšej nemali ani používať.

Výmenný program batérií bude pre General Motors ťažkým výrobným a logistickým orieškom. Spoločnosť totiž bude musieť v spolupráci so svojimi dodávateľmi v čo najkratšom čase vyrobiť obrovský počet nových batériových modulov, ktoré bude musieť rozdistribuovať do servisných centier v rôznych kútoch sveta.

Hovorca spoločnosti uviedol, že na vyriešení tohto problému pracujú prakticky nepretržite a o dostupnosti potrebných dielov budú dotknutých zákazníkov postupne individuálne informovať.

Na správu o zvolávacom programe zareagoval aj Elon Musk, ktorý prípadných kritikov elektromobility upozornil na fakt, že elektromobily horia stále menej často, ako vozidlá so spaľovacími motormi, ktorých len v Spojených štátoch zhorí viac ako 200 000 ročne.

Musk zároveň pripomenul, že Chevrolet Bolt využíva vo svojich moduloch veľké bunkové batérie, ktoré majú pri vysokom napätí tendenciu zväčšovať svoj objem, čo zrejme spôsobilo ich poškodenie a následné vzplanutie. Tesla je naopak známa používaním cylindrických článkov, ktoré však zjavne tiež nie sú úplne odolné voči spontánnym požiarom.

ZdrojInsideEVs

Komentáre k článku