Bratislava tankovala o 70% lacnejšie! Išlo o netradičnú podporu elektromobility

Včera sme sa boli pozrieť na netradičnú podporu elektromobility na Slovensku. Škoda a Slovnaft totiž na jednej z čerpacích staníc na jednu hodinu umožnili tankovať lacnejšie v rámci akcie „tankovať inaq“. Motoristi ušetrili 70% z ceny palív, toľko by ste totiž mohli ušetriť nabíjaním elektromobilu, v porovnaní s bežným tankovaním.

Škoda tento rok uviedla na náš trh svoje prvé elektrické SUV – Škoda ENYAQ iV, s ktorým urobila celkom rozruch. Dizajnom ohúrila, dojazdom zaujala, cenu neprestrelila a navyše, aj z našich prvých jazdných dojmov vyzerá, že ide o mimoriadne vydarený elektromobil. Ako ho však ukázať ľuďom a upozorniť na lacnejšiu prevádzku elektromobilov? Tvorcovia akcie išli na to šalamúnsky.

Včera na jednu hodinu, konkrétne od 13.00 do 14.00 hod umožnili motoristom na čerpacej stanici Slovnaft na ul. Prístavná načerpať pohonné hmoty so zľavou 70%.

Záujem motoristov s konvenčným pohonom bol veľký. Stojany Slovnaft sa nezastavili ani na jedinú sekundu. Prečo práve 70%? Odborníci zo ŠKODA AUTO Slovensko vyrátali, že cena za sto kilometrov jazdy novým elektrickým modelom ENYAQ iV sa v priemere rovná približne tretine ceny jazdy klasickým autom so spaľovacím motorom. Cenu za nabíjanie elektromobilu si pritom dokážete aktívne regulovať, samozrejme najlacnejšie a najvýhodnejšie je nabíjanie doma.

Vlastne išlo o to, aby si bežní motoristi vyskúšali a tak trochu pocítili, aké „lacné“ je jazdiť s elektromobilom. Ten je navyše ekologickejší, minimálne pre prostredie, v ktorom sa pohybujete. Škoda dokonca vo svojej tlačovej správe uviedla aj tabuľku, kde ukázala výpočet – ako sa k úspore 70% vlastne dostala.

 ENYAQ iV 60 (132 kW) LoftKODIAQ 1.5 TSI (110 kW) DSG Style
Priemerná spotreba15,5 kWh/100 km (WLTP)7,45 l/100 km (WLTP)
Cena za jednotku PHM*0,2 € / 1 kWh (80:20)1,40 € / 1 l benzínu
Cena za 100 km3.110.4
Cena PHM za rok (20 000 km)6142086
Celková úspora1 472 € (70,56%)
*Pomer domáceho AC nabíjania (sadzba 0,15 eur / kWh) a DC nabíjania (sadzba 0,39 eur / kWh) 80:20

V zásade môžeme s výpočtom súhlasiť. Aj pomer nabíjaní je reálny, jednoducho ak sa rozhodnete pre elektromobil je vhodné mať ho kde nabíjať a dokúpiť si wallbox. My jeden v redakcii taktiež máme, zvládne nabíjať elektromobily výkonom až 22 kW. Jazda s elektromobilom je skutočne výrazne lacnejšia, o čom sme sa presvedčili najmä pri testovaní prémiových elektromobilov s výkonom 400 koní, kde je úspora v porovnaní s bežným autom so spaľovacím motorom a rovnakým výkonom výrazná! Jazda za tretinu je tak reálna.

Celkovo Škoda podľa nás zaujímavým spôsobom upriamila pozornosť na elektromobilitu. Čísla ukazujú, že aj na Slovensku je o ňu záujem. V roku 2020 sa u nás registrovala takmer tisícka nových elektromobilov, čo predstavuje 400 % nárast oproti roku 2019. Samozrejme treba uznať aj skutočnosť, že nákup elektromobilov bol silne motivovaný dotáciami na kúpu elektromobilov, ktoré vláda uvoľnila práve koncom roka 2019. Pozitívnou správou je aj to, že neustále rastie počet nabíjacích staníc, ale aj výkon nabíjania elektromobilov či ich dojazd.

Štát navyše chce pokračovať aj ďalej, vďaka Plánu obnovy plánuje do podpory zelenej formy dopravy investovať približne 51 miliónov eur. Časť z nich sa plánuje využiť práve na vybudovanie 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc pri diaľniciach, 500 rýchlonabíjacích staníc a vyše 2 600 AC staníc pre mestá a firmy. Je teda čas na elektromobil?

