Boom XB-1 dláždi cestu pre dopravný supersonic

ZDROJ | Boom Supersonic

Pred viac ako sedemnástimi rokmi (10. apríla 2003) skončila éra supersonických dopravných lietadiel Concorde a odvtedy sme aj pri transoceánskych letoch odkázaní na bežné podzvukové stroje.

Zmeniť to chcú viacerí výrobcovia, vyvíjajúci nové nadzvukové dopravné lietadlá, ale aj SpaceX, ktorá by chcela diaľkové lety uskutočňovať hyperbolickými skokmi pomocou kozmickej lode Starship.

Pozrite siPýcha a pád nadzvukového lietadla Concorde

Ak sa ale vrátime do reality, k cieľu sa blíži spoločnosť Boom Supersonic, vyvíjajúca nadzvukové civilné dopravné lietadlo Overture. Spoločnosť podporujú významní investori a vo svojich radoch od roku 2014 sústredila viac ako 140 odborníkov, ktorí prispeli do viac ako 220 leteckých a kozmických programov. Lietadlo zatiaľ existuje len vo fáze projektov, ale už dnes má Boom údajne predobjednávky na 30 kusov nadzvukových strojov.

ZDROJ | Boom Supersonic

Prvým krokom na tejto ceste je konštrukcia demonštračného lietadla, ktoré sa bude používať pri testovaní rôznych komponentov a riešení, potrebných pre finálny stroj. Testovací jednomiestny tryskáč XB-1 by mal začať so skúšobnými letmi v roku 2021.

ZDROJ | Boom Supersonic

Karbónový kompozitný rám modelu XB-1 (kvôli zvýšenej tepelnej odolnosti) je dlhý 21,64 m a vybavený delta krídlom, ktoré je podľa výrobcu optimalizované pre maximálnu účinnosť. Delta krídlo vyvažuje stabilitu pri nízkych rýchlostiach pri štarte a vysokých rýchlostiach pri pristávaní.

Poháňa ho trojica motorov General Electric J85-15, ktoré sa v letectve používajú už niekoľko desaťročí a poháňali aj nadzvukové cvičné lietadlo T-38 Talon. Boom Supersonic uvádza, že motor bol vylepšený, aby sa zlepšila jeho účinnosť. To je dôležité vzhľadom na zámer spoločnosti realizovať uhlíkovo neutrálny testovací program.

Spätná väzba od testovacích pilotov modelu XB-1 zohrala kľúčovú úlohu v dizajne kokpitu, ktorý je výsledkom stoviek hodín testovania ergonómie a ľudských faktorov pri používaní. Pri systéme predného monitoringu využíva XB-1 videokameru s vysokým rozlíšením, ktorá na displeji v kokpite zobrazuje pilotom virtuálne okno cez nos stroja. Poskytuje tak výbornú viditeľnosť dráhy počas pristávania.

ZDROJ | Boom Supersonic

Aby znížila náklady a dramaticky skrátila výrobné časy, nasadila spoločnosť Boom progresívne postupy, ako 3D tlač. Niektoré diely XB-1 boli vyrobené priamo v hangári. Teraz je XB-1 pripravený na testovacie lety v púšti Mojave. Začať by sa malo na budúci rok.

Pozrite siBoeing chce hypersonický tryskáč. Atlantik preletí za dve hodiny

Cieľom je však komerčný dopravný supersonic Overture. Firma očakáva, že prvé lietadlo Overture bude postavené do roku 2025 a dúfa, že prvých cestujúcich prepraví nadzvukovou rýchlosťou do roku 2029.

ZdrojBoom Supersonic

Komentáre k článku