Bosch predstavil WaterBoost. „Varí z vody?“

Hovorí sa, že voda nie je dobrá ani v topánkach. Teda najčastejšie túto repliku používajú krčmoví štamgasti s tvárami ošľahanými vetrami tamojších ventilátorov.

V spojitosti s motorom však vodu nie sme zvyknutí vnímať inak, ako zdroj problémov. A predsa môže voda v motore pomáhať.

Pozrite siBosch vyvinul systém, ktorý zabráni kolíziám áut s chodcami

Nie je to palivo

Bosch ukázal, že vstrekovanie vody do motora môže byť výhodné. Systém Bosch WaterBoost zabezpečuje pomocou vstrekovacích trysiek nasávanie hmly z destilovanej vody do spaľovacej komory. Keď vstúpi do motora, voda v takejto forme pomáha ochladzovať spaľovaciu komoru.

https://www.youtube.com/watch?v=o5yLPUVViXI

Zlepšuje sa tým chod motora a umožňuje jeho prevádzku pri vyšších kompresných pomeroch. Tým sa zas zvyšuje účinnosť a s ňou aj výkon a klesá spotreba. Bosch uvádza, že pomocou vstrekovania vody dokáže znížiť spotrebu paliva pri akcelerácii, alebo počas jazdy po diaľnici až o 13 percent.

Bosch WaterBoost
ZDROJ | Bosch

Nie je to teda celkom auto na vodu, ale tak trochu vlastne áno.

Pozrite siDaimler a Bosch chystajú automatizované parkovanie v garážach

Okrem zníženia spotreby v uvedených režimoch jazdy má Bosch WaterBoost aj ďalšie prínosy. O 5% zvyšuje výkon motora a o 4% znižuje emisie CO2 podľa hodnotenia  WLTC (Worldwide harmonized Light-duty Test Cycle). To nie je v čase emisných škandálov, ktoré už mimochodom poškvrnili aj značku Bosch, zanedbateľné.

Pribudne tankovacia pištoľ na vodu?

Bosch testuje WaterBoost na BMW M4 GTS a podľa vlastných slov chce technológiu vstrekovania vody priniesť do mainstreamu. Už pred časom sa totiž úspešne začala využívať v leteckých motoroch vojenských strojov.

Bosch-Waterboost schema
ZDROJ | Bosch

Kvôli vode síce bude musieť mať auto prídavnú nádrž, ale tankovať (destilovanú) vodu údajne postačí zhruba každých 3 200 km. Tá úspora paliva a zlepšené jazdné vlastnosti (+ nižšie emisie ako bonus) iste za trochu komplikácii stoja, otázniky však zostávajú.

Pozrite si6 vozidiel s alternatívnym pohonom, o akých ste ešte nepočuli

Nebude voda v motore časom spôsobovať koróziu? Údajne bude obsahovať trochu alkoholu, takže asi nebude celkom zadarmo (čo nie je ani samotná destilovaná voda). Ako to bude potom s ekonomikou jazdenia? A čo počas mrazivých zimných dní a nocí? Trocha alkoholu nestlačí bod tuhnutia vody pod -20o C.

Tak mi napadlo, či by nebolo jednoduchšie investovať do nejakého slušného elektromobilu…

ZdrojBosch

Komentáre k článku