Z redakčného pohľadu môžeme povedať, že dnes vám už nič nebráni k tomu, aby ste si elektromobil kúpili. Výber modelov je veľký, elektromobily sú už aj cenovo dostupnejšie a navyše sieť nabíjacích staníc na aktuálny počet postačuje. Ak však Škoda ukázala A, a to úsporu pri tankovaní, je dobré poznať aj B, a to je cena elektromobilu, dojazd či čas nabíjania. Napríklad na čas nabíjania môžeme mať dva pohľady. Na nabíjacej stanici strávime viac času, ako počas tankovania bežných palív, to je fakt.

Pozrite siSpotreba elektromobilov? Je to zložitejšie

Ale ak máte možnosť nabíjať v práci či doma, de facto nabíjaciu verejnú stanicu navštívite len minimálne, a to najmä na dlhšej ceste mimo oblasti, v ktorej sa bežne pohybujete. Dá sa tak na to pozrieť aj tak, že v konečnom dôsledku, ak elektromobil používate napríklad na denné dochádzanie do práce, tak vlastne len zaparkujete doma, za noc nabijete (aj to nie každú) a máte „nabíjanie“ pod kontrolou. Práve ENYAQ vo verzii 80 iV ponúkne batériu s dojazdom stovky kilometrov, a to už prekážkou na používanie nie je.

A ako je to s cenou elektromobilov? Napríklad ENYAQ iV si viete kúpiť od 34 590 eur, schválne nájdite si chvíľu a porovnajte si výbavu napríklad s modelom KODIAQ s podobnou motorizáciou. Väčšina elektromobilov na trhu má už v základnej výbave množstvo prvkov, za ktoré si musíte pri bežných autách priplácať. Aj preto je často štartovacia cena vyššia.

Pri elektromobile však treba počítať aj s tým, že platíte menší registračný poplatok, máte menšie servisné náklady, nižšiu zákonnú poistku či dokonca neplatíte daň z motorového vozidla, ako ho máte vo firme. Cena havarijného poistenia je však vyššia, rovnako odporúčame inštaláciu Wallboxu. Doba, kedy je elektromobil len výsadou vyvolených je už za nami, aj preto ich na cestách budeme stretávať stále viac a viac.

Keď už sme mali k dispozícii zástupcov Škoda a Slovnaft, opýtali sme sa ich pár otázok. Za ŠKODA AUTO Slovensko nám odpovedal Roman Rajtár, zodpovedný za marketing spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko.

Ako vznikla myšlienka vytvoriť akciu NATANKUJ INAQ a prečo práve 70% vrátite motoristom pri natankovaní paliva?
My hovoríme, že s naším novým 100% elektrickým modelom Škoda ENYAQ iV máme ambíciu meniť pohľad na elektromobilitu. To jednoducho musíte urobiť niečím prelomovým, niečím čo zarezonuje a na druhej strane musíte mať aj dobrý argument. My sme sa rozhodli, že práve dnes premeníme čerpaciu stanicu Slovnaft na také nabíjacie centrum a na jednu hodinu poskytneme návštevníkom stanice zľavu na čerpanie pohonných látok až do výšky 70%.

A to je v podstate tá úspora, akú viete dosiahnuť, ak by ste jazdili na našej novinke Škoda ENYAQ iV. Samozrejme ak budete správne manažovať svoju prevádzku, čiže budete nejaké percento nabíjať doma a zvyšok na externých nabíjacích staniciach. To znamená, že každému motoristovi, ktorý dnes prišiel, sme chceli dať možnosť zažiť pocit, aké to je jazdiť úsporne na elektromobile.

Nápad je výborný, lebo tá úspora tam reálne je. Ale toto je len jedna časť zložky elektromobility, že ušetrím na spotrebe. Nabíjanie trvá dlhšie ako tankovanie, navyše ceny elektromobilov sú stále vyššie ako porovnateľné konvenčné modely, alebo sa mýlim?
Samozrejme pri elektromobiloch tam cenový rozdiel stále je, elektromobily sú mierne drahšie ako štandardné modely so spaľovacím motorom. Ale tým, že technológia ide stále dopredu, elektromobily sa stávajú dostupnejšie širšiemu spektru zákazníkov. Aj porovnanie s SUV KODIAQ napríklad už nie je veľmi markantný. Treba však zvážiť aj to, že pri elektromobile, tak ako sme aj upozornili, sú pohonné hmoty resp. elektrina lacnejšie ako tankovanie spaľovacieho motora. Po istom nájazde sa vám práve to navýšenie ceny vráti.

