Chcete elektromobil? Môžete ho mať o 35% lacnejšie, rozdiel doplatí štát

Článok sme aktualizovali o nové zistenia…

Novela zákona je MH SR iba právnym základom, no dotačnú politiku si môže upraviť podľa seba. Tak i ministerstvo spravilo a predstavilo viac detailov o možnostiach dotácie pre ekologické automobily 21. 9. 2019.

Poslanci NRSR po letnej prestávke konečne schválili novelu zákona č. 71/2013 Z.z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR. V praxi to znamená, že na nové elektrické, alebo inak ekologické vozidlo bude možné požiadať o dotáciu do výšky 35% z ceny vozidla. Má to ale niekoľko podmienok a háčikov.

Novela zákona nevznikla len tak, môže za ňu i nutnosť plnenia záväzkov Slovenska voči EÚ o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá a energetickej efektívnosti. Zároveň je novela súčasťou tzv. Akčného plánu rozvoja elektromobility v SR. Cieľom novely zákona je podpora a zvýšenie predajov vozidiel na alternatívne palivá, vrátane plne elektrických vozidiel.

Podľa analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy sa štát chystá v dotáciách rozdeliť sumu 5 000 000 €. Suma bude čerpaná z rozpočtu SR.

MEGASÚBOJVyskúšali sme naraz 4 u nás najdostupnejšie elektromobily, ktorý je najlepší?

Na aké vozidlá je možné žiadať dotáciu?

Podľa schválenej novely a pozmeňujúceho návrhu zákona od Výboru NR SR pre financie a rozpočet je možné žiadať dotáciu na všetky vozidlá z kategórie L, M a N do maximálnej výšky:

a) 10 000 €, ak ide o vozidlá kategórie M1 a N1,
b) 25% z celkovej obstarávacej ceny vozidla, okrem vozidiel kategórie M1 a N1,
c) 35% z celkovej obstarávacej ceny vozidla, ak žiadateľ súčasne vyradil z evidencie vozidiel vozidlo so spaľovacím motorom staršie ako 15 rokov a táto dotácia nebola žiadateľovi poskytnutá na iné vozidlo

 

Ak tomu správne rozumieme, strop 10 000 € platí len pre vozidlá kategórie M1 a N1, ak žiadateľ nevyradil staré vozidlo z evidencie. Ak tak však urobil, môže získať dotáciu 35% z celkovej obstarávacej ceny nového vozidla, no nie je špecifikované z akej kategórie ako v bode b). Na detailné vysvetlenie ale čakáme z MH SR.

O dotáciu môžete požiadať na vozidlo:

  1. na stlačený (CNG), alebo skvapalnený (LNG) zemný plyn, alebo na skvapalnený ropný plyn (LPG), pričom vozidlo môže mať nádrž aj na iný druh paliva.
  2. najmenej jednu pohonnú jednotku využívajúcu minimálne 15% objemu biopalív
  3. najmenej jednu pohonnú jednotku na elektrický pohon a možno ho dobíjať z externého zdroja elektrickej energie, čo sú plug-in hybridy (PHEV)
  4. na výhradne elektrický pohon s batériou alebo vodíkovými článkami.

Z toho akosi vyplýva, že dotáciu nie je možné získať na mild hybridy a hybridy. Aj túto informáciu však overujeme na MH SR.

Novela zákona bude v platnosti od 1. novembra tohto roku, z čoho vyplýva, že o dotáciu je možné požiadať až po tomto dátume.

Elektromobily Tesla s dotáciou od štátu nezafinancujete… ZDROJ | Tesla

Podmienky dotácie

Štát prispeje formou dodatočnej dotácie iba na nové vozidlá zakúpené na území Slovenska.

O dotáciu môže požiadať fyzická (podnikatelia a nepodnikatelia) i právnická osoba, vrátane miest a obcí.

Pre získanie dotácie do 10 000 €, resp. do 25% z ceny vozidla nie je potrebné vyradiť staré vozidlo z evidencie.

Pre získanie dotácie vo výške do 35% z ceny vozidla je nutné vyradiť z evidencie vozidiel starý automobil so spaľovacím motorom, ktorý je starší ako 15 rokov. (Maximálna cena dotácie nie je v novele zákona uvedená).

Žiadateľ musí nové elektrické vozidlo s dotáciou prihlásiť v Slovenskej republike.

Žiadateľ musí vozidlo vlastniť najmenej 2 roky od kúpy. Nie je tak možné, aby si firmy predávajúce automobily žiadali dotáciu na vozidlo a následne ho predaji formou bazárového predaja. Podobná kontrola u fyzických osôb bude ale náročnejšia.

K žiadosti o dotáciu nie je nutné dodať všetky možné doklady, vrátane faktúry, osvedčenia o evidencii, čestného vyhlásenia žiadateľa o nečerpaní iných dotácií či dokladu o vyradení starého vozidla z evidencie. Doklady sa prekladajú až po schválení žiadosti.

ZDROJ | VW

Ako to bude (teoreticky) vyzerať v praxi?

Čisto teoreticky by ste si ako záujemca o nové vozidlo s alternatívnym pohonom mali automobil najskôr kúpiť a následne požiadať o dotáciu. Ak ste sa teda tešili, že nové auto si kúpite o tretinu lacnejšie, tak ostanete sklamaní. Na kúpu nového vozidla potrebujete plnú sumu.

Napríklad si chcete kúpiť nový VW ID.3 s cenou začínajúcou na sume necelých 30 000 € v základnej výbave. Vozidlo si od dílera kúpite a už podľa toho, či ste z evidencie vyradili staré, viac ako 15-ročné vozidlo, si požiadate o dotáciu vo výške 35%, resp. 25% ak ste staré vozidlo nevyradili.

Po tom, čo spoločnosť poverená MHSR schváli vašu žiadosť vám budú na zadaný účet pripísané finančné prostriedky vo výške 10 500 € v prípade 35% dotácie, resp. 7 500 € v prípade 25% dotácie. VW ID.3 ale ešte nie je v predaji, takže sa pozrime na taký Nissan LEAF s cenou začínajúcou na sume 36 130 € za základný model, resp. na sume 43 930 € za model LEAF E+ N-CONNECTA. Na tej síce nikdy neskončíte, ale pre ukážku reálnej kalkulácie stačí.

ZDROJ | Nissan

Z top modelu Nissanu LEAF tak späť od štátu teoreticky dostanete 15 375,50 € v prípade, že zošrotujete staré vozidlo staršie ako 15-rokov, resp. 10 000 €.

Nie je celkom jasné ako bude dotácia platná. Ak platí, že 35% z akejkoľvek kategórie, potom výpočet vyššie platí, no bez zošrotovania starého vozidla bude dotácia 10 000 €.

Keďže podľa § 8c, bodu (1), dotáciu je možné požiadať aj na vozidlá z kategórie L, a následne podľa bodu 5 v rovnakom paragrafe z pozmeňujúceho návrhu, na elektrickú motorku či skúter je možné požiadať dotáciu vo výške 25% z ceny vozidla.

Plusom plne elektrických automobilov je fakt, že PZP je v minimálnej výške. Rovnako minimálna výška poplatku, teda 33 € sa platí aj pri registrácii vozidla. Za 400-koňové elektromobily tak nezaplatíte okolo 3 000 €, ale len 33 €. Tieto ceny však neplatia pre hybridy či vozidlá s ekologickými palivami.

ZDROJ | Porsche

ZdrojNRSR

Komentáre k článku