Bývalí vývojári z Applu predstavili unikátny senzor pre autonómne autá

Samojazdiace autá vyšších kategórií (4., alebo 5.) musia byť schopné detegovať nielen jazdné pruhy, dopravné značky a polohu auta, ale hlavne ostatných účastníkov cestnej premávky a prekážky na ceste.

Dokážu to vďaka spracovaniu a analýze dát z množstva senzorov, ktoré obvykle pochádzajú od viacerých výrobcov. Radar meria rýchlosť, lidar zas vzdialenosť a štandardné kamery zachytávajú digitálny obraz, ktoré riadiaci počítač musí analyzovať. Informačné toky z týchto snímačov musia byť spojené v kroku nazývanom „senzorová syntéza“ (“sensor fusion”).

Originálna technológia

Dvaja ex-Apple vývojári Soroush Salehian a Mina Rezk však prišli s nápadom na nový typ senzoru pre autonómne autá, ktorý umožní externý krok tejto syntézy preskočiť.

Pozrite siV Texase vyrážajú na cesty autonómne autá Drive.ai. Sú iné ako doteraz

Za týmto účelom založili v Mountain View v Kalifornii startup Aeva Inc. Ich senzorový systém má snímače pohybu, vzdialenosti, rýchlosti a odrazeného svetla a obsahuje čip s umelou inteligenciou, ktorý dáta spája dokopy.

Spoluzakladatelia spoločnosti Aeva Inc. Soroush Salehian (vľavo) a Mina Rezk.ZDROJ | Aeva Inc.


Obaja inžinieri, ktorí založili spoločnosť Aeva, opustili Special Projects Group v Apple. Tá zastrešuje vývoj autonómnych áut slávneho výrobcu smartfónov a počítačov. Aeva pracuje na snímacom zariadení, ktoré by pomohlo samojazdiacim autám vnímať cestu, iné vozidlá, chodcov a ďalšie okolie v okruhu až niekoľko sto metrov.

Išlo by o kľúčové prepojenie technológií autonómneho riadenia, vrátane softvéru a ovládacích prvkov.

Pozrite siVolkswagen založil alianciu NAV. Podporí supersiete pre autonómne autá

Výskumníci spoločnosti Aeva zatiaľ demonštrovali svoj prístroj namontovaný na nešpecifikovanom bielom športovom vozidle Audi na simulovanej ceste v hale. V reálnom čase zachytili obrazy pohybujúcich sa pracovníkov Aeva, pričom ich zábery zmenili farbu, keď sa približovali smerom k vozidlu.

Ušetrí náklady

Aeva chce svoj senzorový systém dodávať automobilkám, ktoré pripravujú výrobu autonómnych áut. Aj keď je v tomto segmente trhu už dnes silná konkurencia, tradiční výrobcovia senzorov sa zameriavajú väčšinou na ich špecifické druhy – radary, lidary, ultrazvukové detektory, kamery a podobne.

ZDROJ | Waymo

Zavedené firmy majú v súčasnosti v ponuke množstvo senzorov, ale stále existuje priestor pre nových hráčov, uviedol analytik Angelos Lakrintis. Masový nástup autonómnych áut totiž príde až v polovici dvadsiatych rokov.

Pozrite siAutonómne autá sú tu čoskoro. A s nimi aj otázniky

Automobilky sú citlivé na náklady, pritom niektoré detektory vzdialenosti používajú drahé zákazkové laserové čipy. To by mohla byť jedna z výhod startupu Aeva. Firma síce neodhalila, aké čipy používa vo svojom zariadení, a nezverejnila ani jeho cenu, ale naznačila, že sa vyhýbala drahým komponentom. Namiesto toho používa sériovo vyrábané laserové zdroje a snímače, uviedol Mina Rezk pre agentúru Reuters.

ZdrojReuters

Komentáre k článku