Bratislavská Asian Future Express má robotických čašníkov, ktorí nefungujú

Rozhodli sme sa vyskúšať zrejme prvú slovenskú reštauráciu s robotickou obsluhou. Nápad je dobrý, no v praxi sa roboti neosvedčili.

Bratislavské nákupné centrum Aupark za ostatnú dobu prešlo nevyhnutnými zmenami najmä v stravovacej časti. Približne pred dvoma týždňami pribudlo aj nové ázijské bistro Asian Future Express. Tento názov dominuje nad otvoreným vchodom do reštaurácie, na strane nad kuchyňou tiež svieti Ai food.

Nie, nemeníme sa na gastro portál. Reštaurácia nás zaujala pretože tu obsluhujú roboti. Ide teda zrejme o jednu z prvých reštaurácií na Slovensku, kde zvolili takýto druh obsluhy. Reštauráciu sme si prvýkrát všimli na Instagramvom profile nášho moderátora Techtalks, Michala Krajčíra. Ten si večeru v bistre náležite užíval.

My sme sa vybrali Asian Future Express otestovať, resp pozrieť sa na robotickú obsluhu, počas pracovného dňa v obedných hodinách. Reštaurácia bola plná, vždy 2 až 3 skupinky čakali v rade na stôl. Neboli sme jediní, koho nezvyčajní čašníci zaujali. Chceli sme sa o robotoch porozprávať s obsluhou, no už pri prvých vetách, ktoré sa netýkali objednávky jedla, nastal komunikačný problém. Nepomohla ani komunikácia v angličtine.

Tak sme začali pátrať svojpomocne. Robo čašníci majú približne 130 centimetrov na výšku a vybavení sú troma táckami, na ktoré sa ukladá náklad. Dvaja roboti slúžia na rozvoz jedla, jeden na rozvoz nápojov. Familiárne sú pomenovaní Laura a Lívia, nápoje roznáša Lucka.

Systém ich fungovania je pomerne jednoduchý. Ovládajú sa dotykovým displejom, na ktorom sa zadá číslo stolu, kam majú objednávku priniesť. Podľa pohybu majú jasne vopred zadefinované trasy v pravouhlej sústave. Nechýbajú bezpečnostné senzory. Robo čašníci sa prekážkam vyhýbajú zastavením v bezpečnej vzdialenosti. Reagujú ako na predmety, tak na pohybujúcich sa ľudí. Ak prekážka zavadzia pridlho, robot upozorní zvukovým signálom na uvoľnenie dráhy. Robot sám nevie nájsť alternatívnu trasu.

Čo nám prišlo sympatické bolo, že počas roznášky jedla bola na displeji znázornená usmievajúca sa tvár. Bohužiaľ sa nám ale nepodarila zistiť bližšia špecifikácia robotov. Nepôjde však zrejme o žiadne high-tech terno.

Počas plnej prevádzky v obedných hodinách robotickí čašníci absolútne nestíhali. Treba však priznať, že ani početný tím ľudských čašníkov nebol práve v pohode. Počas približne hodinového obedu nám robot priniesol len nápoje. Už po príchode sme si totiž všimli, že roboti akosi zastavujú aj tam, kde prekážka nie je.

Na displejoch sa usmievavá tvárička začala meniť na výraz, ktorý pripomínal ten z predskolabovania a Laura sa dokonca párkrát pri nás sama reštartovala. Posledných približne 20 minút z nášho obeda už boli Laura a Lívia odparkované a vypnuté. Podobný osud zrejme postihol aj Lucku, nakoľko kompletne všetko už roznášali ľudskí čašníci.

O dôvodoch zlyhania robotov môžeme len špekulovať, no je pravdepodobné, že preplnená reštaurácia bola problémom pre pohybové a bezpečnostné senzory robotov. V každom prípade, zážitok z robotickej obsluhy bol doslova nulový.

Či ide o prvotné problémy novej prevádzky alebo majiteľ vybral zlý typ robotickej obsluhy, zrejme sú určení na menej kapacitnú reštauráciu, ukáže až čas. Reštaurácii však po technickej stránke osud veľmi nepraje vo všeobecnosti. Nedá sa tu totiž platiť elektronicky, prijímajú len hotovosť, čo nás pri snahe nasadiť robotickú obsluhu skutočne prekvapilo.

Ak sa chcete na vlastnej koži presvedčiť, či čašník robot má zmysel, odporúčame do Asian Future Express zájsť vo večerných hodinách. Vieme si predstaviť, že počas pokojného dlhšieho posedenia by robotický čašník mohol byť zážitkom. Počas rušného obeda určite nie je.

Reštaurácia funguje spôsobom all you can eat. Za cenu 9,99 € si môžete z jedálneho lístku vyberať mäsové jedlá a sushi neobmedzene. Polievky, prílohy a dezerty sú v stojanoch, naberáte si ich sami a rovnako ich môžete konzumovať neobmedzene. Nápoje sa doplácajú zvlášť. Deti do 130 centimetrov majú konzumáciu jedál za 5,00 €.

Komentáre k článku