Bosch otočil, kritizuje elektromobilitu

ZDROJ | Bosch

Väčšina ľudí isto súhlasí, že znižovanie emisií z automobilovej dopravy (a nejde len o CO2) prispeje k zlepšeniu životného prostredia a svojim dielom aj k spomaleniu klimatickej zmeny. Sprísňujúce sa emisné normy však automobilky nemôžu dosiahnuť inak, než zvyšovaním podielu elektromobilov vo svojej produkcii.

Ostatné alternatívy – ako vodíkové palivové články a technológie „z ríše fantázie a zásobníka tajných projektov“ – nám tento cieľ v dohľadnom časovom horizonte splniť nedokážu.

Pozrite siMilan Šlachta: Bosch neustále sleduje trendy

O to viac prekvapia nové vyjadrenia zástupcu najväčšieho svetového dodávateľa automobilových komponentov. Bosch najnovšie zaujíma voči elektromobilom odmietavý a značne diskutabilný postoj.

ZDROJ | Highways.Today

Spoločnosť Bosch sa na základe nových komentárov svojho predsedu Franza Fehrenbacha rozhodla zaujať voči elektromobilom radikálny a značne kontroverzný postoj. V prípade tohto výrobcu ide o zmenu paradigmy.

Ešte pred niekoľkými rokmi sa Bosch usiloval o silné postavenie v oblasti elektromobility aj zameraním sa na výrobu batériových článkov. V roku 2017 firma kúpila spoločnosť Seeo Inc., startup zameraný na vývoj batérií s pevným elektrolytom a mala v pláne uviesť na trh do roku 2020 50 kWh batérie s hmotnosťou iba 190 kg. Výroba však nikdy spustená nebola.

Pozrite siBosch avizuje prielom v autonómnych autách s novým lidarom

V rovnakom období spoločnosť potvrdila, že uvažuje o 20 miliardovej investícii na vytvorenie 200 GWh výrobnej kapacity batériových článkov do roku 2030. Po jej realizácii by sa Bosch zaradil k takým lídrom v segmente batérií ako Panasonic, LG Chem, či Samsung SDI.

Veci sa však začali „kaziť“ už v roku 2018, keď Bosch oznámil, že v týchto plánoch nebude pokračovať a miesto toho sa dokonca úplne vzdal výroby batériových článkov.

O dôvodoch takejto zmeny myslenia môžeme len špekulovať, ale jedným z podstatných môže byť ten, že elektromobilita ohrozuje časť výrobného portfólia Bosch, čo firmu stavia do komplikovanej situácie. Elektrické pohony sú totiž podstatne jednoduchšie ako spaľovacie motory a vyžadujú menej súčiastok v motoroch, aj v súvisiacich sústavách. Pre výrobcu autosúčiastok to nie je dobrá správa, aj keď drží krok s vývojom komponentov pre elektromobily, aj pre nové technológie autopilotov.

ZDROJ | Bosch

Bosch je v oblasti elektromobility známy vďaka svojim elektrickým motorom, najmä pre elektrické bicykle. Teraz však vyzýva na spomalenie elektrifikácie áut.

Predseda dozornej rady spoločnosti Bosch Franz Fehrenbach kritizoval súčasné trendy vlád, ktoré stanovujú termíny na zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi a vyzval automobilový priemysel, aby proti tomuto prechodu bojoval. Výzvu podporil viacerými dezinformáciami.

Fehrenbach uviedol, že si je istý, že „budú existovať dvojité štandardy v neprospech spaľovacích motorov – a na úkor klímy“. „Každý vie, že elektromobily v nemeckom a európskom mixe výroby elektriny – na rozdiel od toho, čo sa často tvrdí – nie sú klimaticky neutrálne. S vozidlami by sa zaobchádzalo akoby produkovali nulové emisie CO2, pretože výroba nabíjacieho prúdu by sa nebrala do úvahy.“ Spomína aj energetickú náročnosť výroby batérií a myslí si, že všetky tieto uhlíkové stopy sú pri elektromobiloch opomínané.

Predseda predstavenstva spoločnosti Robert Bosch GmbH Franz FehrenbachZDROJ | Bosch

Odmietavý postoj k elektromobilite nakoniec predseda predstavenstva Bosch podporil tvrdením, že elektromobily majú problém s infraštruktúrou a iba v Nemecku bude potrebné postaviť ďalší milión nabíjacích staníc.

Argumentácia potrebou nereálne masívnej infraštruktúry nie je celkom pravdivá, pretože veľa rezidenčných majiteľov EV a hybridov do zásuvky si batérie dobíja doma. Na druhej strane budovanie nabíjacích staníc v mestách a pozdĺž diaľnic je investičnou príležitosťou pre energetické spoločnosti, aj pre ropné koncerny so sieťou súčasných čerpacích staníc. Výrobcom nabíjačiek je paradoxne aj samotný Bosch.

Porovnanie efektivity elektromobilov a spaľovacích áut využívajúcich takzvané e-palivá, synteticky vyrábané uhľovodíky, ktoré podporuje aj Bosch.ZDROJ | ICCT

Neobstojí ani tvrdenie o „špinavých“ zdrojoch výroby elektriny, čo má diskriminovať elektromobilitu z hľadiska celkových emisií CO2. Dôvodom je útlm uhoľných elektrární, narastajúci podiel obnoviteľných zdrojov a v niektorých krajinách, Nemecka sa to však netýka, aj oživenie jadrovej energetiky.

Pozrite siNikola Motor a Bosch spájajú sily pri vývoji pohonu vodíkových kamiónov

Infraštruktúra pre elektromobily je určite menší problém, ako infraštruktúra pre vodíkové autá, s ktorými dnes Bosch problém nemá. Pritom aj vodíkové autá používajú batérie a na výrobu vodíka sa spotrebuje – navyše značne neefektívne – množstvo tej istej „špinavej“, alebo „čistej“ elektriny, aká sa použije aj na nabíjanie EV. Celá anti-elektrická ofenzíva Bosch tak má pravdepodobne inú motiváciu, než je starosť o životné prostredie.

ZdrojElectrek

Komentáre k článku