Do toho vstupujú aj menšie servisné intervaly, a iné parametre. Koniec koncov sa elektromobil stáva relatívne efektívny, praktický a aj výhodný.

ENYAQ je aj podľa našej redakcie vydarený elektromobil, aký je oň záujem na Slovensku?
Veľmi rád by som prezradil presné čísla, ale musíte si na ne ešte počkať. Už budúci týždeň prezradíme viac.

Ako sa vy osobne pozeráte na elektromobily a jazdíte už na svojom elektromobile?
Tak ja už týždeň jazdím na svojom vlastnom Škoda ENYAQ iV a musím povedať, že je to vysoko návykové jazdenie. Auto je z môjho pohľadu perfektne konštrukčne vyladené a tým, že má relatívne ťažkú batériu je výborne vyvážené, je to na samotnej jazde cítiť. Jazdné vlastnosti sú lepšie, ako pri štandardnom vozidle. Tým, že nemá štandardné hriadele, aj polomer otáčania je menší, ako pri porovnateľnom aute. Jazda je flexibilnejšia napríklad v garáži, čo môže byť výhoda.

Užívam si aj úžasnú akceleráciu. ENYAQ iV má 150 kW, čo je viac ako 200 koní tá dynamika jazdy je perfektná. Ale aj samotná elasticita jazdy napríklad na diaľnici je veľmi dobrá. Tomuto autu nedochádza dych kedykoľvek, jazda je navyše celkovo bezpečnejšia a stabilnejšia. Potom už je len dôžité vyriešiť, kde budete nabíjať. Ja väčšinou nabíjam v práci, čo je z môjho pohľadu ideálny stav. Pre mňa je elektromobil skutočne lacnejším spoločníkom.

Počas akcie sme sa rozprávali aj Timeou Reicher, členkou predstavenstva a riaditeľkou Maloobchodu spoločnosti SLOVNAFT, a.s..

Čo bolo spúšťačom, že ste sa takto odvážili ukázať práve na čerpacích staniciach Slovnaft budúcnosť elektromobility?
My to vnímame, ako ďalšiu službu zákazníkom. Ak je dopyt po nabíjaní elektromobilov, chceme ukázať, že sme na to pripravení. Slovnaft v podstate aj doteraz mal stratégiu, aby sme pokryli všetky možnosti a potreby zákazníkov. Rovnako ako sledujeme elekromobilitu, budeme sledovať aj ďalšie alternatívne zdroje paliva. Nevidíme to ako konkurenčný boj, skôr chceme poskytnúť to, čo ľudia a zákazníci budú chcieť od nás.

Ak to správe sledujem, máte na vašich čerpacích staniciach najviac nabíjacích staníc na Slovensku, koľko ich presne je?
Určite patríme medzi najväčších prevádzkovateľov nabíjacích staníc, ktoré máme na plochách bežných čerpacích staníc. Spolu máme 18 nabíjacích staníc, 5 na báze partnerstiev a 13 nabíjacích staníc pod našou značkou MOL Plugee. Pod touto značkou budeme prevádzkovať všetky naše nabíjacie stanice. V strednej a východnej Európe však skupina MOL prevádzkuje už 200 nabíjacích staníc.

Máte aj aplikáciu k vašim nabíjacím staniciam? Je možné si rezervovať čas nabíjania na vybranej stanici?
Zatiaľ je možné nabíjať prostredníctvom karty, ale už počas leta 2021 ukážeme digitálnu aplikáciu. Tu si už budú môcť zákazníci pohodlne pozrieť svoje tankovania, historické dáta a budú mať k dispozícii všetky formy platieb. Zatiaľ nebudeme mať možnosť rezervácie času pre nabíjaciu stanicu. Toto je niečo, čo budeme sledovať, a ak bude po takejto službe dopyt, nevidím dôvod, prečo by sme takúto možnosť neimplementovali.

A čo vodík? Ako sa naň pozeráte, bude ho tiež možné u vás čerpať?
Vodík je pre nás určite zaujímavá téma, mimochodom sme najväčší výrobca vodíka na Slovensku. Ale vodík berieme ako ďalší typ alternatívneho zdroja, budeme robiť prepočty a na základe výsledkov určíme, kedy bude vhodná doba budovať aj vodíkové čerpacie stanice. Určite takéto stanice u nás raz uvidíte.

A aby sme nezabudli, ak ste akciu nestihli, alebo ste mimo Bratislavy, a chcete si tiež užiť lacnjšie tankovanie, pozrite sa na stránku www.tankujteinaq.sk, kde môžete hrať o novinku ŠKODA ENYAQ iV na víkend a palivové karty.

Komentáre k článku