Jaroslav Frais, zakladateľ spoločnosti Frais Technology, sa popri svojej bežnej práci venuje vývoju unikátnych riešení, špeciálne konštrukciách predných výkyvných náprav nakláňaných motocyklov. Niečo také ste už určite videli na skútroch (napr. Piaggio MP3). Jaroslav Frais ale išiel ešte ďalej…
S kolegami vyvinuli špeciálny HUB elektromotor pre použitie v náboji kolesa. Výsledkom je vraj podstatne ľahší model, ako konvenčné riešenia, pričom ponúka výkon 20-30 kW. Hmotnosť sa pritom pohybuje okolo 6-8,5 kg.
Vlastný elektromotor pritom využili v koncepte trojkolesového motocykla s unikátnou konštrukciou TiltingVehicle, ako inak s prednou výkyvnou nápravou. A keďže na webe ukázali ďalšie videá z testovania tohto takmer nehlučného dopravného prostriedku, pozrime sa na naň bližšie.
Na rozdiel od bežných výkyvných náprav, tá od Frais Technology využíva jedno centrálne rameno, na ktoré má byť prenášaná väčšina pôsobiacich síl na prednú nápravu. Vďaka tomu je táto konštrukcia vhodná pre motocykle s vysokým výkonom. Okrem toho vie znížiť ťažisko prednej nápravy a zmenšiť celkovú hmotnosť. Navyše tento typ výkyvnej nápravy nepotrebuje guľové čapy, čím má byť náprava podstatne tuhšia, odolnejšia a teda i trvácnejšia.
Ako hovorí výrobca, takýto typ konštrukcie má vyššiu stabilitu aj pri brzdení na rovine, v zákrutách či klzkom povrchu. Motocykel je tiež stabilnejší pri strate adhézie zadného kolesa, ale aj pri prechádzaní nerovnosťami.
Veľkým plusom má byť elektromotor v zadnom kolese, čím odpadá akákoľvek reťaz či remeň na pohon zadného kolesa. Navyše vďaka ušetrenému miestu je možné pridať viac batérií pre lepší dojazd. Ten by mal byť okolo 120 – 250 km podľa kapacity batérie.
Plusom motocykla majú byť aj nízke náklady na údržbu a servis, ale aj samotné používanie. Netreba tiež zabúdať na ekologickú stránku veci. Okrem toho, že elektrinu je možné získavať z obnoviteľných zdrojov, motocykel je tichý a neprodukuje žiadne exhaláty škodlivé pre človeka a prírodu. Využitie si tak môže nájsť aj v lese, ale aj v meste.
TiltingVehicle je nielen ukážkou toho, čo dokáže človek keď chce, ale má byť projektom, ktorý by podporil českých výrobcov. Väčšina komponentov na motocykli je totiž od českých výrobcov – ráfiky, gumy, brzdy, batérie, elektromotory atď..
Žiaľ, TiltingVehicle je stále vo fáze vývoja. Frais Technology by ho chcelo na trh uviesť v priebehu 4 rokov. Zatiaľ nie je známa ani približná cena.