CEO Facebooku vypovedal pred Európskym parlementom ohľadne Cambridge Analytica

Po vypovedaní pred americkým Kongresom z pred pár týždňov, vypovedal CEO spoločnosti Facebook, Mark Zuckerberg, aj pred Európskym parlamentom.

ZDROJ | CNBC

Hrozí koniec monopolu Facebooku na európskom trhu? Aj toto sa riešilo na pôde parlamentu. Poďme ale pekne postupne. Samotný formát vypovedania bol trochu zvláštny. Miesto tohto, že po každej otázke člena parlamentu nasledovala odpoveď, sa na začiatku zadalo veľké kolo otázok od viacerých členov, na ktoré následne Zuckerberg odpovedal.

Zuckerberg sa dotkol tém ako ľudské práva vrátane práva na súkromie. Zároveň dodal pozitíva využitia Facebooku aj počas informovania o teroristických útokoch v Európe a samotné bezplatné využívanie nástrojov tejto spoločnosti.

Následne sa ospravedlnil za kauzu, ktorá posledné týždne zhoršila spoločnosti reputáciu. Zuckerberg tiež dodal, ako spoločnosť reagovala bezpečnostnými krokmi pomocou nástrojov ako je umelá inteligencia či factchecking na kauzu Cambridge Analytica ale aj na iné bezpečnostné hrozby ako šírenie Fake News či ovplyvňovanie volieb.

Zuckerberg svoju úvodnú reč venoval pozitívnym úspechom Facebooku a konkrétnym krokom, ktoré spoločnosť urobila, aby zvýšila bezpečnosť a transparentnosť služby.

Zo strany poslancov parlamentu padali otázky ako napríklad:

  • Je Cambridge Analytica ojedinelý prípad alebo je iba špičkou ľadovca?
  • Môžete garantovať, že sa podobný škandál nezopakuje v rádiuse troch, šiestich, deviatich mesiacov?
  • Rozhodnutie neinformovať v roku 2015 používateľov o strate dát v prospech Cambridge Analytica ste urobili vy osobne?
  • Má Facebook alternatívu v Európe?
  • Myslíte si, že Facebook je monopolná spoločnosť?
  • Možno je čas začať diskusiu o prelomení monopolu Facebooku, môžete ma presvedčiť, aby sme to nerobili?
  • Je Facebook pripravený fungovať na základe nových smerníc GDPR o ochrane dát do troch dní a môžete garantovať, že Facebook bude nové pravidlá dodržiavať?
  • Je Facebook pripravený garantovať, že nasledujúce európske voľby nebudú ovplyvnené manipuláciou zo zahraničia?
  • Uvažovali ste nad možnosťou rozdeliť Messenger a WhatsApp, no Instagram zanechať pod Facebookom?
  • Môže Facebook sľúbiť systematickú a verejnú transparentnosť volebných kampaní?
  • Môže Facebook umožniť úplne vypnúť cielenú reklamu?
  • Je Facebook ochotný platiť dane v krajinách, kde funguje?
ZDROJ | Facebook

Pozrite siFacebook odhalil viac ako 200 aplikácií, ktoré mohli zneužiť vaše dáta

Ako si vás budú pamätať: ako jedného z troch internetových gigantov spolu so Steveom Jobsom a Billom Gatesom, ktorí obohatili náš svet alebo ako génia, ktorý vytvoril digitálne monštrum, ktoré ničí našu demokraciu a spoločnosť?

,pýtal sa belgický poslanec Guy Verhofstadt

Zaujímavou tiež bola otázka, ktorá narážala na minulosť Zuckerberga a pôvodnú stránku, ktorá vznikla ešte pred Facebookom: „Ako sa zmenila kultúra vo Facebooku v spojení s diskrimináciou žien, sexizmom a násilia na ženách od dní, kedy existovala stránka na porovnávanie žien hot or not?“

Napriek zaujímavým a dostatočne ostrým otázkam, formát panelovej diskusie umožnil Zuckerbergovi na otázky odpovedať selektívne a na väčšinu z nich ani neodpovedal.

