Budúcnosť nabíjania áut na sídliskách? Škoda má riešenie

ZDROJ | ŠKODA AUTO

Spolupráca ŠKODA AUTO a izraelského Chakratecu vyústila do nabíjacích staníc na báze kinetického zotrvačníka. Ako funguje, sme sa boli pozrieť priamo v Izraeli.

Rozvoj elektromobility je na Slovensku, aj vďaka nedávno uvedeným dotáciám, naplno rozbehnutý. Zatiaľčo nadšenci, prevažne žijúci v mestách kde nie je problém nabíjať, či v domoch s garážou a nainštalovaným wallboxom, už jazdia na elektrických autách, skeptici stále vyčkávajú na správny moment. Elektromobilita má totiž svoje pre i proti.

Tak, napríklad, samotné rýchlonabíjanie, ktoré bude ťažké dostať do menších obcí, odľahlých miest či veľkých mestských sídlisk, kde parkujú stovky až tisícky áut každý večer.

ZDROJ | ŠKODA AUTO

Práve riešenie tohto problému vyvíja izraelská spoločnosť Chakratec, ktorá spolupracuje s českou automobilkou Škoda. Tá nás pozvala koncom októbra do Tel Avivu, aby sme sa bližšie pozreli na to, ako tieto startupy, ktoré o pár rokov zmenia mobilitu k lepšiemu, pracujú.

Riešenie od spoločnosti Chakratec je “na papieri” jednoduché. Na rozdiel od klasickej rýchlonabíjačky, ktorá sa inštaluje pomaly po celom Slovensku, je toto úložisko elektrickej energie na báze kinetického zotrvačníka. Z toho plynie jedna zásadná výhoda – táto technológia kompenzuje záťažové špičky v elektrickej sieti a umožňuje aj na odľahlých miestach prevádzkovať ultra-rýchle nabíjacie stanice.

ZDROJ | ŠKODA AUTO

Laicky povedané, Chakratec rieši potenciálny problém blackoutu, ak sa v rovnakom čase rozhodne rýchlonabíjať príliš veľa automobilov či prípadné spomalenie nabíjania kvôli príliš veľkej záťaži infraštruktúry distribúcie elektrickej energie.

Ako to funguje? Ako vždy – jednoducho. Sústava zotrvačníkov je schopná zozbierať a udržať veľké množstvo mechanickej energie, ktorú následne premieňa na elektrickú. Tú zbiera práve v čase, keď je v sieti energie prebytok. Zástupcovia Chakratecu nám pri krátkom rozhovore povedali, že takto vyrobenú elektrinu dokáže zásobník uchovať až 4 dni.

Prototyp aktuálne ponúka nabíjanie rýchlosťou do 50 kW, krátkodobo až do 100 kW, pričom aktuálne pracujú na zlepšení ako dĺžky uchovania energie, tak i rýchlosti nabíjania, ktorá má údajne byť 2,5x efektívnejšia.

ZDROJ | ŠKODA AUTO

Chakratec tiež ukázal, že ich riešenie je “zelené”, nakoľko ide o mechanickú technológiu bez chemických článkov batérie. V porovnaní s podobným riešením na báze Li-Ion batérií je životnosť až 20 rokov (Li-Ion cca 2-3 roky), technológiu je možné použiť prakticky v akomkoľvek klimatickom prostredí a výhodou je tiež prakticky nebomedzený počet nabíjacích cyklov. Okrem toho je strata kapacity úložiska energie v prípade Chakratecu minimálna až nulová.

Zatiaľ však ide iba o startup, ktorý je momentálne náročný na priestor (prototyp bol umiestnený v lodnom kontajneri) a financie. Ide však o plne funkčné riešenie, ktoré sme úspešne otestovali s novou Škodou Superb iV. Škoda si dvojičku tohto riešenia tiež vezie do Prahy na výstavisko Letňany, kde bude možné riešenie od Chakratecu nielen vidieť, ale aj reálne vyskúšať.

ZDROJ | ŠKODA AUTO

Škoda so startupom Chakratec spolupracuje prostredníctvom svojej dcérskej firmy ŠKODA AUTO DigiLab Israel, izraelskej odnože ŠKODA AUTO DigiLab Praha. Rovnako ako pražské laboratórium má za cieľ lokálnym know-how posilňovať vývojovú kompetenciu Škody v oblasti digitalizácie.

ZDROJ | ŠKODA AUTO

Spoločný podnik s izraelským importérom značky ŠKODA Champion Motors rozpracúva inovatívne nápady, podporuje spoločnosť ŠKODA AUTO pri identifikovaní nových hardvérových a softvérových riešení a vyvíja produkty pre individuálnu mobilitu budúcnosti.

Cieľom je s pomocou start-upov určitého stupňa zrelosti a technologických firiem vyvíjať nové obchodné modely. Ďalším ťažiskom sú hardvérové inovácie, ako aj digitalizácia spoločnosti a všetkých jej pracovných procesov.

Článok pre Techbox.sk pripravil Michal Krajčír.

Komentáre k článku