Odpoveď začal o nevhodnom obsahu, o ktorý sa stará pokročilá umelá inteligencia, čo je oproti minulosti, kedy sa to muselo robiť na základe ohlásení retrospektívne, pokrok. Umelá inteligencia sa stará nielen o obsah spojený s terorizmom, no tiež so šikanovaním či s násilím.

ZDROJ | 9to5google

Pozrite siFacebook odpovedá na otázku, aké informácie o nás vedia inzerenti

Čo sa týka Fake News, Zuckerberg hneď na úvod povedal, že nikto z Facebooku nechce falošné správy a spomenul tri oblasti, ktoré sú problematické. Prvou je spam, ktorý je ekonomicky motivovaný a skupinám, ktoré ho šíria, ide o zisk.

Druhou kategóriou sú falošné účty, ktoré znižujú zodpovednosť a transparentnosť. Facebook s týmito účtami bojuje pomocou špeciálnych filtrov či iných nástrojov.

Treťou kategóriou sú ľudia, ktorí šíria falošné správy bez toho, aby o tom vedeli. Aj preto Facebook spolupracuje s tzv. factcheckermi tretích strán na overovanie faktov.

Zuckerberg sa venoval aj téme ovplyvňovania volieb, ktoré je pre Facebook problémovou prioritou. Cieľom má byť zvýšenie transparentnosti a posilnenie umelej inteligencie na boj s propagandou, tak ako sa to darilo počas volieb vo Francúzsku či v Nemecku.

K regulácii sa Zuckerberg vyjadril, že istá forma regulácie je dôležitá a potrebná, no tak aby nebránila novým nápadom či start-upom. Zároveň sa vyjadril, že Facebook pôsobí v konkurenčnom prostredí, v rámci ktorého existuje množstvo aplikácií a služieb na komunikáciu a aj preto musí Facebook neustále prispôsobovať svoje nástroje a ponúkané služby.

Čo sa týka monopolu, Zuckerberg uviedol, že Facebook ovláda iba 6 % svetového reklamného priestoru, čiže sa nedá hovoriť o monopole.

ZDROJ | Facebook

Pozrite siFacebook sa podriaďuje GDPR, zavádza nové nástroje na ochranu osobných údajov

Problematická téma daní tiež neostala nedotknutá. Mark Zuckerberg sa vyjadril, že Facebook platí dane podľa zákona v každej krajine, kde pôsobí. Tiež zamestnáva tisíce ľudí a prináša investície v rámci Európy, čím pomáha ekonomike. V rámci novej regulácie GDPR sa Zuckerberg vyjadril, že plné dodržiavanie pravidiel bude platné do troch dní a teda do 25. mája.

Na jednu z hlavných otázok, či je Cambridge Analytica iba špičkou ľadovca, sa Zuckerberg vyjadril, že nové pravidlá, ktoré boli prijaté ešte v minulosti umožnia, aby sa podobné prípady neopakovali. Zároveň dodal, že v prípade, že dôjde k nejakému prípadu, v rámci ktorého by mohli byť ohrozené dáta používateľov, Zuckerberg pozve tretiu stranu na kompletný audit spoločnosti.

K záveru výpovede začali poslanci Zuckerberga kritizovať kvôli neodpovedaniu na kľúčové otázky a jeden z poslancov mu povedal, že tento formát otázok a odpovedí si zvolil z konkrétneho dôvodu. Zuckerberg odpovedal svojou obľúbenou frázou, ktorú mal už nacvičenú z amerického kongresu: „Určite sa k týmto problémom ešte vrátim“.

Napriek grilovaniu zo strany poslancov sme sa dôležitých odpovedí nedočkali, takže môžeme očakávať, že táto odysea s Facebookom ešte bude pokračovať.

ZdrojYouTube,Gizmodo,The Verge

Komentáre k článku